Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag bevittnade just ett inbrott!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Klockan är 03.45 och jag hör ett "krasch" utanför. Tänker att en bil måste ha kört in i en annan bil eller på bilinbrott. Till min förvåning ser jag en kille med tjock vinterjacka stå och kasta en stor sten genom ett skyltfönster till ett kontor!

Jag ropar åt Maria som är väldigt trött och vi står och kollar på när han plockar en DVD (eller något liknande) ur fönstret och hoppar in i sin vita Volvo och sticker därifrån. Han har inte superbråttom och jag fick regnumret!

Regnr: PXJ066 Färg: VIT
Fabrikat: VOLVO 445-313 SE
Årsmodell: 1994 Fordonsslag: PB
Fordonsår:
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-12-03
Upplysningar: Fordonet stulet

Ringde 112 och fick tala med polisen som bara ville ha några snabba uppgifter för att ropa ut på radion. 10 minuter senare kommer en vaktbil och ytterligare fem minuter senare kommer en polisbil. Poliserna går mest och tittar i 2 minuter innan dom drar vidare. Ytterligare en kvart senare kommer en "åtgärdsbil" från vaktbolaget som börjar sopa ihop glas och tejpar ihop det som återstår av skyltfönstret.

Idag syns inte mycket av det som skett förutom ett tejpat fönster. Vilken natt! Funderade efteråt att man borde haft stora kameran foto-redo. Då hade jag nog öppnat fönstret och ropat "HO HO" högt så han tittat upp och då: BLIXT!

Oj, vilken historia! Bra att fick regnumret.

  • Medlem
  • 2008-01-25 08:46
Ursprungligen av Patrik D:

Oj, vilken historia! Bra att fick regnumret.

Ja, men bilen var stulen så vad hjälper det?

  • Medlem
  • 2008-01-25 09:03

Det hände mig en likande grej i Varberg för ett tiotal år sedan.
Jag var uppe ganska sent och precis när jag skulle lägga mig hörde jag ett par kraftiga smällar utanför. Tittade ut genom fönstret och såg en hel vild snubbe kasta en gatusten mot Expertens fönster på Kyrkogatan mitt i stan. Jag ringde Polisen direkt men väntade inte på att de skulle komma utan skrek allt vad jag orkade till snubben att lägga av med skiten han höll på med. Min tjej sa till mig är du inte klok vad håller du på med. Jag insåg själv att det var dumt gjort men det var bara en impuls grej, jag kunde inte stoppa det. Polisen kom i alla fall inom 2-3 minuter och jagade efter galningen inne i parken ner mot stationen dit han flydde efter att ha gjort ytterligare några försök att slå sönder rutan efter mina rop.

Ursprungligen av 3OPAH:

Ja, men bilen var stulen så vad hjälper det?

Klart att det hjälper, då vet polisen vad dom ska leta efter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-25 13:29

Att bilen skulle vara stulen skulle inte jag ta för givet. En snubbe som slår in en ruta med en gatsten för att bara ta en DVD är väl urtypen för en lätt pundare som behöver snabba pengar, att sno en bil för att fly denna typen av brott verkar långsökt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-25 08:56

Skoj med egen show! Hade en egen en natt för 15 år sedan,

Stod i mitt vardagsrum, och såg hur ett gäng grabbar slog sönder bilfönster och snodde prylar ur ett antal bilar. Ringde polisen under tiden dom höll på och möttes av en ganska så ovillig person som inte kunde förstå hur jag kunde se att dom bröt sig in i bilarna. Tog en stund innan jag fick lämna mina uppgifter och sedan Tog det 30 min innan polisen dök upp, hemma hos mig!
Sen fick jag berätta vad jag sett igen. Jag fick intrycket att dom inte trodde mig utan att dom trodde det var jag som gjort det. Sedan ringde minst 3 olika snutar och skulle ha min redogörelse, till slut sade jag åt dom att om dom inte behövde ringa mig fler gånger.

Efter det så bestämde jag mig för att inte bry mig så länge det inte är frågan om liv och lem, inte värt att hjälpa någon som inte vill ha hjälp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-25 13:32

Hoppsan! Jag missade uppgiften i Björnströms inlägg att bilen var anmäld stulen.

Jag knackade på hos damerna som fått inbrott - tydligen var det en HP dator som stått i fönstret (det är ju så fult med dator på skrivbordet) som försvunnit. "Det var den äldsta datorn vi hade så det gjorde inte så mycket" sa hon och log.

Slutet gott

1
Bevaka tråden