Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på LCD TV

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 00:53

Hej hopp.
Jag tänkte äntligen köpa en ny TV, och jag känner att jag inte har den koll jag skulle vilja ha på LCD TV djungeln där ute. Så jag tänkte självklart kolla här på 99 om någon har några bra tips på en bra prisvärd LCD. Jag har väl tänkt runt 40" , budget på något mellan 10-15. Vad ska man titta efter, känns som alla flaggar med olika tekniker så det känns fan omöjligt att jämföra olika märken. På en TV heter det 1:5000 kontrast på en annan 1:25000 dynamisk kontrast,, jag undrar lite förvirrat vad skillnaden innebär!?!

/Fred

Ursprungligen av Fredric:

Hej hopp.
Jag tänkte äntligen köpa en ny TV, och jag känner att jag inte har den koll jag skulle vilja ha på LCD TV djungeln där ute. Så jag tänkte självklart kolla här på 99 om någon har några bra tips på en bra prisvärd LCD. Jag har väl tänkt runt 40" , budget på något mellan 10-15. Vad ska man titta efter, känns som alla flaggar med olika tekniker så det känns fan omöjligt att jämföra olika märken. På en TV heter det 1:5000 kontrast på en annan 1:25000 dynamisk kontrast,, jag undrar lite förvirrat vad skillnaden innebär!?!

/Fred

Vill bara säga en sak, skit i kontrasten som tillverkaren anger. Den är ändå bara fabricerad. Och nu till rekomendationen, ett hett tips är samsungs M8-serie.

Nästa rekomendation om du är intresserad av TV:n är att skippa att köpa den billigt på komplett.se, inwarehouse, dustin, netonnet osv. De apparater dem säljer är nämligen gråimporterade och har inte samma garanti som en "svensk" lite dyrare. Speciellt om du funderar på CD HD-box eller har en så är det nästan ett krav med en svensk om du har oturen att få en med för låg FW-version: http://www.samsung.com/se/products/tv/lcdtv/pdf/Skillnaden_mellan_SamsungTV.pdf. Så kolla noga om du handlar ifrån en nätbutik var den kommer ifrån.

Direkt ur lådan ser bilden inget rolig ut, men ordentligt kalibrerad blir det underbar bild.

Sedan ska det tilläggas att LCD alltid mår bra av Digital-TV, analog kabel-tv är egentligen inget alternativ.

Senast redigerat 2008-01-22 09:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 09:06

köpte min Samsung på Fyndbörsen och den är inte gråimporterad utan köpt från svenska Samsung. (Viktigt då deras pixelgaranti enbart gäller på de sålda via Svenska Samsung)

Men samsung, LG eller Sony är det du skall titta på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 09:56

Fredric,

Bor du i hus/lägenhet med kabel-TV från ComHem??

Isåfall skulle jag satsa på en av modellerna i Sony's Bravia-serie, vilka har inbyggd "digitalbox" för just ComHem.

Detta gör att du slipper en extern box…och den extra fjärrkontrollen…

Lycka till,

- Torkel

För 15.000 och runt 40" så finns det en som jag tycker smiskar rumpa med konkurrenterna. Men innan jag talar om det så.

Köp absolut TV:n i butik! Om det är en bra butik så kommer detta underlätta ordentligt med alla de småproblem som kan uppkomma. Tyvärr så finns det en del kedjor med mindre skrupulösa säljare som ljuger på rätt bra, oftast till kundernas nackdel. MediaMarkt är bland de bättre på att ta hand om sina kunder bland storkedjorna, OnOff/Elgiganten/Expert generellt bland de sämre.

Skit i kontraster som uppges, eller ms-respons, eller någonting. När det genomförs lite mer seriösa tester av facktidningar så kan man t ex Samsungs 40" R86 som uppgav 15.000:1 men som testar i riktiga kontrasttest ungefär 750:1. Vilket inte är dåligt per se, men långt ifrån det som uppges. Dessutom så är kontrasten faktiskt inte så viktig som man kan tro på en TV.

