Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux Live CD på Macbook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag testade Backtrack Live CD på min macbook, men de funkar inte så bra.
Av någon anledning så registeras varje knapp tryck på tangenbordet som två nertryck. Så om ja trycker på 'r' s¨skrivs 'rr' ut på skärmen.

Någon som vet hur man kan fixa detta?

Vet ej. Jag har provat Ubuntu Live CD på min MacBook och den fungerade bra.

Ubuntu i Parallels - problem.

Hej vänner

Jag har försökt installera Ubuntu i Parallels på min MacBook och det fungerar inte.
Ubuntu Live CD:n går jättebra att boota direkt vid uppstart av MacBook, men när jag vill köra den i Parallels så säger den "API error, DMS BIOS missing"-typ. Öh???
Windows XP fungerar jättebra i Parallels. Vore kul få Linux också att fungera...

(och vill man vara riktig tuff så kör man givetvis Windows i Fusion på Linux innifrån Parallels haha).

Hjälp!

Hälsar
R

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2007-12-03 13:24
Ursprungligen av snouser:

Jag testade Backtrack Live CD på min macbook, men de funkar inte så bra.
Av någon anledning så registeras varje knapp tryck på tangenbordet som två nertryck. Så om ja trycker på 'r' s¨skrivs 'rr' ut på skärmen.

Någon som vet hur man kan fixa detta?

Hej!

Tänkte bara höra om du hittade något som fixade problemet?
Har nämligen nyligen köpt mig en Macbook, C2D-varianten, och jag får samma problem när jag startar en Backtrack LiveCD. Vad ska jag göra?

Tack!

Jag hade också problemet med att boota backtrack i min Macbook. Problemet med dubbelbokstäver. Men när jag bootar cd'n i parallel så funkar det utmärkt. Dock får jag inte mitt nätverkskort att funka särskilt bra. Det går att surfa i firefox men inte att mecka nätverk med det.

Jag kanske måste köpa ett nytt nätverkskort? Någon som vet och i så fall vilket kort ska jag köpa?
Om jag läser runt på forum så verkar det som om de bästa korten är PCMCIA-kort. Och det funkar ju inte så bra på min macbook. Så USB-stick som funkar skulle vara bra.

Någon som har nån tips att komma med?

Ursprungligen av MårtenS:

Och det funkar ju inte så bra på min macbook.

Äh, det är bara att ta lite silvertejp... *ironi*

Kör du med Ubuntus inbyggda drivrutin för wlan? Jag har Santarosa-macbooken och då funkar inte den inbyggda alls. Jag använder ndiswrapper ihop med drivrutinen för windows.

Kika här:
https://help.ubuntu.com/community/MacBook_Santa_Rosa

Vet inte vilken drivrutin det är jag kör, det bara funkade. Men om man googlar till förbannelse så kan man läsa att ingen fått airportkortet att funka till allt man vill. Man måste helt enkelt köpa ett extra kort som är med rätt chipset.
Problemet är bara att dessa kort inte verkar tillverkas längre.
Någon som har ett gammalt fungerande kort att sälja, med rätt chipset.
En gissning är att det är samma kort man behöver som till Kismac:

http://kismac.macpirate.ch/wiki/doku.php?id=hardware_list

Om det är någon som har ett av dessa kort som ska fungera, så hade jag blivit mycket tacksam denna någon vill sälja kortet till mig. Finns inte att köpa längre.

1
Bevaka tråden