Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EyeTV och SVT-HD utan hack?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter hemma och labbar lite med det jag hoppas skall bli min framtida TV-lösning i vardagsrummet. Jag kommer antagligen att ha en Dual Core Mac Mini, men jag är osäker på prestanda.

Just nu sitter jag och testar på min MacBook Pro 2.16GHz Core Duo med 2 GB RAM och senaste EyeTV (2.5.2). På Macen kör jag 10.5.1. Problemet är att SVT-HD får stora pixelartifakter så fort det blir lite röreslse i bilden. Jag använder Miglias USB-sticka.

Skall man ge upp SVT-HD rakt upp och ner, eller har någon här fått det att funka bra? I sådana fall, dela gärna med er av tips och trix...

Pixlar sig bilden så har du nog bara dålig mottagning. Prova kolla på TV Finland (som sänder på samma frekvens), får du störningar där med så räcker det nog att flytta på antennen lite.

Ursprungligen av gusax840:

Pixlar sig bilden så har du nog bara dålig mottagning. Prova kolla på TV Finland (som sänder på samma frekvens), får du störningar där med så räcker det nog att flytta på antennen lite.

TV finland är väl en Standarddefinitionsändning, och dom fungerar utan problem på min maskin. Problemet är att få HD-TV att flyta hela tiden.

Så, frågan är denna. Funkar marksänd HD-TV utan problem på monster-macar, om ens då?

Ursprungligen av ace4711:

TV finland är väl en Standarddefinitionsändning, och dom fungerar utan problem på min maskin. Problemet är att få HD-TV att flyta hela tiden.

Så, frågan är denna. Funkar marksänd HD-TV utan problem på monster-macar, om ens då?

Det är så vitt jag vet omöjligt att ha dålig mottagning på SVT HD men bra mottagning på TV Finland eftersom de ligger på samma frekvens. Antingen har man störningar på båda eller på ingen. Av din beskrivning i första inlägget så kan iaf inte jag avgöra om det du beskriver är tecken på dålig mottagning eller dålig processorkraft.

Lämna TV Finland på ett tag (flera minuter) så att du är säker på att du inte har störningar där. Att du har bra bild på de andra standardkanalerna är fullständigt irrelevant i sammanhanget, eftersom de sänder på andra frekvenser.

Jättebra fråga! Jag har samma problem. SVTs HD kanal har regelbundet störningar och jag skulle gärna vilja veta om det är någon som får det att funka bra.

Skulle det löna sig att uppgradera datorn? Det känns inte så för jag har ca 30% IDLE CPU när jag tittar på HDTV.

Jag lyckas aldrig få mer än 59% signalstyrka, hur jag än försöker hänga den lilla antennen för att få in marksänd digital TV. Måste jag skaffa större antenn??

Detaljer om mitt system: Mac mini Core Duo 1.66 Ghz med Elgato Hybrid EyeTV USB och version 2.5.2 (3304) av EyeTV. OSX 10.5.1. 2 GB RAM. Eye TV säger 100% signal quality men 59% signal strength. Eye TV Firmware 1.16

Jag sitter och testar nu när du frågar och har stabilt 100% både på Quality och Strength... Men SVT-HD pixlar sig laggar och ser ut som skräp så fort det blir lite snabba rörelser.

Så, jag tror inte vi behöver tweaka något mer innan nån kliver fram och påstår att dom får SVT-HD att funka klockrent på sin Mac.

Nå, ingen som har en Mac Pro och kan se SVT-HD utan problem?

...jag provade nu också att spela in utan att se på bilden för att se hur den källan ser ut. Elgato säger ju att du sparar den "rå signalen" för bästa kvalitet och jag får samma pixelartifakter. Jag tror att min Miglia TVMini inte orkar hänga med. Min gissning är att jag skulle få samma krassa resultat hur snabb dator jag använde tillsammans med stickan.

Kanske en antenn som denna http://www.prisjakt.se/#rparams=ss=Cinergy%20Antenna%20One skulle hjälpa? Nån som provat denna?

(OK, såg att du - ace4711 - trots allt hade 100% strength och ändå HDTV problem, ja då vet jag inte)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-05 07:25

Jag kör med takantennen på huset, och får perfekt bild på en MBP 2.4GHz 4GB minne. Elgato EyeTV for DTT, signalstyrka 63%, signal kvalitet 100%. EyeTV 2.5.2. Kör med Live TV Buffer i RAM, 2GB. Kollade på hockey tidigare i vintras och det var fantastisk.

Ursprungligen av waehlby:

Jag kör med takantennen på huset, och får perfekt bild på en MBP 2.4GHz 4GB minne. Elgato EyeTV for DTT, signalstyrka 63%, signal kvalitet 100%. EyeTV 2.5.2. Kör med Live TV Buffer i RAM, 2GB. Kollade på hockey tidigare i vintras och det var fantastisk.

På SVT-HD? I sådana fall skall det ju gå... Kanske min Miglia är för klen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-05 12:22

Jepp, SVT-HD. Jämförde med sändningen på SVT24 eller vad den nu heter, och det var en ordentlig skillnad. Jag har en Miglia TVMini som jag kan testa för att se om det är någon skillnad. Återkommer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-05 12:26

Jo, det funkade lika bra med Miglian som jag har. Klockren bild på SVT-HD.

Ursprungligen av waehlby:

Jo, det funkade lika bra med Miglian som jag har. Klockren bild på SVT-HD.

