Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken snygg 23-tums skärm för 5000?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina planer på att byta till Mac Pro kräver att sälja min nuvarande Apple Cinema HD Display 23-tum och gör mig i behov av en ny skärm då Apple inte släppt nya skärmar än.

Vad finns det för några 23-tums skärmar runt 5000 kr? Givetvis vill jag inte att den ska vara sämre än min nuvarande och hyfsat lik å skön att kika på!

Kom igen, ge förslag!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-01-21 11:05

Jag skulle nog ha köpt Dell E248WFP för ~5800kr. 24" och ser helt okej ut.

http://i.dell.com/images/global/products/monitors/E248WFP_overview1.jpg

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-21 11:15
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-21 11:31

Du skall alltså sälja din Cinema Display och köpa en annan skärm som är billigare om jag förstått rätt. Varför?

Bra fråga - varför säljer du din 23" Cinema Display? Borde inte den funka utmärkt med en ny maskin? BTW - är den i bra skick så lägger jag gärna ett bud på den

Jag är fö också på jakt efter en ny skärm - någon som vet ett ställe där man kan hitta recensioner och jämförelser?

CNET.COM har recensioner, men det hade varit trevligt med svenska recensioner.

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 00:13

På Apples sidor om Cinema Display hittade jag en länk till en Holländskt företag i grafiktestarbranchen som hade testat just ACD. Det fantastiska med den skärmen är färgkalibreringen och stabiliteten samr hastigheten på denna. Det tar bara 15 minuter för ACD att bli färgstabil, för andra skärmar kan det ta så mycket som 3 timmar, om de överhuvudtaget blir stabila.

När det första gången mätte färgåtergivningen på ACD trodde de att de mätt fel. Då mätte de igen. Och igen. Och igen. Det var inget fel. Tillsammans med programvaran i Mac OS uppnår man en skillnad mellan skärmens färger och de som den borde visas som är minde än vad ögat kan se!

Jag skulle behålla den skärm och köpa extra mycket blodpudding ett tag. Jag tror definitivt att det är värt besväret.

Bra ni redan börjat... jag är också jakt på en 23-24 tum skärm. hade tänkt mig 23"Cinema Display......finns bättre märke? Finns det inte i glossy? Vad föredrar ni med eller utan glossy om man ska jobba med video, redigering osv?.. Någon erfarenhet?...

/Jojo

Finns det inte gott om skärmar som är bättre än Apples? Dom är ju ändå 3 år gamla nu, apple skärmarna asså.

  • Medlem
  • 2008-01-24 13:55

Min erfarenhet är att man inte bara kan titta på specifikationerna såsom kontrast och ljusstyrka när det gäller skärmar.

Sanningen är att man får vad man betalar för. (även om man oftast hoppas på att göra klipp som inte svider så i plånboken)

Jag har en Samsung syncmaster 214t som jag haft i snart 3 år och det är grymt bra bild. Den kostade 8000kr när jag köpte den och finns fortfarande att köpa men kostar numer 5400kr. Jämför jag med billigare skärmar idag i samma storlek så är skillnaden enorm. Tycker även att apples skärmar är mkt bra, (dock inte riktigt lika skarpa och ljusstarka som min 3 år gamla samsung,)

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Mina planer på att byta till Mac Pro kräver att sälja min nuvarande Apple Cinema HD Display 23-tum och gör mig i behov av en ny skärm då Apple inte släppt nya skärmar än.

Vad finns det för några 23-tums skärmar runt 5000 kr? Givetvis vill jag inte att den ska vara sämre än min nuvarande och hyfsat lik å skön att kika på!

Kom igen, ge förslag!

Jag tänker hålla följande kort ... Apple nuvarande ACD skärmar är riktigt riktigt bra och du får en 20 " för SEK 5.895,00

Många glömmer faktiskt att Apples skärmar har en bra DPI (100 dpi)

själv har jag 23 " som nu kostar SEK 8.795,00 men jag punga ut 12.000 när jag köpte den och är den bästa skärmen jag haft . och jag har haft ganska många ..

1
Bevaka tråden