Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop startar inte efter omstart

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-01 17:49

Hejåhå!
Jag startade om min ibook för att jag tyckte allt allt gick segt. Stängde av photoshop och alla andra program som vanligt. Nu startar inte Photoshop längre. Får bara felmeddelandet att Photoshop CS oväntat avslutats. Jag är ganska ny på mac så vet inte vad jag ska göra. Har provat att installera om Ps men samma sak.

Tacksam för hjälp!

Det händer mig ibland. Får du upp en ruta med olika alternativ? Klicka då på (typ är inte säker på att det står exakt så) "Testa igen" så ska det funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-01 18:14

Jag får inte upp någon "testa igen-ruta". Bara Skicka rapport... eller Avsluta. *suck*

Obs, för att undvika förvirring korsposta inte samma inlägg i flera forum. Har plockat bort dubletterna och flyttat tråden till Adobe-forumet.

Hm, då vet jag tyvärr inte vad du ska göra. Vad händer om du klickar på Avsluta?

Stäng av Photoshop.

Du har en mapp som innehåller Photoshop-inställningar. Den ligger i din hemmamapp här:

/Bibliotek/Preferences/Adobe Photoshop CS 2 Settings

Ta bort mappen Adobe Photoshop CS2 Settings.

Ta även bort en fil som heter com.adobe.Photoshop.plist

Testa nu att starta programmet. Om det funkar så får du göra om grundinställningarna i PS för det är dom vi raderat på det här sättet.

- - -
Tillägg:
Om du har Adobe CS så heter mappen/filen något snarlikt. Jag har CS 2 installerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-01 21:24

Tack för tipset. Men det funkade tyvärr inte. När jag försöker starta Ps. får jag bara upp rutan:
Programmet Adobe Photoshop CS har oväntat avslutats.
Detta har inte påverkat systemet eller andra program.
Vill du skicka en buggrapport till Apple?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 10:31

Ingen som kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-02 11:20

Gustav,

Om inte Anders' tips funkade, så tror jag det är nåt annat fel nånstans i systemet och att problemet med PS bara är början på nåt som kan bli värre med tiden. Du kanske borde göra en grundlig koll, eller t.o.m. installera om systemet.

Min erfarenhet är att det är jättesvårt att ge några lösningar eller tips om man inte sitter vid datorn ifråga och SER hur allt ser ut. Beskrivningar räcker inte alltid eftersom "små" detaljer kanske utelämnas, men dom är skitviktiga för att ringa in felet. Det kan vara fonter som är fel eller vafasen som helst...

Om du har tillgång till DiskWarrior (senaste version, jag tror det är 3.0.3), så kör den. Eller installera om systemet (arkivera och installera = BARA systemet blir nytt och alla program och din användarmapp lämnas orörd). Eller så gå till din lokale Mac-reparatör och be att dom kollar systemet.

Installera om Photoshop först om du inte redan gjort det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 15:33

Jag förstår att det är svårt att veta felet, men jag tänkte att det kanske var något ganska vanligt problem som var lätta att fixa. Vart finns diskWarrior, något som följer med OS X eller finns det som freeware att ladda hem? Annars installerar jag om systemet efter Danne Vs instruktioner!

Tack så mycket så länge! Tur att ni finns!

Jag skulle nog ändå börja med ominstallation av Photoshop... innan man gör detsamma med systemet.

Vad händer om du skapar en ny användare i datorn? Du kan göra ett tillfälligt nytt konto som t ex döps till Test i systeminställningar : konton. Logga in som Test och de om programmet startar då.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-02 17:24
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag skulle nog ändå börja med ominstallation av Photoshop... innan man gör detsamma med systemet.

Vad händer om du skapar en ny användare i datorn? Du kan göra ett tillfälligt nytt konto som t ex döps till Test i systeminställningar : konton. Logga in som Test och de om programmet startar då.

Han testade att installera om redan innan han startade tråden, Anders.
Men att skapa ny användare är ju ett tips, förstås...

Gustav: DiskWarrior är INTE ett gratisprogram, utan kommersiellt. Finna att köpa/ladda ner här: http://alsoft.com/DiskWarrior/index.html och är väl det oomstritt bästa reparationsprogram som finns för Mac OS X. Om man är seriös Macare så ska man nog skaffa ett exemplar...

Försökte läsa mig till om han gjort det eller ej men misslyckades visst totalt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 09:58

Hej! Jag installerade om systemet igår och nu fungerar att som det ska igen!
Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-20 19:16

Dum fråga. Hur installerar man om Photoshop?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-20 19:18

Kan tillägga att mitt CS hänger sig, eller det verkar vara File Browser som hänger sig, så jag får tvångsavsluta programmet. Testade att slänga (rättare sagt lägga på skrivbordet) mappen med settings och plisten men det hjälpte inte.

1
Bevaka tråden