Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brännare som plötsligt inte finns?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2008-01-27 12:10

Hej

Har en power mac G5 med Leopard installerat. Allt uppdaterat!
Från en morgon till den nästa så hade jag helt plötsligt ingen DVD-bännare längre.
Bännaren är en pioneer DVR-110D och kan naturligtvis ha gått sönder.
I systempreferencerna står det att det inte finns ngn. brännare längre och byter jag ut den mot en annan brännare, orginalet till datorn så händer inte heller. Systempreferencerna säger fortfarande att ingen brännare finns.
Sladdar kollade. Brännaren är bara helt plötsligt inte längre där.

Något jag gjort på sistonde...Tja
Jag har precis installerat Final cut studio 2
Kan möjligen mjukvaran i ngn. application där i, skapa en konflikt?

Anyone??

Det som kan vara bra är ifall du kollar i programmet Systeminformation (System Profiler) och sedan under ATA och se ifall du ser någon brännare där. Ifall den finns där kolla under Skivbränning (Disc Burning) och se ifall det står att den kan bränna skivor där borde se ut något liknande detta.

Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW

Ifall den inte syns i Systeminformation, så betyder det helt enkelt att datorn inte får någon kontakt, ifall den syns så är det troligtvis ett mjukvareproblem

  • Medlem
  • Sibble, Grödinge
  • 2008-02-19 11:55

Tja...se datorer.
Problemet höll i sig i ca. en vecka. Jag prövade allt och då menar jag allt.
Bytte brännare, kablar och naturligtvis allt som bara finns att göra med mjukvara och ev. konflikter.
Så till slut gick jag och köpte en ny brännare då jag självklart kommit till insikt med att den gått sönder.
Vad tror ni händer då jag kommer hem med den nya brännaren. Jag startar datorn för att kolla lite mail innan jag ska meka. Jorå... självklart funkar brännaren utan problem efter att ha varit nere i en vecka. Vad säger man!?
Tipset är väl att skrämmas på allvar.När väl datorn, delen förstår att den ska bytas ut
så tar den sig i kragen.
Seriöst. Det enda man med säkerhet kan säga om datorer är att ingenting är så logiskt
som man tycker det borde vara
Tack alla för hjälpen!

1
Bevaka tråden