Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta på sovande MBP?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Måste man stänga av sin Macbook Pro när man ska bära runt på den? Räcker det att stänga locket så den försätts i vila eller kan diskar o annat lätt ta skada då?

edit: hoppsan, vill en välvillig moderator flytta till rätt rubrik?

Senast redigerat 2008-01-21 12:20

Stäng den vänta på att LED-lampan börjar pulsera sedan är det bara att flytta runt bäst du vill.
Den låser disken så den klarar av att tappas. (Rekommenderas inte. )

Cool. Bör impa på vännerna att min mac startar snabbare än man kan öppna locket
Läste för länge sedan något om olika "sovlägen" man kan försätta datorn i. Bl.a. någon djupare sömn. Det är alltså lite overkill?

Ursprungligen av Butterfly:

edit: hoppsan, vill en välvillig moderator flytta till rätt rubrik?

Fixat.

Macen har bara ett sovläge, det du tänker på skulle jag tro är Wins motsvarighet Hibernate.
Oavsett så startar Macen snabbare när du lyfter på locket.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Macen har bara ett sovläge.

Nej...

Simon: Är det något som jag behöver bry mig om? Det var ju ett väldigt uttömmande inlägg annars...

Tack för det adrian!

Simon vad menar du?
Läget när den tappar batteriet/byter batteri - det skulle kunna jämföras med hibernate.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-21 15:39

Vad jag förstått så gör MBP en hibernate i bakgrunden, när lampan börjar pulsera så har den skrivit ner allt minne till hårddisken, för ett eventuellt hårddiskbyte. Men den startar precis som den vore i vänteläge på PC språk om du inte byter batteriet.

Apples laptops kan göra en massa olika typer av sömn.

Dels finns ju gamla goda deep sleep där all aktivitet avstannar, men RAM-minnet fortfarande hålls vid liv så att datorn fryser i ett tillstånd den senare kan vakna till.

Hibernate innebär alltså att datorn, innan den somnar, skriver ut hela RAM-minnet i en fil (/private/var/vm/sleepimage) till hårddisken. När man sedan startar datorn igen vet den att den har varit i hibernate mode, trots att den varit helt avstängd och inte bara i deep sleep.

Som förvalt går datorn inte ner i hibernate mode när du stänger locket, såvida inte batteriet tar slut under sömnen. Däremot sparas den här sleepimage för säkerhets skull - Safe Sleep kallas det. Bara ifall att batteriet skulle ta slut. I så fall kommer den återhämta sig från sleepimage när du kopplar in datorn till nätström igen, och då tar det en minut eller så. Under tiden ser du en kraftigt överexponerad (vit) bild av det skrivbord du lämnade senast.

Tog batteriet dock inte slut under viloperioden vaknar datorn på en halv sekund precis som vanligt.

Så dessa sovlägen finns:
- Deep sleep (ej sleepimage, bibehåller minnestillståndet)
- Safe sleep (sleepimage, bibehåller minnestillståndet) <- FÖRVALD
- Hibernate (sleepimage, stänger av datorn helt)

Du kan ändra beteendet med hjälp av pmset.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

AHibernate innebär alltså att datorn, innan den somnar, skriver ut hela RAM-minnet i en fil (/private/var/vm/sleepimage) till hårddisken. När man sedan startar datorn igen vet den att den har varit i hibernate mode, trots att den varit helt avstängd och inte bara i deep sleep.

Lite OT men fortfarande: Hur kan man hitta den där sleepimage? Ser ju att du skrivit ut var den ligger, men vart hittar man private till att börja med? ^^ (ja, jag är mac-n00b)
När jag kollar via Disk Utility X (nån som vet om det finns ett liknande Intel-program? Har WhatSize, men nånting som fungerar likadant grafiskt sett menar jag) hittar jag två sleepimage-filer, båda är lite över 2 GB stora. Antar att det är för att jag har 2GB RAM?

Nu när jag tänker efter... varför skulle jag vilja hitta filerna för? Det är ju ingen idé att ta bort dem, eftersom de kommer tillbaka så fort man stänger datorn väl?

När jag sätter min dator i vila(stänger locket) och går till jobbet, ca 20 minuter så går batteriet från typ 100% till 80% är detta normalt att datorn drar ström i vila?

Ursprungligen av jurassic579:

När jag sätter min dator i vila(stänger locket) och går till jobbet, ca 20 minuter så går batteriet från typ 100% till 80% är detta normalt att datorn drar ström i vila?

Nej. 20% av batteriet på 20 minuter ger ju bara 1:40 i total batteritid? Du råkar inte brassa SETI@home på datorn på väg till jobbet?

Skumt att den gör så. Hur håller batteriet vid vanlig användning? Alltså, har du mer än 10 minuters batteritid? Och är det väldigt kallt omkring datorn när du transporterar den?

Försäkra dig dessutom om att datorn verkligen går i vila, att lampan pulserar som den ska.

Jag ska iofs få mitt batteri utbytt (ligger på typ en timma nu) men har alltid tyckt att dator drar ström när den "sover", redan när den var ny, och jag har ju haft den på sommaren och transporterat den.. Lampan pulserar och så.. Vad kan man dubbelkolla i systeminställningar.. Man ska väll inte behöva stänga av airporten?

ja, alla bör alltid kolla att maskinen verkligen sover innan man packar ner den. med någon av de 'säkra' sov-moderna aktiverade kan det ta upp till en halv minut.
man vill *inte* ha maskinen igång i väskan, då är det mer än batteritiden som ryker i värsta fall...

