Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

320gb intern hårddisk i macbook?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-12-23 02:33

Hej.
Är det någon som testat att slänga i en 320 gigs disk i macbooken. Det finns ju ett par på marknaden nu. Bl.a. Toshiba Samsung och western digital.
Nån som har erfarenhet, vilken bör man välja? Man är ju lite sugen på mer utrymme i burken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 15:17

beställde just samsungs 320giggare till min macbook. återkommer i nästa vecka.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-01-19 17:32

Någon som testat ännu?

Jag fick min 320gigs disk i fredags Samsung spinpoint. Smackade in den direkt, lätt som en plätt och gjorde en clean install av Leopard och installerade om alla program öför säkerhets skull. Min tidigare installation var en uppgradering från Tiger och det kändes som vissa applikationer strulade.
Jag kan bara säga att allt fungerar helt perfekt hittills i alla fall. Disken är både tyst och snabb. Min förra 160 gigs disk var nästan full, nu plötsligt när man har allt fungerande har man drygt 150 gig kvar!! Känns som att har flyttat från en student lya till en sal på slottet
Jag kan rekommendera samsung men köp inte från Netsuperstore. När det står att de har nåt på lager menar de att de har det på sitt centrallager i tyskland och har nästan 20 dagars leveranstid. Jag kollade dem också hos kronofogden och de har 111.649 kronor i skuld och hade 2007 7 inkassoärenden som slutade i utmätning. Mao är det lite lotteri om man får grejerna innan de kånkar tror jag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-19 19:28

Det är denna disken ni har köpt eller? Blev lite sugen på att köpa en själv och sätta in, känner mig lite begränsad med mina 80GB.

Ursprungligen av sl0k:

Det är denna disken ni har köpt eller? Blev lite sugen på att köpa en själv och sätta in, känner mig lite begränsad med mina 80GB.

Ja det är den disken som jag har satt i. Så frågan är nu, vad ska jag göra med min 160gigsdisk? Sälja eller skaffa ett sata 2.5" kabinett? Vad gör ni andra?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-23 11:32
Ursprungligen av wallraff:

Ja det är den disken som jag har satt i. Så frågan är nu, vad ska jag göra med min 160gigsdisk? Sälja eller skaffa ett sata 2.5" kabinett? Vad gör ni andra?

Jepp, externt kabinett

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-22 23:11

Hur har det gått för er med disken? Verkar det fungera bra eller har ni stött på patrull?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-22 23:23

Har själv petat in en 320GB i in MBP rev 1.
Såklart blir det tyvärr bara 298GB efter formatering.
Allt funkar fint. Skönt att ha lite lediga GB för en gångs skull..

Ursprungligen av MinMac:

Har själv petat in en 320GB i in MBP rev 1.
Såklart blir det tyvärr bara 298GB efter formatering.
Allt funkar fint. Skönt att ha lite lediga GB för en gångs skull..

Ett inte riktigt rättmätigt "bara", tycker jag...

Edit: Läste det som att det bara var 2gb skillnad... Fel av mig.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-23 08:41
Ursprungligen av MinMac:

Har själv petat in en 320GB i in MBP rev 1.
Såklart blir det tyvärr bara 298GB efter formatering.
Allt funkar fint. Skönt att ha lite lediga GB för en gångs skull..

har inget med formatteringen att göra (inte mycket iallafall). Det har att göra med att hårddisktillverkare räknar 1GB = 1 000 000 000 bytes och OS/mjukvara räknar 1GB = 1 073 741 824 vilket ger en ganska stor skillnad mellan det som står på disken och vad OS:et rapporterar.

320 * 1 000 000 000 = 320 000 000 000
320 000 000 000 / 1 073 741 824 = 298.02

Detta har alltid funnits, men syntes inte lika tydligt på mindre diskar. Men fortsätter det såhär så kommer en 16TB drive (när dom väl kommer) visas som 14TB i systemet. Snacka om ledsamt det ska kännas för folk då, som "förlorat" 1/8 av utrymmet

Senast redigerat 2008-01-23 08:52

Vad ska man ha för kabinett då? Förslag? Internt är det ju sata 2.5" sen finns det ju ett antal kabinett med usb2.0 men är det någon som har ett med firewire 400 att rekommendera?

Ursprungligen av wallraff:

Vad ska man ha för kabinett då? Förslag? Internt är det ju sata 2.5" sen finns det ju ett antal kabinett med usb2.0 men är det någon som har ett med firewire 400 att rekommendera?

Köpte ett snyggt vitt i metall med SATA och USB2 för ynka 213kr. Och så har den en liten fejk skinnväska ala iPod. http://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskkabinett/hd-kabinett-2-5--sata-till-usb-2-0---esata/4902137/

Köpa Hdd till macbook

Tjena grabbar o tjejer!

Ska precis beställa en macbook! sitter beredd att köpa hårddisk också!

2 frågor bara (som ny macägare):

1: passar följande hårddisk:

http://www.dustinhome.se/pd_5010124510.aspx

2: Hur mycket jobb är det att ominstallera OS efter detta?

Per

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-23 15:57
Ursprungligen av per_bursell@hotmail.:

Tjena grabbar o tjejer!

Ska precis beställa en macbook! sitter beredd att köpa hårddisk också!

2 frågor bara (som ny macägare):

1: passar följande hårddisk:

http://www.dustinhome.se/pd_5010124510.aspx

2: Hur mycket jobb är det att ominstallera OS efter detta?