Annars så ta ställning till några saker:

- FullHD kontra HD-ready
Kommer du köra Bluray eller PS3/360 i 1080p? Köp Full HD. Annars så lägg pengarna på annat.

- TV-tittande kontra film
Kommer TV:n främst användas för dagligt TV-tittande? Satsa på en med en neutral färgåtergivning, få färgstick och integrerade tuners. Precis som det har nämnts tidigare så kolla efter vilka integrerade tuners som finns och se till att matcha med ditt abonnemang.

- Uppgraderingsmöjligheter
Är det lätt att uppgradera firmware? Ingen dealbreaker men värt att kolla på.

- Inkopplings/utkopplingsmöjligheter
Vad ska du koppla in och vad vill du hämta ut från TV:n

- Undvik gimmickfunktioner
100hz är ett jävla skräp, undvik. Dynamiska lägen är ett påhitt, undvik. Filter eller liknande är till 95% bara skräp, undvik nästan alla.
120hz är däremot inte skräp, men jämför mellan 120hz och ingen 120hz då vissa inte gillar bilden med 120hz.

100hz vill säkerligen vissa säljare sälja på dig. Undvik verkligen detta. 100/24 (24fps) = icke delbart. Det kommer bli fördröjningar och ghosting. Kollar du på sport så kommer du bli galen. Samma sak med film.

Så lite vad du vill göra med TV:n så har jag några tips.

NAD 40" A1
Samsung 40" M86
Toshiba 40" XF355D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 22:31
Ursprungligen av Ben Nevis:

- FullHD kontra HD-ready
Kommer du köra Bluray eller PS3/360 i 1080p? Köp Full HD. Annars så lägg pengarna på annat.

Om man har en digitalkamera och vill ha bildvisning på TVn är väl full HD trevligt?

Ursprungligen av pesc:

Om man har en digitalkamera och vill ha bildvisning på TVn är väl full HD trevligt?

Ja, visst är det trevligt på alla sätt och vis. Min erfarenhet är dock att väldigt få använder denna funktion till fullo så därför är det väl ingenting jag generellt tipsar om när man väljer TV. Men visst har du rätt. Så länge som man visar foton som är högupplösta så är det en markant skillnad mellan full-HD och HD-ready.

För att man ska få fullt ut av en 1080p-TV så är nyckeln alltid att man ska mata den med högupplöst. Något som ~25% av de som köper en 1080p-TV gör. Så många lägger pengar på något som inte kommer dem till gagn i längden.

Jag är förvisso färgad då jag jobbar i butik som inte gråimporterar, men generellt sätt så är det så otroligt värt att lägga lite extra för att köpa i butik. Vissa TV-apparater har dessutom bättre garanti i butik än på nätet. Allt ifrån en personlig kontakt för att få hjälp med kablar och inställningar till att kunna snacka med folk vid problem gör att det känns mer än värt att köpa på plats så att säga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-22 11:35

köpte en samsung 40" M86 föra veckan är mycket nöjd med bilden md det som jag har testat är tv tittande, xbox 360 med 1080p, dvd film mycket bra bild men ibland känns det som om att bilden är dålig när man tittar på tv beror på sändningen och kvalitet på det man tittar på.

Ursprungligen av fudge:

köpte en samsung 40" M86 föra veckan är mycket nöjd med bilden md det som jag har testat är tv tittande, xbox 360 med 1080p, dvd film mycket bra bild men ibland känns det som om att bilden är dålig när man tittar på tv beror på sändningen och kvalitet på det man tittar på.

M86 är ett toppenval. Tyvärr kan den utan bra kaliberering bli för blåstickig och inte så lugn. Så om du har en polare eller något som har koll på det så är det bra.

Gällande tv-utsändningar så kan Samsungs uppbyggnad moderkort och tuner faktiskt försämra bilden. T ex NAD har tuners integrerade på moderkortet vilket enligt mig ger en klart lugnare bild.

