Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sända Web-radio

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-27 11:09

Jag är på jakt efter en bra lösning för att sända web-radio live. Jag har inget behov av musik (möjligen en och annan jingle), utan det rör sig endast om prat i form av sportreferat. Vi vill alltså sitta ute på plats, med en MacBook och mobilt bredband, och kommentera en match live.

Skulle gärna se att det fanns någon lösning för betalning och kontrollerad access också - vissa sändningar kommer vara "pay-per-view" (eller vad det nu kallas på radio) och det vore bra om access control kunde lösas i själva radio-applikationen.

Andra saker på önskelistan är att jag skulle vilja ha möjlighet att arkivera sändningar - att live-sändningen går att lyssna på i efterhand. Dessutom ser jag gärna en svensk leverantör.

Jag har såklart tittat på Live365 och de här kända hyrlösningarna, men jag är inte jätteimponerad - de är exempelvis relativt dyra när man kommer upp i större antal lyssnare.

Vad tror ni? Någon som har nåt bra förslag?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-27 18:31

För själva radiosändningen finns Shoutcast server som är de facto standard för webbradio. Den använder strömmande MP3 och är därför kompatibel med i princip alla MP3-spelarprogram som finns.

Det går också att använda Quicktime streaming server/Darwin streaming server för samma sak. Både med MP3-strömmar och QT-strömmar.

För pay-per-view behöver du någon typ av proxy som hanterar inloggning osv. Det blir nog den kniviga biten. Om du inte gör en simpel lösning med en inloggning för att få länken, men att strömmen i sig i praktiken inte är ett dugg skyddad.

1
Bevaka tråden