Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC i macnätverk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-05-28 14:45

Tja Tja!

Har en PC (pent 3 733MHz) med win98 som jag skulle vilja koppla in i vårat Mac (OS 9) nätverk. Helst ska jag kunna få full acces till macarna från PCn å även tvärtom.

Är detta möjligt?? Hur gör jag? (förstår inte PCns nätverks inställningar....)

Mvh
Alex

Om jag inte missminner mig så finns det programvara för både Mac och PC som löser det problemet. Har du win2000 server kan du installera appleshare och sen fungerar det bra men sitter du på windows 98 så kanske det enklaste är att installera en liten ftp-server på pc´n och sen byta filer den vägen.

VNC kanske?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2002-05-28 18:50

Har en kompis som använder ett program som heter DAVE och det funkar bra i båda riktningarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-05-29 09:36

Ja, DAVE är nog ett bra alternativ, men det kostar väl en del. Det finns ingen möjlighet att gå över till Mac OS X istället för 9?

Jag använder PC-Mac -Net FileShare, det kostar 150 :- och fungerar bra. En demo finns på www.lavasoftware.com

Jag använder PCMacLAN, och är inte speciellt nöjd. Macarna kan inte koppla upp sej mot PC:n, och PC:n kan inte skriva ut (fast det är en OKI som ska funka för PC också). Det enda som funkar är att man kan dra igång en Appleshareserver på PC:n som Macarna kan koppla upp sej mot.

Dessutom får PC:n lätt spatt av Macfiler med ovanliga tecken (t.ex. mappar som heter "ä", som mina ofta heter där jag stuvar undan förra versionen av filer). Det borde hanteras av överföringen i stället för att ge en massa fel när PC:n är för korkad för att klara det.

Nej, bättre önskar man sej.

Ska du bara byta filer är t.ex. Hotline eller Carracho ett bra alternativ.
Sätt en server på ena, och en klient på den andra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-06-19 10:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Ska du bara byta filer är t.ex. Hotline eller Carracho ett bra alternativ.
Sätt en server på ena, och en klient på den andra.

I så fall är väl FTP att föredra, imho.

Jag tycker att DAVE fungerar jättebra. Har testat PC MacLan innan, och var inte alls nöjd. Har en mac, ett flertal PC (och en SPARC).

1
Bevaka tråden