Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Airport Extreme med en extern USB disk till Time Machine = SANT!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt och rotade runt lite på internet och fan då att man kan använda sin Airport Extrem med en extern USB hårddisk till Time Machine.
Man öppnar terminalen och skriver:
"defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1"
utan "".
Jag har provat detta och det fungerar utmärkt.
Men kravet är ju att man alltid har USB disken inkopplad och igång för att det ska fungera.
Hoppas att fler än jag blir hjälpta av detta, nu när man slipper den dyra kostnaden att köpa en Time Capsule om man nu redan har en Airport Extreme och en USB disk som kan avvara till detta ändamål!

  • Medlem
  • 2008-01-21 04:59

Denna fråga har varit upe tidigare, men då klagades det på seg överföring och att det tog ungefär en vecka att kopiera alla filer. (Beroende på mängden data då förstås)

Min fråga är hur det fungerr att streama film/musik till datorn, hinner nätverket med om både dator och router har n-standard?

Ja, första säkerhetskopieringen i Time Machine som var på ca 60 GB tog en ca 1 timma/10 GB, så det var ju inte det snabbaste sätt att kopiera filer men de efterföljande ska ju inte ta lika lång tid eftersom de då inte kopierar allt utan bara ändringarna man gjort. Jag håller inte p med så många ändringar i systemet och inte heller håller jag på med att andra och lägga till många program så det bör inte ta så lång tid att låta det ligga i bakgrunden och sköta sig själv.

Jag har man MacPRO 2,66 direkt kopplad till min Airport Extreme med TP kabel och när jag kollar på film i min "hackade" Apple TV så kollar jag på "Live stream", alltså att jag har mina MacPro:s filmdiskar utdelade och sen mountar jag dom i min Apple TV och hämtar dom via airport när jag kollar. Jag har alltså alla mina Video_ts filmer på datorn och jag har aldrig märkt att det inte hänger med när jag kollar på film.

Senast redigerat 2008-01-21 17:45

Kanske helt fel tråd att fråga i, men eftersom det ändå är på tapeten så slår jag till.

(först en disclaimer: jag köper min första mac om någon vecka så jag har ingen koll ...alls)

Om två datorer vill mounta samma disk för att komma åt t ex musik, kommer det ens gå? Hushållet ska bli helt trådlöst och jag och sambon köper nya bärbara, tanken är att samla allt på en central disk (eller flera via usb-hub). Men om det bli knivigt om två datorer samtidigt försöker komma åt något så får vi nog tänka om.

Visst kommer det att gå att ansluta fler än en dator till samma nätverksdisk men om ni kommer att ha det som jag med en Airport Extreme men en USB HDD inkopplad och ni kommer att två eller fler att samtidigt ladda stora och tunga saker till och från den så kommer det att gå väldigt långsamt. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tar det som ensam användare ca 1 timma / 10 GB om man då är två eller fler så tror jag att det kan bli hstigheter som 1-5 GB / timma... Jag vet inte dessa siffror men jag skulle tro att det blir något liknande.

1
Bevaka tråden