Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

25 000 000 gratislåtar - inte än för iPod

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-28 12:56

Med stöd från musikbolagen lanseras en ny reklamfinansierad gratis nedladdningstjänst vid midnatt idag.

Qtrax
Källa TV4

iTunes(store) killer? / Midmus

Låter superbra, lite för bra faktiskt. Inbakad spionering lr whatever man kan ju aldrig veta...

  • Medlem
  • 2008-01-28 15:06

Det bygger på att man har en särskild spelare vad jag har förstått. Siten är så seg att den inte går att använda, så det är svårt att bilda sig en uppfattning om vad det är. Det verkar ju inte handla om mp3-låtar i varje fall, vilket rimligen borde stänga ute alla bärbara spelare ... eller?

Funkar inte på mac förrens den 18 mars står det!!
//Svante

I deras video som finns på youtube så måste man registrera sig.
sen nej, det verkar inte gå göra något med musiken utanför spelaren.

sen ang, 18 mars så är det väl att dem måste ha mer tid för att kunna exploita macen för att kunna spionera på oss folk
Behöver ju inte vara att de kommer spionera utan bara för att integrera tjänsten på ett annat sätt, men någonting känns ju inte helt rätt om ni frågar mig...

Om det är nån sorts DRM -skyddat krafs samt att de inte tillåter folk att flytta musiken till sina Mp3 spelare så kommer det att bli en jätte flopp. Vi får väl avvakta och se / Midmus

  • Medlem
  • Lerum
  • 2008-01-30 06:11
Ursprungligen av Midmus:

samt att de inte tillåter folk att flytta musiken till sina Mp3 spelare så kommer det att bli en jätte flopp.

Kunde inte sagt det bättre själv, kommer ihåg när min syrra köpte en låt på cd-on på cdon och hon kunde inte flytta över den till sin ipod, sen dess har hon aldrig köpt en åt där.

fast dock är detta ett gratis program, kanske lockar några (tex mig)
enda är väl då, låter som de bara hijackat något P2P nät lr något. i deras "legal writings" så står det att man inte ska ladda upp filer med virus ock dylikt. jaha tänkte jag, trodde att man koppla upp sig på en server som första tanke. sen känns det som att brandbredd kommer gå åt, verkar som att man kommer liksom seeda för att andra ska få hem filerna man laddar hem själv med.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2008-02-05 00:41
Ursprungligen av Ipod_Lover:

fast dock är detta ett gratis program, kanske lockar några (tex mig)
verkar som att man kommer liksom seeda för att andra ska få hem filerna man laddar hem själv med.

Är väl inte så stor skillnad mot dages p2p nätverk?

Det här doftar DRM och Bill Gates lång väg.. Skivbolagen har inte lyckats sälja sin musik något vidare online och de kommer nog inte lyckas skänka bort det heller mot reklam för de förstår inte hur folk vill använda och lyssna på musik.

Och som stfm skriver så handlar det knappast om MP3, utan om något härligt filformat som knappt tillåter att man snyter sig framför datorn. Om det är WMA så kommer det aldrig att funka på iPods, eftersom Apple vägrar licensiera WMA. Kanske någon spännande ATRAC-klon kanske?

okej kollat lite nu om format:

Låtarna laddas inte ned i det populära mp3-formatet, utan i stället finns låtarna tillgängliga i Qtrax egna mpq-format. Det innebär att låtarna endast kan spelas upp med Qtrax egna spelare och bara ett begränsat antal gånger. Efter varje genomlyssning av låten dyker det även upp en ruta där lyssnaren får chansen att köpa låten.

sen ang lägga över till mp3:

För den som vill kunna föra över låten till sin mp3-spelare och slippa reklamen kommer det även att finns en prenumerationstjänst. Användaren betalar då en avgift varje månad och kan därefter ladda ner en obegränsad mängd låtar i wma-format, ett format som stöds av de flesta spelare (dock inte av Apples Ipod)

sen, http://www.idg.se/2.1085/1.142383 så säger de att företagen aldrig gått med på detta och detta får programmet dofta lite skummt, då det släpps väl om några timmar lr något

Enligt The Register så ska programvaran bygga på Mozillas Songbird, men eftersom Mozilla är freeware så får dess utvecklare inte ett öre.

