Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det att fixa trasig lucka och söva min tibook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-28 10:54

Jag undrar om det går att på något sett lura min tibook att den är stängd, trots att den inte är det?

Jag har råkat tappat datorn i golvet vilket medfört att den inte kan hållas stängd ordentligt (se bilder).

Ovandelen (skärmen) fastnar inte helt enkelt när jag stänger. Detta medför att när jag vill att den ska sova så vaknar den om jag råkar röra den.

Jag är inte i behov av att kunna ha den helt stängd, bara sövd.

Har någon ett bra tips på något knep?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-28 13:06

Går det inte att stänga av sleep när man stänger locket och sleepa den med nån knapp istället?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-28 13:37

Ändrar jag det i systeminställningar?

har relativt nyss börjat använda mac... därav min ovetskap.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 15:07

Sätt den i vila genom att klicka på äpplet och sen vila. Annars kan du lägga en tung bok på den

  • Medlem
  • 2008-01-28 15:15

Om du skaffar en väldigt liten magnet (man ska inte skoja runt med stora magneter på en laptop), så kan du lägga den på trackpaden. Den kommer fastna på ett område som också har en magnet, och datorn somnar.

OBS! Dra inte magneten någon annanstans än just på trackpaden. Din hårddisk kan kollapsa om du drar magneten över den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 17:11
Ursprungligen av stfm:

Om du skaffar en väldigt liten magnet (man ska inte skoja runt med stora magneter på en laptop), så kan du lägga den på trackpaden. Den kommer fastna på ett område som också har en magnet, och datorn somnar.

OBS! Dra inte magneten någon annanstans än just på trackpaden. Din hårddisk kan kollapsa om du drar magneten över den.

Gör ej!

Senast redigerat 2008-01-28 19:41
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-28 18:25

tack för de fina tipsen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 19:40
Ursprungligen av stfm:

Om du skaffar en väldigt liten magnet (man ska inte skoja runt med stora magneter på en laptop), så kan du lägga den på trackpaden. Den kommer fastna på ett område som också har en magnet, och datorn somnar.

OBS! Dra inte magneten någon annanstans än just på trackpaden. Din hårddisk kan kollapsa om du drar magneten över den.

Gör för i helvete inte det. Hårddisken sitter under trackpadden på Tibook.

  • Medlem
  • 2008-01-28 20:28
Ursprungligen av foccus:

Gör för i helvete inte det. Hårddisken sitter under trackpadden på Tibook.

Lugna ned dig ...
Det sitter en magnet i locket på Tibook, bakom skärmen precis över trackpaden. Med en liten magnet gör man mao inte mer skada än originalet. Jag har redan varnat för kraftiga magneter. Att det funkar vet jag. Magneten bakom skärmen är ca 3-4 mm i dameter och 2 mm tjock.

Det kan i vissa fall vara ett bra sätt att lura en defekt dator att locket är stängt om man vill ha en extern skärm t ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 21:19
Ursprungligen av stfm:

Lugna ned dig ...
Det sitter en magnet i locket på Tibook, bakom skärmen precis över trackpaden. Med en liten magnet gör man mao inte mer skada än originalet. Jag har redan varnat för kraftiga magneter. Att det funkar vet jag. Magneten bakom skärmen är ca 3-4 mm i dameter och 2 mm tjock.

Det kan i vissa fall vara ett bra sätt att lura en defekt dator att locket är stängt om man vill ha en extern skärm t ex.

Jarå. No Danger on the roof. Ville bara vara säker på att budskapet gick fram

  • Medlem
  • 2008-01-28 18:44

Ett snabbt tryck på Powerknappen ger dig en dialog om du vill stänga av eller vila mm.

1
Bevaka tråden