En bra kalibrering är dock steg 1.

Ursprungligen av Ben Nevis:

M86 är ett toppenval. Tyvärr kan den utan bra kaliberering bli för blåstickig och inte så lugn. Så om du har en polare eller något som har koll på det så är det bra.

Gällande tv-utsändningar så kan Samsungs uppbyggnad moderkort och tuner faktiskt försämra bilden. T ex NAD har tuners integrerade på moderkortet vilket enligt mig ger en klart lugnare bild.

En bra kalibrering är dock steg 1.

En bra grund att stå på när man kalibrerar denna tv:n är följande inställningar:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/2007/04/22/samsung-le40m86bd-settings/

Den ger kanske lite för varma färger för en del men det åtgärdas lätt genom att välja Varm1 istället samt justera gamman mot 0 el möjligtvis +1. Bilden blir kanske även lite för mörk i ett ljust rum, men det ordnas lätt genom att lägga på lite extra på backlight (om man ökar gamman så ökar även ljuset i bilden). Det man ska tänka på dock är att öka backlight och gamma försämrar svärtan något.

Visst ändrar man inställning till Varm1 så har man kanske inte "rätt" färger längre efter D65-profil. Men om jag ska vara ärlig så tror jag inte medel-svensson tycker om den profilen ändån till hundra utan vill ha lite kallare färger då dem i 15 år levt efter tillverkarens ju mer färg dessto bättre

Ursprungligen av fudge:

köpte en samsung 40" M86 föra veckan är mycket nöjd med bilden md det som jag har testat är tv tittande, xbox 360 med 1080p, dvd film mycket bra bild men ibland känns det som om att bilden är dålig när man tittar på tv beror på sändningen och kvalitet på det man tittar på.

Fick min M86a igår, också väldigt nöjd!
Dessutom sänktes priset på Dustinhome precis - 11990:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 23:29

Tack för alla svar..
Jag kör ComHem, och har därför kikat lite åt Sony, men jag har även hört att bara för att dom stödjer ComHem så innebär inte det att alla funktioner funkar helt 100, vet inte om det stämmer.

Men M86 verkar vara riktigt prisvärd,, och som benjamin säger så har Dustin bra pris på den:
http://www.dustinhome.se/pd_5010116893.aspx&csref=Prisjamforelse_Pricerunner_5840

Ursprungligen av Fredric:

Tack för alla svar..
Jag kör ComHem, och har därför kikat lite åt Sony, men jag har även hört att bara för att dom stödjer ComHem så innebär inte det att alla funktioner funkar helt 100, vet inte om det stämmer.

Men M86 verkar vara riktigt prisvärd,, och som benjamin säger så har Dustin bra pris på den:
http://www.dustinhome.se/pd_5010116893.aspx&csref=Prisjamforelse_Pricerunner_5840

Tänk bara på att de apparaterna Dustin säljer är gråimporterade, så du har inte de generösa garantivilkoren som en "svensk" apparat har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 09:16

Okej,, så dustin kör med Ful TV´s,,

Ursprungligen av Fredric:

Hej hopp.
Jag tänkte äntligen köpa en ny TV, och jag känner att jag inte har den koll jag skulle vilja ha på LCD TV djungeln där ute. Så jag tänkte självklart kolla här på 99 om någon har några bra tips på en bra prisvärd LCD. Jag har väl tänkt runt 40" , budget på något mellan 10-15. Vad ska man titta efter, känns som alla flaggar med olika tekniker så det känns fan omöjligt att jämföra olika märken. På en TV heter det 1:5000 kontrast på en annan 1:25000 dynamisk kontrast,, jag undrar lite förvirrat vad skillnaden innebär!?!