Senast redigerat 2008-01-28 16:37

yup. tragiskt... lite schyssta kunde de väl vatt? en donering lr något iaf

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-28 16:55

låter detta inte precis som spotify, som några svenskar sitter o filar på?
www.spotify.com

Jag fattar inte hur de tänker. Om man tittar sej omkring så ser man att de som konsumerar musik sitter inte framför sin dator o lyssnar. De sitter på bussen, tåget, tunnelbanan. De lyssnar i sin ipod, mp3 spelare eller mobiltelefon.

Varför är Musik industrin så långt efter? Man blir mörkrädd........ Iden är väl bra att det blir reklambaserad betalning. men resten verkar ju vara grottmänniskotankegångar. HUAAAA. / Midmus

Ursprungligen av Midmus:

Jag fattar inte hur de tänker. Om man tittar sej omkring så ser man att de som konsumerar musik sitter inte framför sin dator o lyssnar. De sitter på bussen, tåget, tunnelbanan. De lyssnar i sin ipod, mp3 spelare eller mobiltelefon.

Varför är Musik industrin så långt efter? Man blir mörkrädd........ Iden är väl bra att det blir reklambaserad betalning. men resten verkar ju vara grottmänniskotankegångar. HUAAAA. / Midmus

eller så ser du inte att de sitter och lyssnar musik på sin dator för att de sitter inomhus? Själv lyssnar jag nog mer musik på datorn än "on-the-go"

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-01-28 20:09
Ursprungligen av Ipod_Lover:

eller så ser du inte att de sitter och lyssnar musik på sin dator för att de sitter inomhus? Själv lyssnar jag nog mer musik på datorn än "on-the-go"

Vilket var xtra roligt om man tittar på ditt nicknamn

Jag har f.ö. ingen aning om var jag lyssnar mer på musik...Skulle tro att det är rätt jämnt fördelat mellan macen och ipoden. Den här tjänsten kan väl kanske vara bra för att upptäcka ny musik - jag tror nog jag fortsätter använda ITMS för att shoppa på.

25 miljoner låtar, gratis och lagligt. För bra för att vara sant? Tre av de fyra stora skivbolagen förnekar nu att de har avtal med omskrivna Qtrax.

EDIT: Missade att länken redan fanns i tråden.

Men ju mer jag läser om qtrax desto mer övertygad är jag att detta handlar om ett företag som försöker utnyttja ett fildelningsnätverk (gnutella?) och innan avtalen är skrivna försöka få upp ett stort antal användare för att övertyga skivbolagen om dess förträfflighet.
Kolla gärna in deras "legal"-sida. Det verkar inte vara mycket som de själva vill ta ansvar för utan gärna skyfflar över på användaren.

Senast redigerat 2008-01-28 21:59
Ursprungligen av tomcat:

Vilket var xtra roligt om man tittar på ditt nicknamn

Jag har f.ö. ingen aning om var jag lyssnar mer på musik...Skulle tro att det är rätt jämnt fördelat mellan macen och ipoden. Den här tjänsten kan väl kanske vara bra för att upptäcka ny musik - jag tror nog jag fortsätter använda ITMS för att shoppa på.

vad som är ännu roligare är dock att jag försökt få namnbyte och använder ej ipod längre.

ska testa qtrax snart på min peze laptop. funkar det bra för de som testat det?

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-28 20:56

lanseringen uppskjuten...

Någon som vågat testa ?
antar att dom flesta sitter på mac här men ändå...

Jag hämtade hem version 0.2beta.. men jag var lite osäker på om det var värt att börja använda det än, så jag låter det stå en stund innan jag reggar mig. Efter att ha pillat lite snabbt i programmet märkte jag att det antagligen kommer kunna bli något riktigt stort ifall bolagen tecknar kontrakten.

EDIT: Hjälp! Det är ett tecken! Detta inlägg är mitt nittonhundraåttiofjärde (1984) på forumet.. detta programmet kommer vara början på en ny värld, där alla blir övervakade och ej vågar uttrycka sig..... god kväll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-29 11:18

Är det någon som vet ifall det är möjligt som oberoende artist att få sin musik på Qtrax? Ungefär som man kan skapa sig en "label" på last.fm?

VAPORWARE?

Skrattretande.

1
Bevaka tråden