Per

1. Den passar, men dustinhome var dyra! här kan du beställa 320GB varianten för 1625kr. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343402

2. inte så vidare, starta upp den med skivan i (håll ev. in C under boot) och följ instruktionerna bara, så är den som den var från fabrik sen. Rekommenderar dock att du tar bort lite språkstöd och saker då det kan spara ganska mycket utrymme.

Tjena o tack för ett snabbt svar!

Det får bli en sådan!

Hur gör jag för att ta bort språkstöd? Vad annars kan jag ta bort?

/Per
Macbook-Newbie

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-23 16:26
Ursprungligen av per_bursell@hotmail.:

Tjena o tack för ett snabbt svar!

Det får bli en sådan!

Hur gör jag för att ta bort språkstöd? Vad annars kan jag ta bort?

/Per
Macbook-Newbie

Det kan du välja under installationen, finns ett val om att Anpassa installationen, där kan du haka bort alla språk du inte använder. Du kan också välja bort vissa extraprogramvaror, t.ex. office 2004 test drive och allt vad det kan vara, leta efter en knapp som heter "anpassa" steget efter där du väljer hårddisken bara (du kan ev. behöva starta skiv-verktyget från menyn och skapa en ny partition på disken innan, men det hittar du utan större problem när du väl är i installationsprogrammet).

Du kan också ta bort ungefär 1.5GB med skrivardrivrutiner och bara behålla drivrutinerna till just din skrivartillverkare.

Okej!

Tack för hjälpen.
Snabb beställning nu blev: 1 svart Macbook, 1 st 320gigs hårddisk + 4Gb minne!

Känns väl som en schysst kombination??

Skulle jag betalat apple priser så hade det blivit dyrt........

Ciao / Per
Nyss medlem i Macgänget!

är det inte möjligt att ta bort detta efter installation? Vägledning någon?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-23 21:53

Jag köpte en Western Digital 320 då jag hört om vissa som fått problem efter install av Samsung, har ej hört något om Toshibas men däremot har jag bara hört gott om WD.

Och det har fungerat utmärkt i veckor nu.

Jag har beställt en Macbook och ska köpa hårddisk att sätta i.

Första valet: 320GB eller 250GB?

Måste man tumma på några andra kvaliteter för att få en 320GB-hårddisk? Om man läser tomshardware om Samsungs 320GB-disk så verkar den vara bättre på alla punkter än 250GB-diskar förutom när det gäller strömförbrukningen. Stämmer detta?
Alla vill ju ha en strömsnål disk. Får jag en mycket strömsnålare disk med samma hastighet etc om jag väljer en 250G istället? Lagringsutrymme är ju inte allt.

I valet av 320GB-diskarna. Finns det ngt som talar för WD istället för Samsung? Hur är dess strömförbrukning? Hittar ingen info. Man kan ju vänta på tomshardwares jämförelse men vill ha disken när min Macbook kommer.

Citat:

Jag köpte en Western Digital 320 då jag hört om vissa som fått problem efter install av Samsung, har ej hört något om Toshibas men däremot har jag bara hört gott om WD.

Och det har fungerat utmärkt i veckor nu.

Kommentar till detta?

MvH
Anders Nordström

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 22:41

Fick samsungs 320gig idag. Installerade leopard och importerade allt från min gamla hårddisk. Funkar ljuvligt.

onnyt: Lysande prog, tack!

Ett delikat problem.......

Beställde en liten svart MB o samtidigt 2st 2GB minnen + en 320 GB hårddisk (Från annat ställe givetvis)!

I vilken ordning tror ni att grejorna kom?

JUST DET!

Prylarna idag o datorn först nästa vecka. Är det inte synd om mig????

Per

Samsungs nya 320 GB-modell har fått fina recensioner hos Tom's Hardware:

Citat:

although the average read access time of 18.3 ms is rather disappointing, this is the first notebook hard drive to deliver more than 70 MB/s on our storage reference platform. Even the average and minimum transfer rates are excellent, and even exceed the performance level shown by the drives running at 7,200 RPM! Application performance underlined what we saw in the low-level benchmark results: this drive is furiously fast for a notebook model.

2.5" HDD Galore: Samsung, Seagate, Toshiba

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-27 21:57

Jag har haft min Samsung 320G i en vecka nu och batteritiden har blivit bättre nu än med orginaldisken och en Seagate 200G som jag hade innan. Fläktarna går mindre, det kan vara ena av orskaerna till att batteritiden är bättre. För mig har allt blivit bättre sedan jag installera Samsung-disken. T.o.m barnen har blivit snällare:)

Ursprungligen av onnyt:

Jag har haft min Samsung 320G i en vecka nu och batteritiden har blivit bättre nu än med orginaldisken och en Seagate 200G som jag hade innan. Fläktarna går mindre, det kan vara ena av orskaerna till att batteritiden är bättre. För mig har allt blivit bättre sedan jag installera Samsung-disken. T.o.m barnen har blivit snällare:)

Samma här. Det funkar bättre med min 320gig samsung och längre batteritid

Enligt jämörelsen på prisjakt.nu så är 250 gb och 320 gb disken från Samsung i stort sett identiska förutom storleken http://prisjakt.nu/produkt.php?j=180716,253563
En del säger att de har problem med 250 gb disken och ni säger att 320 gb disken fungerar perfekt. Lite skumt...

Ursprungligen av Salle83:

Enligt jämörelsen på prisjakt.nu så är 250 gb och 320 gb disken från Samsung i stort sett identiska förutom storleken http://prisjakt.nu/produkt.php?j=180716,253563
En del säger att de har problem med 250 gb disken och ni säger att 320 gb disken fungerar perfekt. Lite skumt...

Att diskarna har samma prestanda behöver inte betyda att komponenterna inuti är samma.

Bevaka tråden