• Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-25 07:31

Hej,

Det är som så att min PowerMac G5 2.0 DP behagat gå och dö. Mycket pekar på att det är logikkortet som lagt av. Inga indiantricks hjälper och följer man Apples servicemanual hamnar man på sista punkten, "replace logic board". Det skulle iofs kunna vara minnet, men detta skall jag testa för att kunna avskriva den teorin.

Vid start på framsidan eller via Studio Display sker följande:
LED lyser ej
Fläktar startar
Ingen boot-chime
Ingen videosignal ut
Hårddisk spinner upp och går ned igen

Anledningen till att jag tror det är logikkortet är också att jag hade lite problem med hängningar "automatiska" avstängningar och omstarter mot slutet. Fick ett antal "PMU forced shutdown, cause = -122" i loggen också. Först trodde jag att det var G5:ans power supply som krånglade. Men det tror jag inte längre.

Hur som helst. Tanken är att antingen skaffa ett nytt logikkort från eBay och sedan sälja maskinen i fungerande skick. Annars kanske jag säljer den som den är (minus hårddisk) som reservdelsdonator till någon som behöver det. Alternativt kränger lösa delar till hugade spekulanter.

Mao undrar jag vad saker och ting är värda egentligen... allting är givetvis Apple original.

Maskinen är tillverkad vecka 11 2005 i Cork, Irland. Här är den exakta modellen: http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=g5_june_04

Den har 1GB RAM (2x512MB) Apple original och ett 128 MB ATI Radeon 9600 XT. Hårddisken var på 250GB, men den behåller jag själv.

Vad tror ni maskinen kan vara värd som reservdelsdonator, dvs hela paketet? De olika delarna inuti var för sig? Själva lådan? Det borde väl ännu finnas en viss marknad för power supply, minne, grafikkort, fläkt-kit, CPU:er etc då flertalet av dessa originaldelar inte kan köpas över disk (förutom från USA/eBay då förstås)?

Alla tankar och idéer kring detta är av intresse!

Har kanske en 15" Studio Display till salu också, om jag inte behåller den för min gamla G4/400 förstås. Värde på den? (Inte många kronor antar jag.)

Vore mycket tacksam för input i frågan.

Tack på förhand,

/Jonas