Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook med extern skärm, gtgbord osv..

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-01-26 13:45

Har en gammal MDD G4 med dubbla proppar som låter och sprider värme som ett stridsflygplan..

Därför har jag funderat på om man skulle ta och använda min Macbook som arbetstation istället och koppla in skärm, tgtbord och mus till den..
Har lite ont om plats och skulle därför villja ha den ihopvikt under min 19" macskärm..

Hur funkar det när man kör allt externt på en macbook? Går den ner i viloläge om man klappar ihop den med sånt inkopplat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 14:35
Ursprungligen av l0k:

Hur funkar det när man kör allt externt på en macbook? Går den ner i viloläge om man klappar ihop den med sånt inkopplat?

Jag måste säga att jag faktiskt inte förstår varför du frågar först och inte bara provar! Om du har både mus, tangentbord och extern bildskärm inkopplade så går den inte ner i viloläge om du stänger locket.

Prova själv nästa gång, va!?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2008-01-26 15:01
Ursprungligen av bengtb:

Jag måste säga att jag faktiskt inte förstår varför du frågar först och inte bara provar! Om du har både mus, tangentbord och extern bildskärm inkopplade så går den inte ner i viloläge om du stänger locket.

Prova själv nästa gång, va!?

Så ja.. börja inte lipa nu.. va!?

Hade i baktanke att den kunde bli för varm..
Ska pysa och köpa en apapter så jag kan koppla skärmen till mb:n, så får vi se hur det blir med värmen..

Tack för svaren.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-26 14:37

Är inte direkt rekommenderat att köra med stängt lock. Datorn blir väldigt varm eftersom större delen av kylflänsarna sitter just framme vid/under skärmen.

I övrigt fungerar det fint att använda MB tillsammans med externt tangentbord, skärm och mus, använder det själv.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-01-26 14:40

Det går bra att köra med stängt lock. Det står tydligt i dom små fåniga handböckerna man får med sin dataapparat.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-26 14:44
Ursprungligen av Mija:

Det går bra att köra med stängt lock. Det står tydligt i dom små fåniga handböckerna man får med sin dataapparat.

Har du testat själv:)?
Sist jag gjorde det fick jag en CPU-temp på 95 grader..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-01-26 14:45

Ja det är klart jag har testat själv. Det är ingen magi. Läs i din dokumentation.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-26 15:00
Ursprungligen av Mija:

Ja det är klart jag har testat själv. Det är ingen magi. Läs i din dokumentation.

Nej, jag har också läst det. Men min dator blir helt enkelt jättevarm.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-01-26 15:11

Däremot låter den här biten lite oroväckande "Har lite ont om plats och skulle därför villja ha den ihopvikt under min 19" macskärm..".

Jag kan nog tänka mig att det finns risk att skärmen i locket kan spricka om du ställer nåt tungt ovanpå.

Ursprungligen av l0k:

Har en gammal MDD G4 med dubbla proppar som låter och sprider värme som ett stridsflygplan..

Nu blir det lite off-topic här, men om du vill lägga ner lite arbete på din MDD så går det att få dem riktigt tysta. Det handlar om att byta ut fläktarna som apple satte in. Till exempel spinner PSU-fläktarna på 7000 rpm vid 47 dBA.

Tillbaka till ämnet: Macbooken har ett luftintag under tangentbordets vänstra del. Så om du stänger locket måste fläkten i datorn snurra fortare. Men såvitt jag har upplevt blir datorn inte alls varm om du kör med locket stängt eftersom fläkten klarar av att kyla den i alla fall.

Pröva att köra med locket stängt, och belasta processorn med HD-video eller något. Lyft sedan på locket och känn med handen. Du kommer märka att den inte känns varmare än vanligt. Och definitivt inte så varm att något skulle kunna ta skada.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-26 15:34
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Tillbaka till ämnet: Macbooken har ett luftintag under tangentbordets vänstra del. Så om du stänger locket måste fläkten i datorn snurra fortare. Men såvitt jag har upplevt blir datorn inte alls varm om du kör med locket stängt eftersom fläkten klarar av att kyla den i alla fall.

Pröva att köra med locket stängt, och belasta processorn med HD-video eller något. Lyft sedan på locket och känn med handen. Du kommer märka att den inte känns varmare än vanligt. Och definitivt inte så varm att något skulle kunna ta skada.

Ja, det är ju skönt för er att den inte blir varm - det blir min MB;)

Ursprungligen av heinz_p:

Ja, det är ju skönt för er att den inte blir varm - det blir min MB;)

Hm... ja det låter inte helt bra att din blir 95 grader varm. Men jag antar att fläkten drar igång på full styrka? Annars är det något fel på din dator.

Funkar detta även med trådlöst tangentbord och mus?

Ursprungligen av Julius W.:

Funkar detta även med trådlöst tangentbord och mus?

Japp inga problem

1
Bevaka tråden