Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus, trojaner etc. till mac, möjligt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan ryktet säger ju att "Mac inte kan få virus" men idag såg jag en väldigt skum sak. Min "Mac HD" på skrivbordet var omdöpt till "Hej" och jag har inte ändrat namnet, så hur är det då möjligt att namnet ändrades? Har jag blivit hackad eller något? Vad tycker ni jag ska göra?

tack på förhand

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-26 15:57

Sammanfattning: Teoretiskt möjligt, ja, men sannolikheten är så liten att det är troligare att du själv av misstag har råkat trycka på enter och skriva Hej.

Är du intresserad av virus och macar så kolla runt på forumet, det finns hundratals trådar om det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 15:59

Överlåter viruspratet till andra. Men tror inte du har råka ut för virus eller blivit hackad. Jag har ibland råkat döpa om min hårddisk genom att jag varit ute i Findern utan att veta om det, klickat på return och istället för att börja skriva i ett textdokument eller i Safari börjat ändra namnet på min hårddisk. Känns det igen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-26 17:15

Det finns ju en möjlighet att du har SSH påslaget och du har ett infantilt enkelt password till ditt konto. Då är det ju inte helt omöjligt att du är hackad.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-26 18:45

Ganska bökigt att byta namn på systemdisken via ssh dock. Störst sannolikhet är att han chattat och råkat haft fel fönster markerat och tryckt på enter, skrivit hej och tryckt på enter igen.

Har råkat ut för det jag med ibland...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-26 18:58
Ursprungligen av Sidde:

Ganska bökigt att byta namn på systemdisken via ssh dock. Störst sannolikhet är att han chattat och råkat haft fel fönster markerat och tryckt på enter, skrivit hej och tryckt på enter igen.

Har råkat ut för det jag med ibland...

Tror de me.. Har råkat ut för sånt miljontals ggr..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-26 20:21
Ursprungligen av Sidde:

Ganska bökigt att byta namn på systemdisken via ssh dock. Störst sannolikhet är att han chattat och råkat haft fel fönster markerat och tryckt på enter, skrivit hej och tryckt på enter igen.

Har råkat ut för det jag med ibland...

Sant, men kommer man in som Admin kan man göra vad som helst. Därför ska man ha bra lösenord.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-27 12:43

Chansen att du har blivit hackad ligger någonstans runt 0.1%, chansen att det är pga misstag eller någon som skojat med dig ligger nånstans runt 99.9%. You figure it out.

1
Bevaka tråden