Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk och roamhjälp!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en Netgerar MR 314 som kör Telias adsl och lämnar ut DHCP till ett par bärbara laptops, inga promlem - längre. Nu skulle jag behöva koppla in ett annat rum i villan där det finns två stationära macar med nätverkskort.

Till detta tänkte jag använda en airport, och jag tror nog att det skall fungera, men jag skulle vilja ha lite tips och tricks till detta, airporten måste väl bryggas på något sätt mot Netgearen, och jag skall väl använda Netgerarens inbyggda IP nummer som gateway på airporten?? Men, skall därefter airporten vara DHCP till de bägge stationära Macarna, eller är det kanske klokare att ge stationära macar fasta ip nummer?

KOm igen! Help me out så klarar jag denna fredagen också!

MVH mattias

  • Oregistrerad
  • 2002-05-02 11:05

Jag har en RT 314 och hade airport kopplat till den när jag hade min iMac, airporten hade jag då inställd att ta emot DHCP.. och sedan delade den ut DHCP i sin tur. Borde fungera för dig om du inte kan koppla airport korten direkt till din MR 314. För det är väl den som är en airport version av RT 314 ?

Nja, MR314 har en inbyggd "airport" så jag måste brygga Netgearen mot en ´riktig´ airport eftersom jag inte kan förbinda Netgearen och Airporten med ethernetkabel...

Mattias

  • Oregistrerad
  • 2002-05-02 11:31

har inte testat, men Macoteket säljer ju den lösningen, tror inte du behöver en riktig airport för att få det att fungera.

Men jag kopplade min airport till en av de utgångar som finns på min RT.. du har väl 4 ethernet utgångar på din MR ?

Brygga mot en riktig airport?
Netgearen har inbyggd 802.11b, det är precis samma som Apple har i sina Basstationer, så allt du behöver är airportkort i dina macar sen är det bara o köra.

Jag vet, men basstationerna kan INTE kopplas ihop via ethernet, vilket sannolikt betyder att Netgearen som får sin information ifrån Telia, måste roama denna informationen till Airporten, och därför måste airporten få en trådlös signal ifrån basstation 1 (netgear), och förvalta den signalen på ett visst sätt. Jag tror att airporten måste använda ip numret i Netgearen som ´sin´ router?

Klart är att jag har två basstationer som bägge har möjlighet till DHCP, och den enda kontakten mellan de bägge basstationerna är trådlös. Macarna har bara vanliga ethernetkort så jag måste sätta airporten i en hub till dessa, problemet är själva bryggningen, eller helt enkelt vilka värden som skall in i Airporten.

MVH Mattias

Okey, kort svar - går inte!

Om jag uppfattat dig rätt så vill du brygga trådlöst. Alltså skapa ett nät i ett annat hus / rum utan att dra kablar.
Om så är fallet så behöver du lite bättre utrustning. Tex. Wavelan (Orinoco) med plats för två kort. Det ena kortet pratar med den andra basen och det andra kortet ger trådlös access till klienterna.

Dystert i så fall. Ryktet ifrån Netgear var annars att jag behövde en accespunkt som kunde "brygga", vad bra tyckte jag eftersom jag har en airport över. Är du helt säker?

MVH Mattias

Om jag inte missminner mig så kan det finnas mjukvara som skulle kunna göra detta. Men det skulle betyda att du måste hacka din Airport bas och försöka få in den "nya" mjukvaran.
Det är ganska länge sedan jag undersökte detta så det kan hända att du kan göra det med någon annan bas än Apples.
Det finns massor av människor som roar sig med detta. I synnerhet med att få bättre räckvidd. Sök på nätet med tex. orden, improve, wireless, range, etc.

1. Jag tycker du verkar sikta på en jättedyr och dålig lösning.

Varför vill du koppla två stationära datorer till ett trådlöst nätverk?

Kabel är både billigare, bättre och snabbare och i detta fallet tveklöst det bästa alternativet.

Att surfa trådlöst med en stationär dator är på sin höjd häftigt när man snackar om det...

En switch + kabel går på 1.000 spänn. Dina trådlösa kort går på säkert 5.000 spänn och då har du en långsammare lösning.

2. I nya nummret av Nätverk & Kommunikation testas trådlösa nät under rubriken "WLAN Rekordstort test av 17 trådlösa lösningar". Kolla det!

"1. Jag tycker du verkar sikta på en jättedyr och dålig lösning.
Varför vill du koppla två stationära datorer till ett trådlöst nätverk?"

Jättedyr, nja... Macarna har ju redan ethernetkort så det är en brygga jag behöver.

Dålig. Nja, det är kunden som "bestämmer", visar det sig att kabel är enda alternativet, så struntar nog kunden i att bygga nätverket överhuvudtaget.

Tack för tipset om Wlan, skall kolla upp det!

MVH Mattias

Vaddå kunden? I ditt första inlägg står det "andra våningen på villan" vilket jag uppfattar som ett hemmaprojekt.

Jag fattade inte att det var ett företag, då kommer givetvis det hela i en annan vinkel.

Jag förstå inte vad du menar med att "datorerna redan har nätverkskort". Macarna har haft nätverkskort i över 20 år... Även om det inte har varit av den snabbaste sorten.

Dessutom är det irrelevant i sammanhanget. Du kan inte använda det interna nätverkskortet oavsett hastighet.

Du måste antingen ha ett PCI-kort med antenn för trådlöst nätverk. Jag kollar i Dustin-katalogen, sid 94. D-Link Wireless PCI Card. 1055:-.

Eller möjligen en PCI-adapter för trådlöst PCMCIA kort, Wireless PCMCIA Card 1.255:-. Om du ska ha det måste du ha själva kortet för 900 spänn, totalt 2.000 spänn - per dator!

OK, jag fattar vad du menar med brygga... men den typen av brygga, alltså en antenn rakt in i Ethernet ingången skulle jag säga att den finns inte. I alla fall har jag aldrig sett någon och jag brukar dregla i på dessa sidor. (Med tyngd på switchar.)

Nu är jag mer påläst och förstår din situation bättre. Med detta i åtanke tycker jag ännu mer att du väljer bort ett F1 race för ett go-cart race...

Din lösning är dum och dyr och attans trasslig om man jämför med lite kablage och en switch för 1.200:- för allt tillsammans. Dessutom fungerar det out-of-the-box.

---
Men okej, det är inte så coolt att berätta för grabbarna, det håller jag med om.

[ 03 Maj 2002, 14:58: Meddelandet ändrat av: Eclipse ]

Villan tillhör min chef.

"Dessutom är det irrelevant i sammanhanget. Du kan inte använda det interna nätverkskortet oavsett hastighet".

Tja, jag vill koppla två macar via en hub till en airport som skall brygga till en MR314. Bäst för mig hade alltså varit om airporten kan ta emot "brygga" (?) ifrån Netgearen och distribuera genom hubben till ett par datorer. I min tanke skulle man då låta de stationära macarna, via de befintliga ethernetkorten, få en ip adress ifrån Airporten (och använda airportens ip adress som router, medan airporten själv använder netgearens ip adress som "sin" routeradress. Om Micke W har rätt - så går det inte. Jag vet inte själv, det är därför jag ställer frågan.

Hur jag själv skulle göra är en helt annan sak än hur min chef - och du - VILL att det skall fungera.

"Men okej, det är inte så coolt att berätta för grabbarna, det håller jag med om."

Det var en ynklig kommentar.

/M

1
Bevaka tråden