Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få tillbaka filmikon?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-01-23 19:23

Den fina filmikonen (den i form av en filmklappa (heter det så?)) som finns i vänstra delen av Findern har försvunnit för mig. Skulle dra ner den till docken då jag ofta är inne i filmmappen o tänkte ha den lättillgängligt, men istället försvann den med ett puff-ljud o ett litet moln.

Så hur lyckas jag få tillbaka den, eller till och med lägga den i docken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 21:14

Det går inte att lägga mappar i Dock. Hur du får tillbaks den vet jag ej. Sök på Google.

Bara gå till din hemmapp, ta tag i Filmer-mappen och dra in den i sidofältet igen.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-01-24 17:09
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Bara gå till din hemmapp, ta tag i Filmer-mappen och dra in den i sidofältet igen.

Problemet är att den hamnade i papperskorgen av nån anledning, o när den tömdes försvann ikonen tillsammans med mappen tillsammans med innehållet.. Laddade ner lite nya ikoner o passade på o byta ett gäng (finns mkt snyggt på http://interfacelift.com/icons-mac/).

Filmerna får jag vill komma över på annat sätt, ni förstår säkert hur (iaf. tills MovieRentals tar sitt förnuft till fånga o lanserar sig i sverige!)

  • Medlem
  • 2008-01-24 21:25

Det borde väl finnas nån typ av recover-programvara? Och säg inte Time Machine

  • Medlem
  • 2008-01-24 16:55
Ursprungligen av Hoffie:

Så hur lyckas jag få tillbaka den, eller till och med lägga den i docken?

För att lägga den i dockan krävs det att du skapar ett alias av mappen på valfritt ställe och sen drar ner aliaset till dockan. Då kommer mappen att öppnas i Finder när du klickar på aliaset i loggan. Vill du ändra ikon får du göra det på aliaset genom att "högerklicka" och välja visa info, sedan kopiera in den nya ikonen längst upp till vänster.

Vill du däremot ha mappen som en stack får du skapa en mapp på valfritt ställe som heter just exemepelvis FIlmer och sen fylla denna mapp med alias till alla filmer du vill ha med i din stack. Då kommer ikonen i stacken att vara ikonen på det alias som ligger först i stacken. För att lösa detta kan man skapa en mapp som heter " Filmer" (observera mellanslaget) som alltid ligger först och sedan ge den mappen en tjusig ikon.

  • Medlem
  • 2008-01-24 16:58

Kom just på att här finns ett bra tips för att lägga till en snygg stack på dockan. Iofs kan man inte välja exakt vilka filer som ska visas, men åtminstone bokmärkta objekt. Killen som tipsade om det vann en Imac 20"...

Kanske ska tillägga att allt ovanstående gäller om du har Leopard...den där filmklappan kanske gäller för Tiger?

1
Bevaka tråden