Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera boot camp-partionen

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-19 19:54

Hejsan,

Jag vill ha min boot camp-partion formaterad i HFS+, är det möjligt? I OS X tycks det vara ett jävla meck att ändra på partioner över huvud taget utan att radera hela disken. Jag testade en Ubuntuskiva vilket ledde till att jag kunde radera Windowspartionen men det gick tyvärr inte att formatare i HFS+. Jag hade dock hoppats att Tiger skulle kunna göra något med de 20 GB som är helt fria på hårddisken men tji fick jag, typiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 20:53

Om du ska använda Boot Camp-partionen till Windows kan du ju inte använda HFS+.
Förstår exakt inte vad du vill uppnå. Men om du vill ha bort Boot Camp-partionen och smälta ihop den med din mac-partion så gör du detta i Boot Camp-programmet. Osäker på om du har ställt till det när du blandat in Ubuntu-skivan dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-19 21:12

Jag vill självklart inte ha Windows på den, då skulle det som sagt vara ganska dumt med HFS. Jag vill inte baka ihop den med partionen som OS X ligger på.

Om du vill sätta ihop den igen så kan du öppna Boot Camp-assistent och sköta sakerna där.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-19 23:29

Det är ju det jag INTE vill. Dessutom är det inte ens möjligt då jag kör Tiger, betan funkar inte längre.

Okej, men då är det ju bara använda skivverktyget och formatera den du vill ha.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-20 01:53

Nej det är det inte. Hur jag än försöker så är tycks det inte vara möjligt att röra en partion på disken utan att blåsa den helt. Jag lyckas inte bättre på externa diskar, antingen får jag inte göra något alls eller så måste allt göras nytt. Det borde ju finnas något sätt att bara ändra lite utan att förstöra partionen som Tiger ligger på, uppenbarligen klarar Boot Camp av detta utan problem.

Finns det några gratisprogram eller går det att fixa med terminalen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 13:22

Det fungerar att partionera upp i och med Mac OS X 10.5. Möjligt att det finns program för detta, vet att det fanns förut men kolla på versiontracker.com

1
Bevaka tråden