/Fred

Jag går efter
1. Kontrast
2. Design
3. Upplösning

gå efter konstrast och upplösing .. men konstrasten är viktigare än Full-HD TV eftersom du har en budget på 10-15 (och sedan är frågan hur viktig snygg design är för dig, Samsung imo är snyggast)

SAMSUNG LE-40M87BD 40# LCD-TV FULL-HD
Pris: 15.000:- angivit inkl moms
Kontrast : 15000:1
Upplösning : 1920x1080 pixlar
http://www.dustin.se/dacsaportal/custom/1000/pages/products/_1000_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010113701

ovanstående Samsung TV är 15.000:1 kontrast, snygg, har Full-HD & 3 HDMI in

Ursprungligen av Tussen69:

Jag går efter
1. Kontrast
2. Design
3. Upplösning

gå efter konstrast och upplösing .. men konstrasten är viktigare än Full-HD TV eftersom du har en budget på 10-15 (och sedan är frågan hur viktig snygg design är för dig, Samsung imo är snyggast)

SAMSUNG LE-40M87BD 40# LCD-TV FULL-HD
Pris: 15.000:- angivit inkl moms
Kontrast : 15000:1
Upplösning : 1920x1080 pixlar
http://www.dustin.se/dacsaportal/custom/1000/pages/products/_1000_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010113701

ovanstående Samsung TV är 15.000:1 kontrast, snygg, har Full-HD & 3 HDMI in

Problemet är att den inte alls har 15.000:1 i kontrast. Den har ~ 750:1 i kontrast (enligt riktig kontrastmätning i Hifi&Musik ((eller om det var Hemmabio)). Det är en väldigt bra TV men om man rankar kontrasten som viktigast så är det bra att veta om att den inte alls stämmer.

E:
Samsung, såväl som många andra anger den högsta kontrasten de kan få ut. Vilket ofta är dynamisk grey-to-grey. Den som faktiskt spelar roll för dig som användare och som är mer relevant om man använder den för film, tv eller tv-spel är den statiska konstrasten mellan vitt och svart. ANSI-mätning ger ett mer korrekt resultat, men det används "aldrig" av producenten eftersom full av/på ger ett mycket högre resultat. Dessutom så mäts det ofta i rum som är kolsvarta för att på så sätt få upp mätresultaten. Något som ingen eller väldigt få har som förhållanden hemma. TV-apparater ger av sig ljus som reflekteras och det finns nästan alltid annat ljus i rummet, vilket påverkar DIG som observatör, och ytterligare påverkar hur en riktig kontrast upplevs.

Ursprungligen av PHTG:

To better understand the impact of the presence of light in a room on the contrast ratio performance of an imaging device, it is sufficient to realize that with the light emitted by just one candle in a room - that's just one LUX - there would not be any difference between a 500:1 and a 5000 or even a 10,000:1 contrast ratio!

Increase the level of light in the room to just 30 LUX - that's equivalent to a dimly lit room - and contrast ratio figures above 50:1 would turn out to be simply academic even in the case of video projectors with relatively high brightness rating (2000/2500 Lumens and above).

It is therefore clear that unless you watch your moves in a completely darkened environment, it would be useless to stress too much and pay more for a device with a higher contrast ratio!

Jag tänker inte uttala mig om det är rätt eller fel att mäta på så sätt, jag säger bara att för konsument så är det rysk roulette att kolla på kontrast som ett argument för eller emot ett köp av tv eller monitor.

Senast redigerat 2008-01-23 14:37
Ursprungligen av Ben Nevis:

Problemet är att den inte alls har 15.000:1 i kontrast. Den har ~ 750:1 i kontrast (enligt riktig kontrastmätning i Hifi&Musik ((eller om det var Hemmabio)). Det är en väldigt bra TV men om man rankar kontrasten som viktigast så är det bra att veta om att den inte alls stämmer.

Nu beror det på vad man definerar som kontrast / bra bild .... har man en budget på 15 lakan så pratar vi om tidigare nämd kontrast .... Hifi hör inte in i bilden här imo ...
pratar vi Hifi så pratar vi LED bakgrundsbelyst TV och 25-45 lakan ...

