Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför antar OSX att jag alltid använder min projektor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har en imac med en projektor ansluten. Jag använder skärmdubblering när jag kör på projektorn, då upplösningen är låg på projektorn så stänger jag av SD när jag sitter framför datorn.
Då antar OSX att jag använder en extern skärm bredvid datorn och startar program eller öppnar fönster på den externa skärmens sida.
Alltså kan jag inte se fönstren som öppnas om de inte öppnas på imacens skärm.

Finns det något sätt att aktivera att datorn bara startar fönster på imacens skärm.

Tacksam för svar, Filip

Dra ur sladden till projektorn?

Jag förstår inte problemet?
Är det så att du visar grejor på projektor och se arbetar vi bara datorn?
I så fall är det väl bara att stänga av projektorn?
//Svante

Man får se det ur datorns synvinkel. Hur vet datorn att det är en projektor inkopplad och att man förmodligen därmed vill använda den, dvs att mans akll ha två skärmar. Jo, det är inte huruvida det finns en projektor som svarar i sladden, det är att det finns en sladd. Så lösningen är att dra ur sladden, det räcker inte att stänga av projektorn, datorn tror att det finns en skärm där som skall användas.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-20 08:31

Det är så att när man har video ut adaptern in kopplade så tror dator att det är två skärmar. Den känner inte av tv eller projektor utan den känner av adaptern.

Du får ändra upplösning istället för att stänga av skärmdubblering.

/mattis

Tack för svaren!
jo det förstår jag, tänkte bara om det fanns någon inställning i datorn som man kunde ändra men det var nog för mycket att hoppas på:)

//Filip

1
Bevaka tråden