Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör jag för fel - vpn?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

hemma har jag en airport express som bl.a. en cube med mac os x server är kopplad till. Jag skulle vilja komma åt cuben via vpn L2TP. Men när jag försöker komma åt den, så får jag bara till svar att min klient inte hittar servern, trots att följt de instruktioner jag hittar både på servern och klienten och pekat vidare alla portar (47, 50, 500, 1701, 1723, 4500, 10000) till cuben.

Min airport delar ut ip-adresser i 192.168.0.X-spannet och jag har satt vpn att ge ut ip-adresser 172.16.0.X-spannet till klienterna som ansluter sig.

Är någon som har några tips om hur jag ska göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 03:12

Vart ansluter du ifrån, funkar det om båda maskinerna är bakom airporten, vad är felmeddelandet exakt osv?

IPSec är ett protokoll som hatar NAT/PAT innerligt och kräver vanligtvis mycket masserande för att fungera i de miljöerna så att du vet.

Jag ansluter från en dator på samma nätverk som servern. Servern har en manuellt inställd ip, medan datorn jag ansluter från får ip utdelat av Airportens DHCP.

När jag försöker ansluta så får jag bara meddelandet att servern inte hittas.

Har du fått VPN att fungera någon gång? Bör jag köra med PTPP istället?

Ursprungligen av monome:

pekat vidare alla portar

Ursprungligen av monome:

Jag ansluter från en dator på samma nätverk som servern.

Varför skulle du behöva göra port forward om datorerna sitter i samma nätverk?

IPSec garanterar att ingen manipulerar paketen på vägen och därför kontrollerar den att avsändare och mottagare är korrekt. Om du försöker passera för många brandväggar eller någon av dem inte hanterar VPN pass through korrekt kan du få problem.

Notera också att de IP-nummer som din VPN-server delar ut måste ligga i samma intervall som det nät som man ska bli del av när man kopplat upp VPN.

Ursprungligen av Hendrix:

Notera också att de IP-nummer som din VPN-server delar ut måste ligga i samma intervall som det nät som man ska bli del av när man kopplat upp VPN.

Tack för tipset,

så om min airport express DHCP delar ut ip mellan 192.168.0.1 till 192.168.0.20 så bör VPN-servern dela ut t.ex. 192.168.0.21 till 192.168.0.40?

Problemet är att när jag gör det, så får jag ändå meddelande att VPN-servern inte svarar…

Ursprungligen av monome:

Problemet är att när jag gör det, så får jag ändå meddelande att VPN-servern inte svarar…

Felmeddelandet är antagligen helt korrekt. Du får ingen kontakt med VPN-servern. jag kan för lite om Airport Express och vet för lite om hur ditt nätverk är uppsatt för att kunna hjälpa dig.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-28 21:55

Kommer du åt din server i överhuvudtaget?

Sen kan det vara så att servern inte tillåter dig att köra VPN på ett interface som bara har IP adresser på "insidan". Jag kan exempelvis inte köra VPN på jobbet från insidan.

Och... Varför i hela småland vill du köra VPN till din egen server lokalt, är inte det otroligt korkat? (dum fråga?)

1
Bevaka tråden