LED bakgrundsbelyst tv är något jag väntar på skall sjunka i pris ... men skall man slå till idag med en budget på 10-15 så skall man kolla på "kontrast" och inte gräva i hifi tidningar ... inget illa menat men låt oss hålla det enkelt ...

det finns massor som inte stämmer i benämningar och som vanligt folk inte vet om gällande platt-tv men det är inget vanligt folk egentligen kräver ...

det är lätt att ha för höga "krav" men om man hela tiden skall se om vad som kommer så kommer man till slut aldrig köpa något ...

plasma tv är något jag inte ens nämner här med tanke på att talaren kommer förmodligen koppla in den till datorn, xbox eller liknande ...

Ursprungligen av Tussen69:

Nu beror det på vad man definerar som kontrast / bra bild .... har man en budget på 15 lakan så pratar vi om tidigare nämd kontrast .... Hifi hör inte in i bilden här imo ...
pratar vi Hifi så pratar vi LED bakgrundsbelyst TV och 25-45 lakan ...

LED bakgrundsbelyst tv är något jag väntar på skall sjunka i pris ... men skall man slå till idag med en budget på 10-15 så skall man kolla på "kontrast" och inte gräva i hifi tidningar ... inget illa menat men låt oss hålla det enkelt ..

Om du läser min edit ovan så inser du också att det där inte är sant.

Citat:

det finns massor som inte stämmer i benämningar och som vanligt folk inte vet om gällande platt-tv men det är inget vanligt folk egentligen kräver ...

Så då ska man köpa grejer på fel grunder? Inte då.

det är lätt att ha för höga "krav" men om man hela tiden skall se om vad som kommer så kommer man till slut aldrig köpa något ...

Citat:

plasma tv är något jag inte ens nämner här med tanke på att talaren kommer förmodligen koppla in den till datorn, xbox eller liknande ...

Kändes menlöst att ta upp plasma eftersom han efterfrågade LCD. Även om inbränningar i princip bara är ett teoretiskt problem på nya modeller.

NetOnNet Sony KDL-40D3500AEP

Full HD-upplösning
- Digital kombituner
- Kontrast på 16 000:1
- 24p True Cinema
- Sony 100% Pixelgaranti
Pris: 14 790:-

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=97339

risken med inbbygd digitalbox tuner ...
jag vill bara nämna att det är ett faktum att Boxer, Canal Digital och ComHem kommer under >2008 att bytta HD-TV standaren från mpeg 2 till mpeg 4 h264 vilket gör att du oavset om du NU köper TV bli tvungen att ha en extern box ...
desutom så klarar ofta INTE den inbbygda tunern idag att hantera HD-TV sändningar ..

du kommer säkerligen ha TV:n under en lång tid och det är imo ingen bra ide att köpa en tv pga inbyggd tuner du kommer ändå behöva en extern ...

Ursprungligen av Tussen69:

jag vill bara nämna att det är ett faktum att Boxer, Canal Digital och ComHem kommer under >2008 att bytta HD-TV standaren från mpeg 2 till mpeg 4 h264

Det lilla problemet är att det rör sig om att frekvensfördelningen ska vara klar till 2015. Inte till 2008.

Ursprungligen av Ben Nevis:

Det lilla problemet är att det rör sig om att frekvensfördelningen ska vara klar till 2015. Inte till 2008.

> 2008 = efter 2008 ...

det rör sig om att "vanligt" folk kommer bli tvugna att köpa nya digital boxar eftersom standarn skall ändras .. var ju på nyheterna för någon månad sedan ...
dom intervjua folk som precis köpt digital box om att snart kommer dom bli tvugna att köpa en ny igen ... lite taskigt ...

Ursprungligen av Tussen69:

> 2008 = efter 2008 ...

det rör sig om att "vanligt" folk kommer bli tvugna att köpa nya digital boxar eftersom standarn skall ändras .. var ju på nyheterna för någon månad sedan ...
dom intervjua folk som precis köpt digital box om att snart kommer dom bli tvugna att köpa en ny igen ... lite taskigt ...

