Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NAS, mediaspelare och torrent-klient?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker en billig, men framförallt energisnål hårdisklåda med lite godis inbyggt.

Jag behöver framförallt en NAS (helst ethernet, wifi går i nödfall) med inbyggd torrent-klient, men det vore perfekt om den även klarar de vanliga media-formaten (både ljud och bild).
Ett STORT plus är också USB2-anslutningar för ytterligare hårdiskar.

Jag har tittat lite (inwarehouse) men inte hittat något som helt uppfyller mina behov.

Jag skulle kunna tänka mig en kombination av två enheter, dvs en mediaspelare + en NAS+torrent-låda, men dessa måste då kunna fungera helt utan ytterligare enheter tex dator, mer än för konfiguration/installation.

Jag försöker främst tänka energi-effektivt, så jag ska altså skrota min nuvarande "NAS/torrent/media-spelare" powermac g4 i förmån för en extra laptop + en NAS, som sammanlagt drar långt mindre watt än min g4.

Eftersom jag är ganska specifik i mina krav men samtidigt inte riktigt vet vad jag letar efter så ställer jag därför frågan här.

Här är en som jag hittade på inwarehouse som spelar lite på ha-begäret, men finns det andra alternativ?
och vad är isåfall lämplig media-spelare som lirar med UPnP?

Torrent-klienten i liknande maskiner brukar inte vara så jättebra, dom brukar hosta lite vid högre hastigheter och inte klara av att hålla så många bollar i luften samtidigt. Men varför krångla till det? Köp en mac mini vetja.

Mac Mini eller annan dator är inget alternativ.
Även om mac minin skulle uppfylla mina krav så är det lite som o skjuta myggor med hagelgevär.

jag vill inte behöva spendera timmar/dagar/veckor på vettig konfiguration, mjukvaru-uppdateringar osv osv..

Jag har försökt få en så enkel sak som en väl fungerande ftp-server till min nuvarande hemma-server vilket slutade med att jag installerade OS X Server som enbart har lett till besvikelse.

Sen känns det jävligt onödigt att datorn ska dra 200+w bara för o tanka en torrent eller två..

men jag har därimot hittat en MYCKET stark kandidat!

http://www.popcornhour.com/onlinestore/

jag måste påstå att jag har snudd på bestämt mig för en sådan, men den är fortfarande under ganska hård utveckling (kolla forumen) och så är mac-stödet väldigt odokumenterat... så jag väntar iaf nån/några månader..

Några andra förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 23:51

Verkar resonemangen lite vingligt? Dels vill du inte ha en Mac mini för att du är rätt för för mycket administration. Samtidigt kan du tänka dig någon som inte har stöd för Mac och som dessutom inte är färdigutvecklat...

En Mac mini kan man dessutom göra en massa andra roliga saker med. Jag tycker att det är ett självklart köp!

Jo visst har den macstöd, kolla lite närmare

Dessutom lirar den UPnP, det finns flera mjukvaru-lösningar för mac som funkar.

Om du tycker mitt resonemang är vingligt så kan jag även nämna att jag kan köpa 3 sådana boxar för en mac mini, bortsett från skärm..

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-01-17 18:37

Ska du skaffa något som fungerar så är det en mini eller en liten pc mini-itx/liten dualcore-burk. Torrent kräver en rätt ok dator för att bolla med alla anslutningar och dessutom minne för diskcache för att inte hårdisken ska få arbeta konstant tills den pajar.

jag vet att du/ni skriver bara för att ni vill vara hjälpsamma, men redan i första posten skrev jag att jag _inte_ vill ha ytterligare en dator.

Jag kommer dessutom sitta på dsl så det kommer ju ändå inte gå blixtsnabbt att ladda ner, men eftersom den står på o gör inget annat än att dunka torrents så gör det inget om det tar 24 timmar per torrent (en åt gången) eftersom det inte tar upp nån tid för någon annan användare.

Så snälla, inget mer "du borde köpa mac mini" eller annat trams, jag vill inte ha en till dator, jag vill ta bort den datorn som står som hemmaserver idag!

Vad hade du tänkt göra med den gamla G4?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-01-19 09:04

Lycka till du får gärna lämna rapporter hur det går med projektet.

poweraxl, den gamla g4an ska som sagt ersättas med nåt nätverks-nas system, och en laptop till sambon.

men det blir inte förrän i sommar..

Ursprungligen av hordur:

poweraxl, den gamla g4an ska som sagt ersättas med nåt nätverks-nas system, och en laptop till sambon.

men det blir inte förrän i sommar..

Aha, jag tänkte liksom att om du inte behövde den längre, så vore det ju dumt att slänga den...:)

Har en Synology DS-207 är nöjd med den, kör FTP och iTunes delning från den. Fungerar klockrent. Vet att den har BT-nerladdning och en massa annat kraffs men det har jag inte testat.

Hur har det gått, jag är själv snart beroende av en dylik lösning

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-15 16:40

Jag skulle säga... Bubba! http://www.excito.com/

Web, UPNP, Torrent, FTP, mediaspelare (Firefly, når iTunes-biblioteket har jag för mig) ..

80, 320, 500 och 750-diskar.. Seagate. Jag har 320 GB och det fungerar grymt bra. Den enda rörliga delen i själva paketet är, hårddisken

Senast redigerat 2008-02-15 21:28
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-15 17:13
Ursprungligen av dayweed:

Jag skulle säga... Bubba! http://www.exito.com/

Eh, va? Har du kollat vart den länken går någonstans? Det är ju någon spansk sida?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-15 21:28

Haha.. Oj. Jag glömde ett C med i det hela. http://www.excito.com/ .. Så ska det vara.

1
Bevaka tråden