Ursprungligen av gabriela:

ja, alla bör alltid kolla att maskinen verkligen sover innan man packar ner den. med någon av de 'säkra' sov-moderna aktiverade kan det ta upp till en halv minut.
man vill *inte* ha maskinen igång i väskan, då är det mer än batteritiden som ryker i värsta fall...

Mmm, det är faktiskt lite olyckligt att Apple bytt viloläge och inte har något enkelt sätt att byta tillbaka. Man är ju van att slå ihop datorn och slänga in den i väskan. Och nu när den skriver ner ramminnet till disken så är det ju intensiv diskaktivitet och därmed riktigt illa att slänga ner en i en väska precis efter man har stängt locket.

Jag förstår att Safe Sleep kan rädda en om strömmen helt tar slut. Men i 99 fall av 100 så handlar det bara om att frakta datorn en kortare bit. Jag exprimenterade med sätten att slå av Safe Sleep (se äldre trådar) men det har en tendens att slås på igen. Kan ta rätt lång tid att skriva ner hela minnet när man har 4 GB minne, mycket störande.

...så när den blåa LEDen på "öppna-locket"-knappen pulserar är man säker på sin sak och kan lätt slänga ner burken i väskan för en skumpig cykelfärd?
Hur mycket ström drar datorn då?

sudo pmset hibernatemode 2
Stänger av hibernate, och gör att den enda vilan man får är den gamla vanliga.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

sudo pmset hibernatemode 2
Stänger av hibernate, och gör att den enda vilan man får är den gamla vanliga.

Det är detta som ställer tillbaka sig ibland, så vitt jag förstått det.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är detta som ställer tillbaka sig ibland, så vitt jag förstått det.

Udda. Det borde inte ändras av sig själv. Värdet lagras i /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.PowerManagement.plist, men det kanske finns något annat som editerar den filen?

Ursprungligen av misthv:

Vad betyder detta? Är det ofarligt att ändra till mode 2?

Ja det ska vara helt ofarligt. Men skriv inget annat än 0, 1, 2 eller 3 som värde.

Jag prövade just att välja "2" som värde, och min Macbook skriver fortfarande ut minnet till sleepimage. Satte jag däremot "0" så går den i vila direkt.

Så hibernatemode = 0 kommer helt avaktivera hibernation.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Udda. Det borde inte ändras av sig själv. Värdet lagras i /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.PowerManagement.plist, men det kanske finns något annat som editerar den filen?

Det var utifrån den här artikeln (min markering):

Still, however, the problem hasn't quite gone away: even after I did that on my computer, I found, more than once, that Safe Sleep had turned itself back on. I haven't yet discovered why or when this happens. I do know that using the pmset program modifies the same file used by the Energy Saver pane of System Preferences: /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.PowerManagement.plist. At first I assumed that making any change to the Energy Saver preferences overwrites all the settings not explicitly shown in the preference pane with their default values, and that Safe Sleep had turned itself back on because I'd changed some other setting there. However, this is not the case; I've made changes to the Energy Saver preferences and verified, afterward, that the hibernatemode value in the preference file was still at 0, just as I'd left it. But something that happens periodically on my computer does reset that value to its default from time to time, and I realize this only when I attempt to put my computer to sleep and notice that it takes far too long to comply - invariably at the least convenient moment.

För mer om Safe Sleep, se även uppföljningsartikeln: Safe Sleep Revisited

Ursprungligen av marcushedenstrom:

sudo pmset hibernatemode 2
Stänger av hibernate, och gör att den enda vilan man får är den gamla vanliga.

Vad betyder detta? Är det ofarligt att ändra till mode 2?

najs!
i leopard kan man även välja att aktivera de säkra moderna om batterinivån är under ett visst värde:
http://www.radiotope.com/content/os-x-105-leopard-hibernate-options

(jag har inte testat på min mbp än, eftersom den kör tiger fortfarande...)

Vad som är konstigt med min är att om jag stänger den och går till jobbet och sen när jag öppnar den och öppnar mail direkt ( programet har varit på hela tiden) så är signalen vid inbox typ att den inte hittar nät..Som att den försökt hämta mail under transporten...

eller är det så för alla?

Det finns även en gratis widget som kan användas för att försätta datorn i "hibernate", alltså läget där RAM stängs av och datorn inte drar någon ström alls (nästan).

http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/deepsleep.html

Fick mitt nya batteri igår ( tack applecare) och nu stog datorn på 100% när jag kom till jobbet.. Har jobbat med photoshop i en timma och har 57% .. Mycket glad.. Förut kunde jag typ skriva fakturor utan airport på i en timma sen dog datorn...

Provade även deepsleep widget..och den funkar ju fint... ca 10-15% sek att starta upp dators sen...

Katalogen 'private' ligger i root-nivån. Men den är dold och syns som förvalt inte i Finder. Tryck SHIFT + KRINGLA + G och skriv "/private/var/vm/" följt av ENTER.

Jag vet inte varför du skulle vilja hitta filerna. Det var du som frågade.

1
Bevaka tråden