Toppen! Tack för testerna. Jag testar vidare här hemma då och kollar firmwareversioner och ser om jag kan få snurr på det.

Manual på svenska

Jag har just köpt EyeTV Hybrid. Jag undrar om någon vet om det finns en manual på svenska?

Ursäkta en fåkunnig. Hur funkar prylen? Jag ser att det finns ett antennuttag i änden. Måste man ha kopplat till denna? Hur skulle man kunna få tv trådlöst genom ett befintligt airport (n) nätverk (utan elgato)? Eller är det "fysiskt" omöjligt?
Just nu sitter jag med ett system av ADSL genom vilket jag har digital-tv (och bredband förstås). På något sätt verkar det logiskt möjligt då informationen i båda fallen löper genom ett nätverk (TCPIP).
Ngn som kan förklara?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-13 20:34

Det följer med en antenn. Det finns ett program som heter CyTv om gör att du kan titta på tv från valfri dator. CyTV agerar server på den dator som har TV-mottagaren inkopplad, och de andra datorerna kopplar upp sig mot denna med t.ex. VLC.
Du kan inte ta in bredbands-TV via den, utan endast marksänd TV (eller satellit, beroende på modell).

Skulle bara säga att jag har försökt med två olika varianter av förstärkande inomhusantenner men ingen har gjort att jag fått bort den ryckiga bilden på HD-TV med min Elgato Eye TV och jag har heller aldrig fått mer än 60% signal strength...

De prylar jag provat är två varianter hos Kjell & Co : dels http://www.kjell.com/?item=30133&path=500000,6100000,6300000,6400000 och dels http://www.kjell.com/?item=30117&path=500000,6100000,6300000,6400000

Jag tror jag bor i en radioskugga helt enkelt.

(lika bra, jag har inte tid att titta på TV ändå)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-22 18:24

Hej alla,
jag är ny innom det här och undrar om någon kan hjälpa mig?
Köpt elgato eyetv hybrid och registrerat på tvtv, funkar bra med analoga antenen , går att spela in osv. Signal quality på digitala är 100% men jag får inte mer än 3 kanaler Har comhems kanaler i den analoga inställningar, och listade kanaler i digitala men det visar sig många är "encrypted", hur löser jag detta?
Valde också några kanaler från tvtv, finns i listan, kan inte titta eller spela in..
EPG är på tvtv i många kanaler och vissa är DVB om det hjälper något.
Det värsta är att det står att för några kanaler måste man betala, vilket jag gör via viasat (guld paket)... och kan inte titta på dem i ett annat rum

Om det finns någon som skulle kunna hjälpa mig skulle jag bli hur glad som hälst.
Ber om ursäkt förmin "Tarzan-svenska":">

För att se krypterade kanaler behöver du ju ett programkort, och det är EyeTV Hybrid inte byggd för. Notera vidare att Hybrid enbart kan hantera marksänd digital-tv utöver all analog tv, och alltså inte kan användas för att ta emot digital kabel-tv.

Du säger att du har comhems kanaler analogt. Är det via ett kabelnät du tar in dem kanalerna? Och använder du en separat antenn för de digitala? Comhem filtrerar nämligen ut frekvenserna för boxers digitala marksändningar. Så för att ta emot det digitala marknätet (DVB-T) som har omkring dussinet fria kanaler behöver du använda en antenn som inte är kabel-tv-jacket (och helst då en riktig bordsantenn avsedd för digital-tv). Beroende på var du bor kan du behöva en antenn av varierande storlek, på grund av att signalstyrkan varierar t.ex. bakom stora berg och liknande.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-22 18:59
Ursprungligen av marcushedenstrom:

För att se krypterade kanaler behöver du ju ett programkort, och det är EyeTV Hybrid inte byggd för. Notera vidare att Hybrid enbart kan hantera marksänd digital-tv utöver all analog tv, och alltså inte kan användas för att ta emot digital kabel-tv.

Du säger att du har comhems kanaler analogt. Är det via ett kabelnät du tar in dem kanalerna? Och använder du en separat antenn för de digitala? Comhem filtrerar nämligen ut frekvenserna för boxers digitala marksändningar. Så för att ta emot det digitala marknätet (DVB-T) som har omkring dussinet fria kanaler behöver du använda en antenn som inte är kabel-tv-jacket (och helst då en riktig bordsantenn avsedd för digital-tv). Beroende på var du bor kan du behöva en antenn av varierande storlek, på grund av att signalstyrkan varierar t.ex. bakom stora berg och liknande.

Tack för din tid och hjälp!
Fortfarande vet jag inte vilken nytta har jag av tvtv?

Ursprungligen av rioda78:

Tack för din tid och hjälp!
Fortfarande vet jag inte vilken nytta har jag av tvtv?

Tvtv är väl bara en kanalguide? Ingenting som faktiskt ger dig några kanaler.

Om du är ute efter att se dina viasat-kanaler i flera rum måste du ha fler avkodare (boxar). En avkodare samt programkort för varje Tv-apparat gäller.

Vill minnas att viasat har speciella upplägg, något i stil med att du kan få ett par extra uppsättningar av programkort + box för billig penning. Du kanske ska slå dem en signal och höra efter.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-05 22:21

eye TV hybrid köpt i USA

Jag sitter med en Eye TV hybrid köpt i USA. Kan man kracka hybriden så att den får in svenska kanaler? någon som känner till en lösning?

1
Bevaka tråden