Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskproblem

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En timme efter det att jag satt in mer RAM (512) i barnens iMac Globe (G4 800Mhz) så havererar den. Omstart visar blinkande frågetecken och en systemmapp. Med Skivverktyg på en installationsskiva "ser" jag hårddisken med namn och allt men när jag kontrollerar den säger programmet Error -9972 och att den ej går att reparera. Kopplar upp datorn som firewirehårddisk men hårddisken monteras inte. Via Skivverktyg i den andra datorn så ser jag åter hårddisken men med samma resultat som ovan.
Det var/är 10.4 resp 256 MB innan det nya minnet.
Har hårddisken havererat helt? Eller skulle det gå att få över data på något sätt?
Nån som har förslag på nästa steg?

Senast redigerat 2007-12-27 15:51

Här kan du läsa hur du gör för att boota Apple Hardware Test. Även om diagnostikprogrammet inte är sådär jättebra får du i alla fall kanske en fingervisning om hur det står till.

Tack för tips, länken verkar dock ta upp IntelMac och när jag jag provar med en Pantherskiva funkar det inte. Hittar inget Apple Hardware Test på skivan heller.
Hittade däremot en AppleCareskiva med TechTool på som jag nu försöker med, men det hänger sig när det ska reparera...

Senast redigerat 2007-12-28 21:21

Förlåt, vet inte hur jag missade att du hade en G4. Dock tror jag att du bör ha AHT på någon av de skivor som följde med datorn från början.

Sitter med en kraschad hårddisk själv just nu, om verkligen som en överraskning en vecka efter en lyckad formatering..
Har inte löst problemet, kan inte starta från disken eller hitta den i skivverktyg från installationsDVDn.
Kör AHT nu och väntar otåligt på resultat. Det var mitt problem, som svar på ovanstående så bör du hitta AHT på din installationsskiva (den första) om du startar om och håller ner ALT, då kan du välja startdisk eller AHT i en snygg retromeny.

Jag hade samma problem, jag lyckades mounta HDD i target efter att ha kopplat ur strömkabeln i några timmar! Vet inte om det hjälper men ändå:)

Problemet är att jag inte har en annan mac i närheten, eller en kabel..
Datorn har dock stått utan strömkabel och med urplockat batteri en stund, om det ska hjälpa.
Söndag förmiddag, vill ju lösa problemet NU! All borde fungera i morgon när jobb väntar..
Tror jag nollstält PRAM, får man någon form av bekräftelse efter cmd-alt-p-r tryckts ner?
Vad kan jag göra, som sagt, jag har inga problem med att förlora data, det mesta finns på backup. AHT tar grymt lång tid på sig, men nu verkar den gått över till grafiken i vart fall.
Har Ibook G4 (okt 2005), 1,2 ghz, 1,5 gb, 80gb hd, Tiger.

OK. Uppdatering: AHT säger att det inte föreligger problem med hårdvara, jag startar om datorn i desperation en sista gång och allt funkar helt plötsligt som det ska. Hur? Varför?
Kan det finnas trasiga kluster på hårddisken, kan man flagga dem på något sätt? Jag reparerar allt som diskverktyg tillåter från start från DVD:n.
Vill ju inte att detta dyker upp snart igen, vid ett ännu sämre valt tillfälle.

Skönt för dig att den startade upp.

Det kan jag inget om tyvärr, ville bara säga att jag tyckte det var skönt att den starta som sagt var:)
Lycka till i framtiden!!!

Lösning?

Diskwarrior löste hårddiskproblemen, hittade ett tiotal fel (korrupta filer om jag förstod dialogrutan rätt) som den kunde laga och sen gick datorn igång igen. Kopierade blixtsnabbt över de två kontona till annan dator och formaterade om och installerade om systemet.
Dock - datorn stoppar allt som oftast med gråa skärmar eller frysning. När jag tog ut det nyinsatta minnet går det bra (men segare). Så det är nåt med minnet. Nån som vet nåt om det? Hade kommit över ett Kingstonminne som verkar uppfylla specarna: 512MB PC133 SODIMM low profile... Alltså inte specifikt Apple/Mac. Är det fel minne?
/Mats

1
Bevaka tråden