Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst och trådbundet samtidigt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-23 20:03

Hej!

Jag har en fundering.

Jag har kört trådlöst nu ett tag, men idag satte jag tillbaka datorn på rätt plats och koppla in kabeln och starta upp datorn. Så nu är jag inkopplad till Airport Extreme med både kabel och trådlöst.

Går jag in på nätverksinställningarna så ser jag att jag är ansluten med båda då kabelnanslutningen har xxx.xxx.xxx.200 i IP och det trådlösa har xxx.xxx.xxx.199.

Men då är frågan vilket är det som används?. Väljer den själv, eller tar den den första i ordningen eller hur gör den?

För jag sitter just nu i ett läge där jag helst inte vill bli av med nätet. Så ajg vågar inte chansa på att koppla ifrån det trådlösa

Tack på förhand.

Datorn tar det som ligger först i listan. Man kan ändra ordningen genom att dra det man föredrar ovanför det andra, så att säga. Om du stänger av Airport så används automatiskt nästa fungerande anslutning, alltså Ethernet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-01-23 20:22

Det nät som är överst i listan enligt bifogad bild är huvudnätet, dit går allt trafik som inte specifik är adresserad till näten nedanför i listan.

Jag kör så på jobbet. trådlöst till mitt vanliga nät som jag egentligen hör till, men jag behöver komma åt skrivare på andra nätet och ansluter till det via kabel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-23 20:52

aha ok det var ju ganska enkelt. Men hur gör jag för att välja vilket nät ajg vill använda med ett visst program t.ex.

Säg att jag vill surfa med det ena nätet och kolla mailen via det andra går detta o göra enkelt?

Ursprungligen av Kajan:

aha ok det var ju ganska enkelt. Men hur gör jag för att välja vilket nät ajg vill använda med ett visst program t.ex.

Säg att jag vill surfa med det ena nätet och kolla mailen via det andra går detta o göra enkelt?

Tror inte det är möjligt.

Det _går_ att styra, men ska vara så djupt inbäddat i systemet att du behöver kunna LIIITE mer än vad vanliga användare kan..

Jag satt med samma "problem" tidigare och har gjort efterforskningar.
Det funkar på linux och unix (darwin) med rätt konfigurationer, men det är bortom både min och alla mina vänners/bekantas kunskapsnivå att styra det på mac os..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-24 08:31
Ursprungligen av Kajan:

aha ok det var ju ganska enkelt. Men hur gör jag för att välja vilket nät ajg vill använda med ett visst program t.ex.

Säg att jag vill surfa med det ena nätet och kolla mailen via det andra går detta o göra enkelt?

Enkelt: nej, dock är det standard routen på maskinen som styr vilket interface som program använder om det inte finns någon mer specifik route som matchar målet som du skall till.

Om programmen som du använder inte stödjer att man väljer interface så är det man kan göra att ändra standard routen med kommandot "route" i terminalen exempelvis mellan det att du startar program.

Det går även om det är vissa speciella servrar som du vill använda med ena anslutningen att skapa specifika routes för dessa för att uppnå samma resultat..

1
Bevaka tråden