Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iomega Ultramax

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-21 02:08

Jag har en 1tb Iomega Ultramax som jag är missnöjd med.. Den låter som satan verkligen.. Den låter mer än min mac pro... Den låter så mycket att jag verkligen stör mig på det! Den låter som en gammal mirror G4... Den låter helt enkelt

Är det bara jag som har dessa problem? Min kanske är trasig? Den verkar ju sälja som attan på nätet och varenda nyhetsbrev (apple, komplett, inwarehouse m.m) jag får på min email annonserar just denna hårddisk... Om alla var missnöjda borde den väl inte sälja så bra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 10:04

Att de annonserar överallt betyder kanske att den INTE säljer så bra... Har funderat på att köpa den men behöver inte fler rymdskepp i studion, så en MyBook Studio har jag hört ska vara mycket tystare och inte så mycket dyrare!

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-21 10:57
Ursprungligen av Cartman:

Att de annonserar överallt betyder kanske att den INTE säljer så bra... Har funderat på att köpa den men behöver inte fler rymdskepp i studion, så en MyBook Studio har jag hört ska vara mycket tystare och inte så mycket dyrare!

Absolut kan det ju även betyda det...

Synd att jag köpte den på företaget och inte har rätt till öppet köp

Jag är fruktansvärt besviken i alla fall och förstår verkligen inte hur man tänker när man gör en sådan produkt... Hur man kan tycka att produkten är färdig och klar att levereras...

Och dessutom har de ju sabbat hela designen genom att sätta i en ful jäkla blå lysdiod innanför.. Den som är så snygg annars med sin powermac/mac pro design och sin vita "apple" lysdiod.

Det får nog bli att montera isär den och försöka byta fläkt, samt ta bort den blå lysdioden..

.. Eller sälja den.. Blir nog ändå till att köpa en Time Capsule

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 00:07

Ja, det är klart att det går att få den tystare om man byter fläkten och byter hårddiskarna. Min låter mest när diskarna accessas.

Det som stör mig mest är dock fläktstyrningen. När diskarna blir varma går de upp i varv och det blir skumma, konstiga, interferenser när de två fläktarna snurrar lika fort. Nästan. Skillnaden gör att frekvensen på ljudet driver och det stör mig mycket mer än den absoluta nivån på ljudet.

Försök sälja den på Blocket vettja. Funktionellt tror jag inte att de är så dåliga diskar.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-23 00:21
Ursprungligen av bengtb:

Ja, det är klart att det går att få den tystare om man byter fläkten och byter hårddiskarna. Min låter mest när diskarna accessas.

Det som stör mig mest är dock fläktstyrningen. När diskarna blir varma går de upp i varv och det blir skumma, konstiga, interferenser när de två fläktarna snurrar lika fort. Nästan. Skillnaden gör att frekvensen på ljudet driver och det stör mig mycket mer än den absoluta nivån på ljudet.

Försök sälja den på Blocket vettja. Funktionellt tror jag inte att de är så dåliga diskar.

Nej precis.. Finns ju säkert någon som vill ha den i ett serverrum eller liknande där det inte stör

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-01-24 22:43

Det sitter 2 st. 500gb Seagate diskar i min i alla fall, jag var tvungen att öppna och kika inuti när jag fick min.
Håller med om att den låter lite väl, men det är mest när man skriver/läser till eller från den.
Annars står den mest och susar, men jag har den bara på när jag för över filer eller gör backup.

Tycker det är en bra produkt i övrigt.

Den låter rätt mycket, men precis som Potah så är den bara på när jag gör backup så det stör mig inte. Mina LaCie-diskar lät mer, så allting är relativt.

Jag upplever dock skrivning till den som långsam - har det att göra med att den är ställd i RAID/1 läge tro?

/CX

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-03-02 12:23

Jag har min i Raid 0 för jag ville ha just högre fart, har inte provat läge 1 på min disk. Men kör du med firewire800 så ska det ju gå undan tycker man.

Har min som tillfällig mediaserver i väntan på att Drobo får firewire... eller något liknande. Och jag är klart nöjd. Men det är klart att man inte kan ha den framme, med blåljuset och susljudet. Har gömt den i ett skåp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-03-10 14:45

Jag har en 640gb iomega ultramax... den låter knappt någonting. sitter 2x320gb seagate diskar i den. är mycket nöjd med denna... kommer dock att byta till time capsule så om någon vill köpa min gamla disk så är den snart till salu

Skönt att kunna sätta in en time capsule och dumpa nuvarande router + gbitswitch + airport + extern disk

1
Bevaka tråden