Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Databaslösning för loggfiler utan FM?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-21 14:11

Jag gissar att Filemaker är det bästa sättet att rigga vad jag är ute efter. Men jag kan inet FM och undrar om det finns andra sätt, kanske tom program med färdiga lösningar.

Användare jag håller lite koll på skapar loggfiler i tabbad text som innehåller runt 13 kolumner, ungefär dessa:

Vad
Vem
Arbetspass start veckodag
Arbetspass start datum
Datum
Exakt klockslag
Timme (typ kl 13-14)
Dokument
Dator
IP-nummer
Alert 1
Alert 2
Alert 3
Alert 4
Alert 5

Dessa samlas i en textfil för varje användare och månad. Jag kan lätt slå ihop dem och filtrera i Excel, men skulle vilja ta det ett steg längre och enkelt kunna se vilka som gjorde vad när, och vilka som inte gjorde vad när. Plus en massa andra möjliga kombinationer förstås.

Finns det någon smidig lösning för detta eller blir det till att lära sig FM?

Nog finns det andra möjligheter, t.ex. skulle du i Excel kunna göra mycket av det, men det är absolut inte enklare. FileMaker är på många sätt det enklaste sättet att kunna göra det du vill.

  • Medlem
  • 2008-01-21 15:46

Som jag skrev anar jag redan att det är så. Men jag skulle helst vilja slippa lära mig FM "bara" för detta.

Har du testat Bento? Det kanske skulle kunna vara något?

Jag skulle i så fall hellre välja Excel.

Jag har kikat lite på Bento. Det verkar iofs vara ett ganska trevligt program, men känns väldigt mycket som en "1.0"-produkt, dvs det finns en hel del som saknas. Du behöver kunna sortera, summera och beräkna data på ett lite mer kraftfullt sätt än vad jag tror Bento är gjort för.

FileMaker är inte heller ett svårt program. Man behöver inte kunna det på "Taz"-nivå

En annan fördel som jag kan se är att det passar bättre in i din egen kunskapsutveckling. Nu börjar du allt oftare lämna "redigerarpetandet" och röra dig på de nivåer som handlar om aggregerad data och strukturerad informationsbehandling, och då är databaser oumbärligt.

Vad som gör FileMaker så bra i det avseendet är att man kan dra nytta av de kunskaper man har i "Mac-tänk" och bygga vidare med mer kraftfulla funktioner.

1
Bevaka tråden