Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kjell & Co stöder inte Safari (2005)

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 13:12

Bojkotta företag som inte anpassar sina siter till Safari!?

Jag vet att Kjell & Co inte får mer av mina pengar iaf!
Inte efter detta svar:

Citat:

Hej!

Vi är medvetna om att att vår sida inte fungerar med safari men den fungera med många andra läsare som tex firefox.

Vänliga hälsningar
Kundtjänst

Kjell & Company AB
Plockbandsgatan 4
216 16 Limhamn
Sverige

Tel. 040-680 25 50
Fax. 040-680 25 66

E-mail: kundtjanst@kjell.com
Hemsida: www.kjell.com

Från: Ola Hansen [mailto:[email protected]]
Skickat: den 9 augusti 2005 17:01
Till: kundtjanst@kjell.com
Ämne: http://www.kjell.com/ och Safari

Frågat många gånger, men aldrig fått något svar!

Försöker igen:

När ska ni fixa http://www.kjell.com/ så att vi Macintoshanvändare kan surfa på er site med Safari!?

Händer inget när man klickar på rubrikerna i vänstra framen!

[http://www.kjell.com/content/templates/shop_menu.aspx]

[ReferenceError - Can't find variable: DOMParser
undefined]

Men... surfa dit med FireFox då. De var ju inte otrevliga direkt, de sade ju inte "släng din fula Mac och köp en PC så funkar det". DÅ hade jag förstått att du blev sur.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-14 19:59
Ursprungligen av sjovall:

Men... surfa dit med FireFox då. De var ju inte otrevliga direkt, de sade ju inte "släng din fula Mac och köp en PC så funkar det". DÅ hade jag förstått att du blev sur.

Är inte sur, bara att jag påtalat det flera gånger, men dom skiter i det!

Då skiter jag i dom, så enkelt är det!

Dom klarar sig säkert utan mina pengar, jag klarar mig utan dom!

Var bara en fundering jag hade!

Finns C O och Teknikmagasinet!

  • Medlem
  • 2005-08-14 20:14

Men varför bojkotta en affär bara för att deras hemsida inte funkar i Safari. Jag fattar inte logiken. Verkar litet insnöat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-12 14:46
Ursprungligen av Ola Hansen:

Bojkotta företag som inte anpassar sina siter till Safari!?

Jag vet att Kjell & Co inte får mer av mina pengar iaf!
Inte efter detta svar:

Det finns mängder med sidor som inte fungerar (ordentligt) med Safari. Väldigt många Mac-användare använder minst 2 webbläasre, Safari & Firefox.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 14:56
Ursprungligen av Solid:

Det finns mängder med sidor som inte fungerar (ordentligt) med Safari. Väldigt många Mac-användare använder minst 2 webbläasre, Safari & Firefox.

Fast samtidigt så kommer bara Safari med i Tiger, samt att många inte ens känner till att Firefox finns.

Det vore smidigare om alla webbmakare använder sig av standarder samt börjar testa sin webbplatser i flera olika webbläsare.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 15:08

är det bara jag som tycker att safari/firefox borde vidareutvecklas istället för att folk ska behöva köra olika browsers samtidigt (löjligt)?
vore på tiden att det utvecklas/färdigställs en fullgod browser för mac... gärna tills september då jag beställer min pb, hehe

  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 15:21
Ursprungligen av Ola Hansen:

Bojkotta företag som inte anpassar sina siter till Safari!?

Jag vet att Kjell & Co inte får mer av mina pengar iaf!
Inte efter detta svar:

Felet är Safari.

Ursprungligen av palb:

Felet är Safari.

Nej, felet är webbmakare som inte gör sidor i enlighet med fastställda normer, t.ex. XHTML 1.0 Strict.
Oftast beror det på att de använder webbverktyg som är optimerade för IE - och IE (speciellt versioner före IE 6 för PC) följer inte de fastställda ISO-normerna. De flesta av webbdesignarna är inte ens medvetna om det, för de lever i en helt Microsoft-styrd värld. Men de som är medvetna om det har att välja mellan att få webbsidorna välfungerande i IE eller välfungerande i Firefox, Opera, Safari och alla de andra - och eftersom både majoriteten av sajtens tilltänkta besökare och chefen för firman som beställt webbdesignen troligen använder IE, så satsar de allt på att få det så snyggt som möjligt med IE.
Det går att göra sidor som funkar bra för alla webbläsare, men det kräver lite mer arbete eller att man undviker funktioner som bara funkar för vissa läsare.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 16:51
Ursprungligen av Londongubben:

Nej, felet är webbmakare som inte gör sidor i enlighet med fastställda normer, t.ex. XHTML 1.0 Strict.
Oftast beror det på att de använder webbverktyg som är optimerade för IE - och IE (speciellt versioner före IE 6 för PC) följer inte de fastställda ISO-normerna. De flesta av webbdesignarna är inte ens medvetna om det, för de lever i en helt Microsoft-styrd värld. Men de som är medvetna om det har att välja mellan att få webbsidorna välfungerande i IE eller välfungerande i Firefox, Opera, Safari och alla de andra - och eftersom både majoriteten av sajtens tilltänkta besökare och chefen för firman som beställt webbdesignen troligen använder IE, så satsar de allt på att få det så snyggt som möjligt med IE.
Det går att göra sidor som funkar bra för alla webbläsare, men det kräver lite mer arbete eller att man undviker funktioner som bara funkar för vissa läsare.

