Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk Mac Os 9.0 och PC Windows 2000

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kollat runt, men inte funnit någon bra beskrivning hur man kopplar ihop en Mac, med OS 9.0 och en PC, Windows 2000.

Hade tänkt mig göra detta med korsad kabel, och har också mixtrat, men på intet sätt fått det att fungera.

Min fråga är: Var finns en "bruksanvisning" för den allmänt intresserade, men icke specialkunnige Macanvändaren.

[ 03 November 2002, 09:30: Meddelandet ändrat av: Mårten ]

Förresten, i dessa forum har detta diskuterats ett antal gånger i olika trådar, gör en sökning på ordet koppla eller korsad (som i kabel alltså).

/Ola

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2002-11-03 15:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårten:
Har kollat runt, men inte funnit någon bra beskrivning hur man kopplar ihop en Mac, med OS 9.0 och en PC, Windows 2000.

Hade tänkt mig göra detta med korsad kabel, och har också mixtrat, men på intet sätt fått det att fungera.

Min fråga är: Var finns en "bruksanvisning" för den allmänt intresserade, men icke specialkunnige Macanvändaren.

Frågan är väl om du bara skall utbyta lite filer eller om du vill ha en -äkta- fildelningsfunktion där du kan komma åt C: eller "Macintosh HD" direkt från skrivbordet...

Sitter datorerna i ett nätverk eller hemma i stugan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-03 16:25

Har du bredbandsanslutning?
Isåfall kan det vara en bra idé att köpa en router.

Annars kan jag rekommendera Dave, finns för OS 9 och X. Tror att det finns en tutorial i Dave för att koppla med korsad kabel.

Jag har gjort det och fått det att funka med windows 98 och OS 9.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-11-04 13:08

Windows 2000 server ( och NT4 server ) har stöd för Apple/Ethertalk i operativsystemet så att man kan dela ut diskar och skrivare ( vissa typer ,postscriptlasrar mm ) till Mac:arna.

OBS! Stödet för AppleTalk finns endast i server- versionerna inte i professional.

PCMacLan ger samma funtionalitet till 2000 Pro, kostar ca 5000 spänn.

/Göran

1
Bevaka tråden