Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det Antivirus Freeware för mac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-24 19:06

Jag har letat en bra stund häromkring efter tipsade antivirus program. Skulle bli förvånad om jag missat en färsk tråd med just det här! :).

Faktum är att det har kommit och kommer mer och mer "roligt" skit även till Macen och känner att det är dags att säkra systemet!

Så med andra ord.. finns det några fria antivirusprogram för Mac OS X? För Windows finns det ju bl.a. AVG och Avast men jag har itnte hittat någon information om att dessa finns till Mac (dock fanns köpversion hos Avast).

mer och mer skit?
vad skulle det vara?
första google träffen annars
ClamXav

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-24 21:21

Jag menade mer att det ökat med skadlig kod för Mac enligt källor som IDG och CS. Dessutom kommer det enligt dem att bli värre.

Okej, tack! Har sett det antivirus programmet. Men har dock inte hört talas om det så jag känner för att leta vidare.

Ursprungligen av kels:

...Har sett det antivirus programmet. Men har dock inte hört talas om det...

Hur får du ihop den meningen? Har sett det, men har inte hört talas om det... ???

Skämt åsido...

Om det ska vara gratis, så är det nog ClamXav som gäller.
http://www.clamxav.com/

Annars finns det ju Norton.
http://www.symantec.com/sv/se/norton/products/overview.jsp?pcid=is&pvid=nav11mac

ClamXav är det antivirusprogram som Apple använder som antivirus i MacOSX Leopard Server...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-24 23:50

Haha

Kanske en lustig formulering me njag har stött på det programmet under mina sökningar efter ett gratis antivirus program via google..

Får väl kanske testa det då om det går på klient operativet också.

Använder ni något överhuvudtaget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 00:21
Ursprungligen av kels:

Använder ni något överhuvudtaget?

Nej, utbyter i princip bara filer med folk som kör OS X eller Linux, så risken att jag är en immun spridare är även den låg.

Ursprungligen av kels:

Använder ni något överhuvudtaget?

i Mac: ingenting
i Windows: AVG

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-01-25 10:40
Ursprungligen av kels:

Haha

Kanske en lustig formulering me njag har stött på det programmet under mina sökningar efter ett gratis antivirus program via google..

Får väl kanske testa det då om det går på klient operativet också.

Använder ni något överhuvudtaget?

Nej. Det behövs inte.

Fullständigt onödigt att slösa processorkraft, el och batteritid på antivirus i och med att det inte finns några virus ju. En av många stora fördelar med Mac-plattformen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-25 11:54
Ursprungligen av akesson:

Fullständigt onödigt att slösa processorkraft, el och batteritid på antivirus i och med att det inte finns några virus ju. En av många stora fördelar med Mac-plattformen.

Hur kan du vara så säker på att det inte finns virus till Mac? Mac har inte varit så utbrett att virusmakarna tyckt att det är lönt och skapa något till Mac. Men det ser ut som att Mac blivit mer attraktivt för konsumenter så då kan det bli mer.

Det är nog så at det fortfarande inte är en nödvändighet att köra antivirus om man har förnuft nog. Men vill man slippa det som kan komma så kan det vara klokt..

Clamavx, men har konfigurerat den att bara scanna saker som hamnar i min download folder.

I OS X: Ingenting. Sitter större delen skyddad så det ska inte behövas.
Win: Trend Micro (Den enda som klarar dagens hot någorlunda).

Ryktet säger att TM ska släppa en klient för OS X den väntar jag med spänning på.

1
Bevaka tråden