Tja, jag är webbdesigner på Mac och har lärt mig att Safari inte klarar viss standard med css och javascript, främst det sistnämnda. Kan vara att det brister i koden på t ex KjelloCo för att leva upp till norm, men är ganska säker på att huduvorsaken till att det inte fungerar på Safari är Safari. FireFox är däremot en fröjd att jobba med.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-14 20:17
Ursprungligen av Londongubben:

Nej, felet är webbmakare som inte gör sidor i enlighet med fastställda normer, t.ex. XHTML 1.0 Strict.
Oftast beror det på att de använder webbverktyg som är optimerade för IE - och IE (speciellt versioner före IE 6 för PC) följer inte de fastställda ISO-normerna. De flesta av webbdesignarna är inte ens medvetna om det, för de lever i en helt Microsoft-styrd värld. Men de som är medvetna om det har att välja mellan att få webbsidorna välfungerande i IE eller välfungerande i Firefox, Opera, Safari och alla de andra - och eftersom både majoriteten av sajtens tilltänkta besökare och chefen för firman som beställt webbdesignen troligen använder IE, så satsar de allt på att få det så snyggt som möjligt med IE.
Det går att göra sidor som funkar bra för alla webbläsare, men det kräver lite mer arbete eller att man undviker funktioner som bara funkar för vissa läsare.

Kikade lite snabbt på deras menusida. Ser inte helt bra ut, så i detta fall kan det faktiskt vara kodningen som är felet. Sista Safarin (för 10.3.9) har blivit bättre med sina brister.

Skadar inte att KjelloCo får höra att dom har kodat fel.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-14 20:33
Ursprungligen av palb:

Felet är Safari.

Pang där satt den, tvärsäkert!

Då kan du kanske tala om vad det är som Safari gör fel när den renderar sidan ifråga!

Så kan jag maila svaret till Apple så kanske dom kan ändra på Safari till nästa uppdatering!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-14 20:45
Ursprungligen av Ola Hansen:

Pang där satt den, tvärsäkert!

Då kan du kanske tala om vad det är som Safari gör fel när den renderar sidan ifråga!

Så kan jag maila svaret till Apple så kanske dom kan ändra på Safari till nästa uppdatering!

Pang, pang. Måste det bli sådan ton för en så banal sak? Använd FireFox istället. Kanonbra webbläsare. Det gör jag då jag ska in på KjelloCo.

Apple vet nog att Safari har/haft problem som andra läsare inte har. Men som sagt, senaste Safarin har blivit bättre. Men inte tillräckligt bra för att gå tillbaka från FF, och därav min lite snabba tvärsäkerhet – som baseras på erfarenhet med Safari som webbutvecklare. Men vad som felas vet jag inte. Det har med implementeringen av Javascript att göra, och där stannar min kunskap.

  • Medlem
  • 2005-08-13 15:31

Som med så många andra tjänster och produkter handlar det om att man själv ser till att ta reda på saker. Instämmer med föregående talare. Funkar inte Safari, ta då en annan webläsare när du går in på Kjell o co. Inte mycket vi kan göra åt saken ändå ju

Jag använder firefox G4 optimerat för att surfa hela tiden, har sällan stött på nån sida som inte funkar med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 16:58

Ingen webbläsare klarar ju att följa "standarden" helt. Tycker Safari är bra, särskilt i jämförelse med IE.

Fortfarande ett problem?

Är medveten om att denna diskussion är över två år gammal men jag upptäckte att det här problemet i veckan.

Har ni andra fortfarande problem med kjelles hemsida?

Jag har även problem med datorbutikens hemsida. Den fungerar som den ska men det går inte att gå bakåt.

Det verkar nästan som att Safari har problem med AJAX och XMLHttpRequest-objekt men det vore ytterst märkligt.

Någon som har en förklaring eller, ännu bättre, lösning på detta?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-24 14:10

Jag märker inga problem med någon av sidorna i Safari 3 (Tiger). Har dock bara tagit en snabb koll. Men det funkade att gå bakåt på datorbutiken.com t.ex.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-24 16:44

Märker inga problem med Safari 3.0.4 och Leopard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 21:25

Men seriöst

Ursprungligen av foccus:

Men seriöst

Seriöst vadå? Vad menar du med ditt inlägg?

Har själv problem med båda sidorna. 3.0.4 och Tiger.

Prova gärna http://www.skanetrafiken.se med Safari och klicka på "Aktuell trafikinfo" i högerkant. Vad ser ni då?

Må/T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-27 09:26
Ursprungligen av stormstereo:

Prova gärna http://www.skanetrafiken.se med Safari och klicka på "Aktuell trafikinfo" i högerkant. Vad ser ni då?

Må/T

Hehe, störigt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-27 20:14

Den här är rolig också: http://safflebussen.se/ Försök välja något från menyraden...

Det är bara att köra Firefox och vara glad. Kan inte någon fixa gränssnittet på FF till Mac snart? Det är inte direkt vackert.

Detta ser lovande ut men kräver FF3 betan för att fungera. https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6050

Efter att ha köpt lite nya komponenter till min MacBook så installerade jag om OS X och efter det så fungerar både Kjelles och datorbutikens hemsida finfint.

Ska sluta ropa varg

Undrar dock fortfarande vad mitt problem berodde på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 21:22
Ursprungligen av kefirknugen:

Efter att ha köpt lite nya komponenter till min MacBook så installerade jag om OS X och efter det så fungerar både Kjelles och datorbutikens hemsida finfint.

Ska sluta ropa varg

Undrar dock fortfarande vad mitt problem berodde på.

Dags att lägga ned tråden.

1
Bevaka tråden