Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixelfel på min nya imac!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Åkte igår och köpte mig en 24" iMac på Elgiganten i Bäckebol. Kom hem och sätter igång. Efter några minuter märker jag att jag har en rödlysande pixel. Som vanligt tänkte jag, alltid otur. Har nu försökt med diverse åtgärder men inget av det har fungerat. Imorse satte jag mig vid datorn igen, lekte lite i front row, vad ser jag då? Jo, en grönlysande pixel. Dock ser man den bara när det är svart. Den röda pixeln ser man inte när det är svart. Är det döda pixlar eller har dem bara fastnat? Jag vill verkligen inte ha en sådan här dator med fel. Det funkar inte för mig! Inte för 16500 kr! Hur tycker ni jag ska agera gentemot Elgiganten respektive Apple. Kan det gå att få en ny dator eller få det här fixat på något sätt? Någon här som råkat utför samma problem på sistone? Dela gärna med er era erfarenheter med iMac. Riktigt besviken. Gör ont i mig! Aja, det ända man får göra är väl hoppas på att det löser sig! Förbaskat!

Det här är en hint om hur olika skärmtillverkares policies ser ut kring sånt här:
http://www.behardware.com/articles/666-4/a-look-into-dead-pixels-2007.html

Wikipedia säger:

Citat:

As of 2007, most LCD manufacturers do not offer such a warranty as standard[citation needed], and may refuse to fix or replace a monitor with dead pixels (e.g. multiple red pixels), sometimes even if the monitor arrives with the defect. Technically it is impossible to provide dead-pixels free LCDs in long term and some pixels may "die" during normal LCD usage. So there are no formal/written dead pixels policies in place; they vary from country to country, from customer to customer and from manufactuer to manufacturer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_pixel

Just Elgiganten brukar ju ha generösa regler gällande öppet köp. Så mitt förslag är att du åker dit och lämnar tillbaka datorn och sedan köper en ny....

Gäller det även öppnade produkter som man använt? För den lär dem ju inte kunna sälja igen! Men jag ska göra som du säger oskarrr! Blir till att bege sig till Elgiganten imorgon och ta en djup diskussion med dem. Hoppas verkligen det löser sig. Annars är det en fantastisk maskin som jag gärna vill ha och göra med! *håller tummarna*

Kom nu hem ifrån Elgiganten med goda förhoppningar. Jag bor i Trollhättan, och här säljer dem inte Mac. Men teknikern på Elgiganten här i THN sa att det inte var några problem. Antingen tar dem och servar den eller så får jag helt enkelt lämna tillbaks den då man har 30 dagars öppet köp på alla använda produkter förutom Mobiltelefoner. Så detta kommer nog lösa sig! För som sagt, för j*vla go maskin annars! Jag ser ljuset i tunneln! Skönt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 11:49

Jag bytte en 24" imac

Hej,

Jag tänkte bara säga att det inte var några problem att byta min imac 24" (late 2006) som hade 4 döda pixlar, ringde apple och frågade om det först. De hade tydligen en policy om 3 dödapixlar så medger det ett byte. Fast sedan är ju frågan om de kontrollerar detta senare. Det finns trots allt drygt 2,3 miljoner pixlar på dessa maskiner..

Skönt! Jag fick det också ordnat! Begav mig till Elgiganten och lämnade tillbaks datorn. Inga problem! Har en nära vän som jobbar på onoff så har beställt en ny imac 24" där igenom! Ska få den imorgon! Håller tummarna för att den ska fungera klockrent! Jag känner att det blir en sista chans nu. Ska det bära eller brista? Det får vi se imorgon!;D

Lycka till..

Hihi då var det dags IGEN. Har nu fått mig en iMac med sisådär en 10-15 pixelfel i sig varav två större grupper med pixlar vilket gör det svårt att avgöra hur många det är. Så otroligt tråkigt! Ren skit om jag får uttrycka mig milt. Kommer försöka lämna tillbaks min mac idag. Och då få pengarna tillbaks såklart. Det här var sista försöket. Jag gillar OS X, klockrent. Men det går inte när inte helheten av produkten är bra. Otroligt besviken! Blää.

Urtrist! Vissa, du till exempel, har verkligen oflyt. Sen finns det många som aldrig stöter på några problem. Orättvist.

Hej!

Har själv precis köpt en 20" iMac och en ipod touch. Fullkomligt dyrkar prylarna, och de är en njutning att använda

MEN självklart hittar jag en pixel som låst sig i rött, och jag har kört diverse olika flimrande filmer för att få bukt med den... men inget hjälper.
Ringde apple och blev runtslängd till några olika serviceställen för att de till slut kom fram till att garantin inte täckte detta. Ringde därefter upp applestore igen och vi lyckades komma överens om att jag kunde skicka tillbaka datorn för att få en ny (detta skulle ta ca 2 veckor... suck) eller att jag behöll den och fick några hundringar som kompensation. Pengarna bryr jag mig inte direkt om, men att vänta 2 veckor...

Dessutom, är det ens värt att skicka iväg den...? För att kanske 2 veckor senare få en imac med 3 döda pixlar istället för en. Jag skulle höra av mig till apple när jag hade bestämt mig.

Frågan är ju om man inte kan leva med en död pixel? Förmodligen bryr man sig inte lika mycket efter ett tag, och vid byte riskerar man ju bara att få en värre.

Vad tycker ni andra som har fått en död pixel? Har ni stått ut med det i längden?
Eller har ni bytt ut datorn?

Själv har jag en skärm med att den blir ljusare neråt. detta stör mig inte, men om jag hade varit du och fått en död pixel så hade jag irrreterat mig totalt på det. sänker andrahandsvärdet en bra bit bör jag tro, och du kommer fömodligen reta dig på att den är där hela tiden.

Min skärm blir också aningen ljusare nedåt, precis som din. Detta stör inte heller mig det minsta, ändrade lite i gamma/ljusstyrka så blev det genast mycket bättre.
Precis som du säger så sänker ju en död pixel andrahandsvärdet med, detta plus irritation gör nog att jag får stå ut med pc:n i två veckor till

Ska låta en "pixelvideo" stå på över natten igen, och gör det inte skillnad så ringer jag apple imorgon om ett utbyte.

Avundas er som inte har döda pixlar finns få saker som irriterar så mycket som en död pixel.

Skärmproblemet på iMac verkar vara vanligt;

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1073705&tstart=0

OBS tar ett tag att ladda länken då tråden är vääääldigt lång.

yup, tom apple har samma problem i sina egna butiker. massproduktionsfel eller dåliga skärmar.

sen det tog runt 1,5 sekunder att ladda länken för mig på opera

Jo, fading-problemet är nog rätt välkänt. Men tycker folk ibland överdriver det en aning. Jag skrämdes upp rätt rejält innan jag slutligen beställde imacen men sen när jag själv fick se det var det inte så farligt. Känns som det är ett ganska vanligt fenomen på lcd-skärmar (som inte tillhör den dyrare klassen).

1
Bevaka tråden