Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup från en raiddisk till en annan?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har två stycken 1TB Iomega diskar - den ena är raid - den andra är enbart två diskar sammanslagna.

Eftersom den ena varianten är eller kan vara osäker så skulle jag vilja köra automatisk backup från den ena till den andra men...

Vilket program ska jag använda för detta?

Sedan har jag en fråga till som möjligtvis inte rör detta men som jag ändå måste fråga,

Av någon anledning kan en av diskarna försvinna från enhetslistan - den är även försvunnen från skivverktyg - oftast är det den raidade disken som försvinner.

Någon som vet varför och vad man kan göra åt detta?

Sök i forumet på tex "automatisk backup" så hittar du en hel del, det har diskuterats förr.

Om RAID-volymen försvinner lite nu och då skulle jag börja oroa mig. Kolla in syslog o sånt, brukar stå om de är skrivfel och sånt där.

ok novis på det sista, vart finns syslog?

Och innebär det att disken är trasig eller kan man formatera om?

Du kan kolla syslog med programmet Console i Verktygsmappen, annars ligger den i /var/log/ om du använder terminalen.

Är de mjukvaru-RAID eller? Tror inte disken är trasig, kanske bara RAID-volymen som det är nåt knas med.. Du kanske får fler ledtrådar i loggen.

Btw, den heter nog system.log

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 20:07

Bara för att det står "RAID" på lådan är det inte säkert att den är säkrare än den andra disken, många säljer kabinet som Raid-0 vilket är raid men endast är 2 diskar sammanslagna som din andra disk.

Kan vara värt att kolla upp det med

Bägge diskarna är av samma märke och exakt samma storlek men med olika raid lägen. Tanken är att om den ena disken krashar så har jag en som fungerar helt enkelt.

Nu har jag prövat att radera den ena disken men det blir samma sak som tidigare att den hoppar ur, försvinner från OSX.

Jag har precis fått en 1 TB Iomega StorCenter utbytt, och innan det fick jag en ny nätadapter eftersom den tydligen inte orkade med att starta upp alla fyra interna diskarna i den. Förtroendeingivande nog (not..) fick jag samma typ av nätdel, i utbyte. Mina problem började med att disken försvann från nätverket, sedan kom ett klonkande ljud och till sist snurrade inte hårddiskarna upp överhuvudtaget. Jag kommer aldrig någonsin att lagra någoting viktigt på en Iomega station igen, jag hade bara ren tur som lyckades få igång min så pass länge (med en hemmagjord nätdel) så att jag kunde rädda 500 MB/två månaders arbete.

1
Bevaka tråden