Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari hänger sig vid ny sida

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-01-25 09:14

Hej. Har problem med Safari. Tyckte för en vecka sedan att den va otroligt seg. Hittade då här på forumet en guide för att snabba upp webläsaren. Sagt o gjort och efter den tweaken gick det betydligt snabbare. Tyvärr så är jag nu tillbaka till en seg webläsare igen. Problemet jag har, är att varje gång jag laddar en ny sida tar det 1. väldigt lång tid (läs: upp till en minut) el. 2 det tar så lång tid att det blir "time out". Lösningen är att avbryta inläsningen av sidan (trycka på krysset) och därefter uppdatera (med samma knapp) sidan. Då laddar Safari sidan normalt ( i 9 fall av 10) ?
Är det någon som har samma problem, eller har en lösning. Jag är riktigt frustrerad.
Kör Safari 3.0.4 och Osx Leopard 10.5.1
Tack på förhand.
/Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 09:21

Min Safari, 3.04 krashar ibland när jag klickar på en länk som öppnas i ett nytt fönster.

har lärt mig när det kan hända, rätt sällan, men verkar inte gå att bli av med i denna version.

Har SafariPlus samt PicLens installerat. Senaste versionerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 09:21

Att tömma alla Cookies innifrån SafariPlus (alla utom favoriterna) brukar göra susen för hastigheten dock.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-01-25 09:59

Safariplus & piclens? Vad gör de insticksfilerna? Tar gärna emot tips om hur och varför ni använder dem!
Tror ni de kan lösa mitt problem?
/Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 11:03

Nja, menade att en del tillägg strulat med Safari, när den (Safari) bleb beta 3:a.

Men nuvarande versioner ska funka fint.

De gör-->

SafariPlus stoppar alla (de flesta) blinkande banners i Flash (reklam) och popups. Superbra - blir snabbare!

Piclens gör så att du kan se bilder på tex Flickr och Google i helskärm. Nice!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-01-25 12:35

Tyvärr stödjer inte Safariplus osx Leopard än. Ska testa piclens däremot
/A
edit. Testade piclens. Riktigt Snyggt!!!
Tack för tipset.

safari krashar direkt för mig efter start innan jag hinner surfa någon stans ( jag kör tiger) ?
jag har funderat på att ladda ner någon anna browser men det är ju lite svårt utan safari

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 17:25

Testa "Återställ safar"i, samt "Töm Cache" - kanske funkar - fast det e nog nått annat. Nått tillägg?

jag kan inte gör något i safari hinner inte innan den krashar
problemet uppstod när jag gjorde update kan jag ta bort någon update
eller måste jag installera om hel tiger ?
kan jag avinstallera program och drivrutiner överhuvudtaget eller tex gå tillbaka i tiden gör en systemåterställare.

Jag vet att alla dessa saker går att göra i windows men jag är hel ny på mac:-)

Senast redigerat 2008-01-28 23:56

3 år senare och jag ser exakt samma problem i Safari. Vi har stora problem på jobbet. Alla sidor uppträder enligt inlägg 1. Hemma har jag lugnare. Felet uppkommer ibland. En kollega från en annan stad säger sig ha samma problem hemma.

Jag har provat att stänga av alla tillägg samt återställa Safari men det är ingen skillnad. Googla på nätet ger en massa träffar för samma problem men alla trådar slutar bara i ett "jaså".

Finns det någon lösning på problemet?

jag vet inte säkert men ibland kan flash cache filer spöka.

/Users/användarnamn /Library/Preferences/Macromedia/Flash Player

släng allt i mappen. töm papperskorgen.

Det fixade problem för mig för länge sedan, sen dess har jag det som en rutin att tömma denna mapp via genväg på skrivbordet.

Jag kör med Flash-blockering så det borde inte påverka men jag kan prova.

Jag hittade en bra supportsida hos Apple.
https://discussions.apple.com/message/15214783

En av de föreslagna lösningarna är att stänga av DNS Prefetching. Det funkade väldigt bra för mig och kollegan så nu surfar vi i full fart igen.

Det finns som sagt flera olika förslag på sidan men för den som vill testa så är terminalkoden enl följande:

Klistra in det här i Terminal och tryck retur. Starta om Safari.
defaults write com.apple.safari WebKitDNSPrefetchingEnabled -boolean false

För att återställa
defaults delete com.apple.safari WebKitDNSPrefetchingEnabled

1
Bevaka tråden