Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra plugins? (eq, kompressor osv...)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska snart få en ny dator med en massa cpu så då kan man ju börja köra lite mer "native". Inser även att jag har dålig koll på sånt. Vad för AU plugins gillar ni och skulle vilja rekommendera? Mest ute efter bra eq & kompressor men även andra bra/kul plugins. Shoot!

Sonalksis tycker jag är bra.

  • Medlem
  • 2008-01-18 23:07

...tar LP8's för lite cpu?

Jag gillar logic 8's medföljande plugins starkt.. kör du logic är det ett starkt tips att uppgradera till 8

Ja just det - Sonalksis har man ju hört/läst om.
Tack för det tipset. Ska kolla upp.

Jo Logic 8 har jag men har inte hunnit kolla runt på alla pluggar än.
En sabla massa som kommer med ju
Vilka är era favoriter där?

Jupp, Sonalksis är riktigt trevliga. I mina öron låter de i klass med Waves, för en fraktion av priset.

Brainworx och Flux har sådana pluggar som ser intressanta ut. URS Channelstrip Pro annars?

Även jag är väldigt inne på sonalksis egentligen. Deras pluggar används nästan lika mycket som UAD-pluggarna

Sawtooth: Så kul - läst med precis med ett leende din recension i MM.
Bra skrivet. Många sköna/kul formuleringar
Sonalksis verkar ju klart intressant & överkommliga i priset.

Volantiz: Cool - ska kolla upp Brainworx och Flux .
Känner inte till dom sen tidigare.
Vilka är förresten dina favorit plugins på UAD kortet?

Mina favoritpluggar till UAD:
1073 - Vansinnigt snyggt färgande EQ (1081:an är underbar även den, men jag har fastnat mer för 1073:ans lite fräsigare ljud). Använder jag väldigt sparsamt på något spår här och där. Främst då på spår som ska ligga långt fram i mixen.
Plate140 - Enormt vackert reverb.. fungerar på det mesta även om det är plåt
1176 - Använder jag främst för att kvadda trumbussarna lite. LA3 är också jätteduktig på sådant.. men det blir ett helt annat sound.. skitsnyggt!
Fairchild - Limmar ihop trummorna på ett riktigt snyggt sätt ifall man inte ska komprimera sönder trummorna med t ex 1176 eller LA3 (Rizzo eller Rydan har tipsat mig om att den är väldigt bra på stråksektions-bussen också.. men jag har bara testat med stråkliknande pads.. och japp.. vackert).
Pultec/PultecPro - Jag använder fortfarande mest vanliga Pultec av dessa.. och den läggs gärna på lite allt möjligt.. men främst så lägger jag nästan alltid en sådan på masterbussen.
Precision Limiter - Denna gillar jag att använda för att snabbt och snyggt få ordning på onödigt spretande dynamik på vissa separata spår.. då främst saker som hårda effektljud eller baskaggar. Sen så sitter den väldigt fint på masterbussen. Lättare inställningar på den gör så att man kan pressa upp volymen någon/några dB utan att man märker någon tappad dynamik (inte jag iaf).
88RS - Väldigt snabbanvänd och välljudande kanalstrippa. Den färgar inte ljudet så värst märkbart, utan är mer bara väldigt praktisk. Jag köpte den för att jag fick testmixarna jag gjorde med den (jämfört med Sonalksis EQ+kompressor på varje spår) att låta minst lika bra, men på ungefär en fjärdedel av tiden! Tid har jag dåligt med.. så det kändes efter ett tag som ett givet köp.

På ett ungefärs sådär..

Sonalksis eq är trevlig, annars tycker jag den klarast lysande stjärnan är URS pluggar. Man är inte helt bortskämd med pluggar som har karaktär...

PSP ska nämnas tycker jag. Bra pluggar för rimliga priser, fast kanske inte riktigt lika mycket åt karaktärs/vintage-hållet som tex UAD - deras highend-effekter är mer för mastringsbruk och liknande. Waves senaste pluggar (V-Series, osv) har också fått en hel del beröm, men de har ju å andra sidan en rätt väl tilltagen prislapp.

Tack för UAD guiden
Precision Limiter & Fairchild har jag redan.
Får helt klart aktivera 88RS demon på kortet.
Nåt som är snabbanvänt låter som min grej.
Är inte "pilla i flera timmar" killen.

URS & PSP får jag också kolla upp.
VintageWarmer brukar nämnas en hel del tycker jag.

Vilka bra EQ finns det egentligen som är som UAD Cambridge?
Alltså interface mässigt. Gillar mer att dra i kurvor än att
dra på på rattar med musen.

Tack för all info. Uppskattas!

Ursprungligen av tublenco:

Vilka bra EQ finns det egentligen som är som UAD Cambridge?
Alltså interface mässigt. Gillar mer att dra i kurvor än att
dra på på rattar med musen.

Sonalksis är så i alla fall, är inte de flesta så?

Beror väl på hur retro de vill vara? Tex UAD:s Nevepluggar både ser ut och beter sig som originalen, så det finns inga grafiska kurvor att dra i där.

De flesta eq:s med grafisk visning brukar man kunna dra direkt med musen iallafall: Eiosis AirEQ, PSP, TC:s pluggar (vad jag sett), Waves (RenEQ, inte retro-pluggarna), osv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 09:40

Hehe, och jag som börjat gilla 88rs mer och mer just för att den inte har någon grafisk display. (liksom övriga UAD-neve, å Pultec å så) Tvingar en att lyssna mer på vad man gör, och inte bara ställa en eq-kurva som ser "rätt" ut.

Citat:

VintageWarmer brukar nämnas en hel del tycker jag

Joo, men om du är intresserad av sådant så har ju UA släppt en Precision Maximizer. Inte lika extrem som vintagewarmer.. men istället så har den väldigt hög kvalitet på ljudet. I någon inställning så låter den tydligen i stort sett exakt som rör-satureringen i Cranesong HEDD 192.

Citat:

Vilka bra EQ finns det egentligen som är som UAD Cambridge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 10:35

Instämmer med föregående talare. SV-517 (mk2) är GRYM!

Suger 88rs mycket från UAD kortet?
Lite trist ibland när man typ bara kan köra en nåt sen är det fullt.
Förresten - var det inte snack om ett UAD2 nu på NAMM?

Jo det är iofs sant att man med kurvor kanske ställer något som ser "rätt" ut ibland fast när man ska pilla med mus känns det bara enklare tycker jag.
Fast man borde ju kunna assigna några knobs på en synth så man "fysiskt" kan ändra.
Vore ju faktiskt trevligare.

Usch då - så mycket man ska lära sig och så lite tid.
Jag vill klona mig.

Citat:

Suger 88rs mycket från UAD kortet?

Nä.. med alla delar av pluggen påslagna så ska man kunna köra 13 i mono eller 9 i stereo på varje kort.

Citat:

Förresten - var det inte snack om ett UAD2 nu på NAMM?

Japp.. det var lite småsaker som pekade på att det skulle komma nu. Jag tolkar det just nu som att det är på väg, men det kommer dröja minst några månader. De själva kommer däremot antagligen inte säga någonting mer om det förrän de har satt ett definitivt releasedatum.

Jag drar tillbaka min rekommendation om att kolla upp FLUX.. de har precis börjat köra med PACE"#€%"€%/&

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 12:41

Attans... =/

VARFÖR ska folk envisas med att handikappa sina grejor med Pace?

1
Bevaka tråden