Problemet med att skriva det som >2008 är att det kan tolkas som snart. Vilket inte är sant.

Om regeringen säger ja till det nya förslaget så kommer fördelningen successivt ske för att vara i bruk 2015. Ingen TV som du köper 2008 kommer vara aktuell 2015. Med andra ord är det bara fånigt att varna för inbyggd tuner som om detta skulle kunna leda till några radikala problem. Sedan är det sant att det inte är en HD-tuner som sitter i.

Som vanligt så är nyheterna helt insatta i det som händer. I och med det förslaget om det gå igenom så måste leverantörerna garantera att boxar som inhandlas också stödjer framtidens då bekräftade format (Mpeg4). Om en utgift på ~1000:- är en ekonomisk omöjlighet över 8 år (2007-2015) så ska man nog inte ha HD-tv och lägga pengarna på något annat.

Det är egentligen inte leverantörerna som ska klandras, utan Sveriges byråkrati. Mpeg4 var inget okänt format när man bestämde sig för Mpeg2. Tyskland m fl hade redan insett att mindre storlek för bättre kvalitet var ett bättre val. Så leverantörerna ska inte få skit, enligt mig, för att det har varit en jävla process med det hela. Sedan så borde de vara betydligt bättre på att informera de som tecknar abonnemang på vilket sätt de behöver en box. Rätt många som köpt box utan att behöva det (t ex lokala linor).

Så min poäng är att du vid två tillfällen tipsat om saker som inte stämmer speciellt väl. Vilket jag inte tycker är så snyggt till någon som söker hjälp. Kontrast är viktigt, men det är väldigt missvisande att kolla de angivna siffrorna för vägledning då det inte finns något som säger att en TV med angivet 15.000:1 är bättre än en med angivet 5000:1. Man ska se bilden i sig. Inte heller ska inbyggd tuner ses som ett hinder i den närmaste framtiden för tidsspektrat är fram tom 2015.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-24 00:33
Ursprungligen av Tussen69:

> 2008 = efter 2008 ...

det rör sig om att "vanligt" folk kommer bli tvugna att köpa nya digital boxar eftersom standarn skall ändras .. var ju på nyheterna för någon månad sedan ...
dom intervjua folk som precis köpt digital box om att snart kommer dom bli tvugna att köpa en ny igen ... lite taskigt ...

Läste detta i dagens DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=735603

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-23 14:48

Swedex LCD

Kolla in Swedx dom har snygga TV med bra bild och finfina priser. Jag har en 40" HD Ready av dom som jag snart haft i två år och är mycket nöjd.

Här kan du se hur den ser ut hemma hos mig.

Ska du titta på material som är i samma upplösning som TV:n har är det ingen större skillnad på bilden mellan olika fabrikat. Om du däremot ska titta på analog/digital SD på din HD-TV är det viktigaste en bra scaler som konverterar upp bilden. Pioneer har väldigt bra scalers men kostar en slant. En "dålig" TV med en extern scaler blir som dag och natt.

Toshiba Z3030 tråden är uppe i 41 sidor nu, pixelmappad FullHD mm och har fått bra bemötande av de som har den ...

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=170747

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 13:37

Sparkar liv i denna tråd igen, eftersom det är dags att trycka på köpknappen.
undrar dock vad det är för skillnad mellan.
M86 och M87?? är det någon här som vet?

SAMSUNG LE-40M86BD 40# LCD-TV FULL-HD 11990 kr http://www.dustinhome.se/pd_5010116893.aspx

och

SAMSUNG LE-40M87BD 40# LCD-TV FULL-HD 11 990 kr
http://www.dustinhome.se/pd_5010113701.aspx

/ Fred

87:an har silverlist längst ner om jag minns rätt, i övrigt är de nog identiska.

1
Bevaka tråden