Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunnen Spam...

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-13 01:04

För ca två månader sedan bytte jag mailserver (i samma webbhotell). Inget konstigt med det.

Jag får dagligen nästan 100 spam. Har ett bra spamskydd i mailservern så jag bryr mig inte så mycket. Alla mailen samlas i en spammapp som jag kollar igenom då och då ifall spamprogrammet har felmärkt något.

Allt funkade fint tills för en vecka sedan då alla spammen helt plötsligt slutade forsa in, utom en 4-5 st per dag. Normal reaktion är väl att fira men ibland åker det ju igenom riktig mail som spam och den vill man ju inte förlora... och dessutom, en så kraftig minskning över en natt är inte rimlig...

Jag hade fortfarande möjlighet att gå in på den gamla, vilket jag gjorde, och där låg all saknade(?) spam. Givetvis blir jag sur och skäller på webbhotellet. -Ni har gjort något fel så att spammen hamnar på fel server!. Dom hävdar dock dom inte gjort något fel.

För att kolla det hela så bytte jag till en tredje mailserver (bytte MX i DNS) hos en annan leverantör. Nu har det gått ungefär en och en halv vecka och jag får fortfarande bara 4-5 spam... jag antar nu att webbhotellet haft rätt. Dom har inget med saken att göra. O:-)

En möjlig orsak, enligt webbhotellet, är att de som spammar inte uppdaterar sina DNS:er och därför skickar till fel server. Problemet med den förklarningen är ju dock att hur kan alla olika spammare, med alla olika program efter att i 2 månader ha skickat till rätt server helt plötsligt, över en natt, skicka mailen fel?! Det är helt ologiskt... såvida inte de 95 spammen per dag skickas av en och samma person som av en eller annan orsak fått fel DNS uppgifter... men det verkar också rätt skumt...

Kan någon lösa detta lilla dilemmat? Jag skall också tillägga att all vanlig mail går fram till rätt server helt utan problemt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-23 15:03

Woho! Nu är min spam tillbaka! (Sa jag verkligen det där??? )

Har varit lite besvärlig med loopia och begärt att de skall lägga in olika saker i DNS. Att uppdatera DNS verkar ha gjort susen för nu strömmar spammen in igen...

1
Bevaka tråden