Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

wow min första blue screen på mac :-)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

fast heter ju kernel panic i mac-unix världen:-)
jag kör Tiger.
men ännu värre något som ser ut som mac virus från apple
jag körde update och försökte ta hem mac os combinerad....
provade flera gånger men fick samma fel meddelande denna fil kan vara manipulerad...

Om man vill ha hjälp så är det klokt att beskriva händelseförloppen lite nogrannare.
Enligt min erfarenhet så beror återkommande "Kernal Panics" väldigt ofta pga dåliga RAM-minnen eller i värsta fall annan trasig hårdvara.

Är det programuppdatering som säger att "Denna fil kan vara manipulerad"? och vilken kombinerad uppdatering är det du försöker installera?

Jag har löst problemet precis som man gör i windows världen genom att installera om tiger så nu har problemet upphört.
Detta hade alltså i detta fall inget med någon hårdvara att göra.
Dessutom aktar jag mig för att uppdatera det ligger ju nära till hands att misstänka att det var uppdateringen som orsakade problemet.
Jag återkommer dock med att mer exakt namn på filen från apple.

det är 10.4.11
men idag ick det bra utan fel meddelande.
men när jag startar som uppdateringen kräver får jag en svart kvadrat mitt på skärmen
om jag startar om med shift tangent säker start så fungerar allt bra och den svarta kvadraten är borta.
Men startar jag sen om normalt utan shift tangent så kommer svarta kvadraten tillbaka och datorn hänger sig ?

Ursprungligen av italienaren:

det är 10.4.11

Är det fortfarande Tiger på din uråldriga G3 vi pratar om?

Låt då bli att uppdatera till 10.4.11. Den uppdateringen innehåller väl något som inte funkar på G3.

Nöj dig med grundinstallationen av Tiger, om den nu funkar.

Eller ladda ner varje uppdatering för sig (10.4.1, 10.4.2, osv), och prova dig fram till vilken uppdatering som är den sista som funkar.

Ju fortare du släpper tanken på att köra "nya" system på en 9 år gammal dator, desto lugnare blir det, både för dig och för oss

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är det fortfarande Tiger på din uråldriga G3 vi pratar om?

Låt då bli att uppdatera till 10.4.11. Den uppdateringen innehåller väl något som inte funkar på G3.

Nöj dig med grundinstallationen av Tiger, om den nu funkar.

Eller ladda ner varje uppdatering för sig (10.4.1, 10.4.2, osv), och prova dig fram till vilken uppdatering som är den sista som funkar.

Ju fortare du släpper tanken på att köra "nya" system på en 9 år gammal dator, desto lugnare blir det, både för dig och för oss

jag får i update bara 10.4.11 hur tar jag dem en i taget ?
det är kul att prova jag tycker det är helt fantastiskt att Tiger överhuvudtaget fungerar på en G3 jag är mycket imponerad.

hehe jag kommer prova och fråga länge if can not take the heat get out of the kitchen och jag ser ju att du gillar att svara;)

Ursprungligen av italienaren:

jag får i update bara 10.4.11 hur tar jag dem en i taget ?

http://www.apple.com/downloads/

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-29 01:02
Ursprungligen av italienaren:

det är 10.4.11
men idag ick det bra utan fel meddelande.
men när jag startar som uppdateringen kräver får jag en svart kvadrat mitt på skärmen
om jag startar om med shift tangent säker start så fungerar allt bra och den svarta kvadraten är borta.
Men startar jag sen om normalt utan shift tangent så kommer svarta kvadraten tillbaka och datorn hänger sig ?

Systeminställningar->Hjälpmedel->Zoom->Alternativ...->Visa förhandsvisningsrektangel.... (detta i leopard, liknande i tiger)

Kryssa bort denna.

finns en tråd på forumet om detta.

Ursprungligen av Henil:

Systeminställningar->Hjälpmedel->Zoom->Alternativ...->Visa förhandsvisningsrektangel.... (detta i leopard, liknande i tiger)

Kryssa bort denna.

finns en tråd på forumet om detta.

När han pratar om en "kvadrat mitt på skärmen vid omstart" så tror jag att han menar kernel-panic-rutan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När han pratar om en "kvadrat mitt på skärmen vid omstart" så tror jag att han menar kernel-panic-rutan.

nej där trodde du fel Jesper
an svart kadratisk ruta på en i övrigt ok skärm där man i kanterna "ramen" den vanliga tiger bakgrunden.

kernel panic rutan är brun för mig och innehåller en massa text den är det alltså inte jag menar.

jag fick dock bort kavdraten genom att starta i felsäkert läge shift tangenten och körde resterande uppdateringar därifrån.

däremot krashar safari direkt vid uppstart numera så surfa kan jag inte göra längre.

jag får väl kopierar in camino eller någon annan mac browser via ett usbminne.

allt annat verkar dock fungera jag ser i alla fall inget konstigt och får inge felmeddelanden.

  • Medlem
  • 2008-01-28 11:23

Jag håller med Martin, det luktar skumt och är möjligen hårdvarurelaterat. Med lite tur är det bara arbetsminnet.

Var det den där datorn som var en gammal blåvit G3:a från början? Jag gillar att du håller på så hängivet! Men trots allt är Apples datorer bara datorer, vilket vi vet är apparater som gärna konstrar sig... om än inte lika ofta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-28 11:36
Ursprungligen av italienaren:

men ännu värre något som ser ut som mac virus från apple

Virus? Här är ett tips: "virus" betyder inte "fel eller problem i största allmänhet". Virus är kod som infekterar andra binärer och avser att sprida sig till andra binärer och datorer.

Ursprungligen av Jogin:

Virus? Här är ett tips: "virus" betyder inte "fel eller problem i största allmänhet". Virus är kod som infekterar andra binärer och avser att sprida sig till andra binärer och datorer.

det roliga var att updaterings programvaran sa att filen var manipulerad
men jag misstänker precis som du att det var ett felaktigt meddelande:)

allt funkar nu jag behövde bara göra alla updates med tiger startat i felsäkert läge

http://www.apple.com/lae/switch/whyswitch/
Are you just a tad too well acquainted with the notorious “blue screen of death”? Well now you can bid it a fond farewell.

Yea, i thought so too...

installerade camino nu funkar allt
ja inte safari förstås men den klarar jag mig utan
nu när jag har camino

1
Bevaka tråden