Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag installera Windows XP på min PC från macens optiska enhet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-24 13:22

Tjoho.
Lite jobbig rubrik, men kom inte på något bättre.

Problemet är att jag har en Macbook och en Alienware PC och jag behöver installera om OS'et (Windows, såklart) på PC'n.
PC'n har ingen dvd/cd-läsare längre, den har gett upp. Så min fråga är; Är det möjligt att poppa in Windows Skivan i Macbook och få PC'n att starta från den över nätverket?

Fråga på om jag är otydlig...

//Martin

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-01-24 13:33

nä det går inte

Ja det finns en lösning ...

Först måste du installera Parallels på Macen ... så att du kör Windows på den
sedan kan du i Windows i Parallels dela ut din DVD läsare på nätverket (network drive)

http://www.netstumbler.org/f48/how-install-windows-2k-xp-over-network-12469/

på värd datorn alltså din Alienware PC burk måste du sedan starta datorn i DOS läge för att komma åt nätverks dvd spelaren (som delas ut från den virtuella parrallels windows versionen) ...

Avvancerat ja, krångligt ja ... för att det är PC ... men det går ...

ta även senare en titt på http://www.bootdisk.com/

du måste förmodligen ha en Diskett station på din PC för att kunna BOOTA de nödvändiga dos drivrutinerna för ditt nätverks kort .... din PC kommer att se den utdelade DVD läsaren som en nätverks disk typ z:/

Jag är dock inte säker på att Windows installation cd:n tillåter detta .. vad du då kan göra är tvärtom .. att du bootar PC från en diskett så nätverks drivrutinerna laddas ... du kan sedan dela ut i DOS din PC hårddisk till nätverket och från Macen komma åt hårddisken ... då blir det inte frågan om att köra Windows installations cd:n utan mer att kopera en färdig Windows instalelrad HD från en annan PC .. över till macen .. och sedan över till Alienware hårddisken ...

Ett annat alternativ:
Köp en ny CD/DVD-enhet till PCn. 200-300 kr.

Klart billigare än att gå omvägen via att installera Windows på Macen (vilket kräver ytterligare en Windowslicens, som väl kostar ett par tusen)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett annat alternativ:
Köp en ny CD/DVD-enhet till PCn. 200-300 kr.

Klart billigare än att gå omvägen via att installera Windows på Macen (vilket kräver ytterligare en Windowslicens, som väl kostar ett par tusen)

Håller med om att det är klart bästa alternativet. Att byta dvd-enhet i en PC går på nolltid och kräver oftast inte mer kunskap än hur man använder en skruvmejsel.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-24 22:14

Tack för alla svar
Det låter bra med Paralells (lyckas aldrig stava det rätt, antagligen inte nu heller), har VMWare Fusion installerat och antar att det funkar lika fint?

När det gäller licenser så är det inte ett problem, har Windows-Licenser så det räcker.

En till fråga, visst kan man köra Non-Managed installationer på en PC från en Windows Server? Frågar eftersom att jag också sitter på ett par versioner av Windows Server 2003, och det borde ju funka om man kör det i VMWare.

Nu har jag säkert krånglat till det som fan, men wth

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-01-24 22:49
Ursprungligen av martin.t:

En till fråga, visst kan man köra Non-Managed installationer på en PC från en Windows Server?

"Unattended" heter det i Windows världen, sök på det i Microsoft Knowledge Base. Sök även på ordet "sysprep".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-25 00:09

"Unattended", got it.
Tack!

Din sista fråga låter som ngt för grabbarna och tjejerna på SweClockers...

Eller vi kanske har Windowsexperter här med?

1
Bevaka tråden