Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Såhär efter ME2008, köp av Macbook/Pro?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"Åhnej! Inte en till Macbook vs. Pro-tråd!"
Detta kan antagligen vara en tanke som flyger runt i era sinnen, men ha förbarmande, orka med mig, använd era yttersta krafter för att hjälpa mig att motivera mitt köp.

Jag har läst igenom många trådar, för många trådar, och har fortfarande väldigt svårt att bestämma mig.

Så...vem är jag? Jag är en student som går på medieprogrammet inriktning ljud. Ända sedan förra året har mina blickar fastnat på Macbooken, men som alla här säkert vet så är ordet rykte och uppgradering två starka ord. Detta ledde till att min väntan förlängdes ett antal månader till oktober, vilket förde med sig bla. Santa Rosa. Härligt tänkte jag tills jag såg trådar om Macworld Expo.

*Rykten Rykten Rykten* om en bättre Macbook förlängde mitt väntande med flera månader.
Nu blev det ju som bekant inget med det och min besvikelse var onödig, då jag borde ha förstått detta, men ville vara helt säker.

Så nu står jag här, min första-mac-abstinens större än någonsin och med ett behov som skriker efter en mac jag kan använda till skolarbete såsom skrivande och diverse andra hobbyer som filmmakeri(vilket fortfarande ligger på novis-nivå pågrund av okapabla datorer).

Macbook eller macbook pro...den eviga fråga på macforum. Det är alltså min situation.
_____________________________________________

Jag kommer att använda min dator som enda dator och kommer med största sannolikhet skaffa en 20" skärm till hemmet. Detta gör att skärmens storlek inte spelar direkt roll, men portabiliteten, iom. användandet i skolan gör det. Jag kommer främst att göra skoluppgifter på den, videoredigering och kanske foto- och ljudredigering, fast video kommer inte ligga på en så hög nivå att jag känner att jag kan motivera en MBP. Gaming görs endast på konsol, men eventuellt småspels-spelande i stil med knytt stories kan ske.

Jag undrar även om dessa saker motiverar ett köp på 6000:- extra:
Discrete graphics processor
Matte screen option
DVI connector and included DVI-to-VGA adapter
Expresscard slot
FireWire 800
Ambient light sensor for automatic screen brightness
Illuminated keyboard
och såklart bättre prestanda

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/03/04/which-is-the-better-value-macbook-or-macbook-pro

Priset, som för vissa inte spelar roll, har en större betydelse för mig. Som student har jag inte en så stor inkomst och trots ett visst bistånd från föräldrar så vill jag inte utnyttja deras generositet, speciellt inte om det inte behövs. Därför ligger Macbook ganska bra till, för som sagt så kommer jag köpa till en skärm, större ramminne, extern hårddisk oavsett och därmed ligger MBP plötsligt överdrivet högt i pris.

Men som spec-freak kan jag inte låta bli att läsa alla trådar om eventuella uppgraderingar inom en snar framtid, och liksom med många andra skulle det hugga till om det visade sig komma en macbook med grymma uppgraderingar(I know, it's stupid, but what if) inom en inte alltför stor framtid. Jag kan heller inte låta bli att tänka på skillnaden mellan MB och MBP:n. Kommer jag att bli besviken på att jag ändå inte satsade en större summa på Pro:n?

Dessa tankar hindrar mig från att låta min kreativitet flöda. Hjälp mig att fatta ett beslut jag kan vara nöjd med även om ett år!

Tja mitt förslag är att du köper den billigaste macbooken för 9000 kr med student rabatt, sen köper du till valfritt ram minne och en större hårddisk från någon pålitlig butik på nätet (www.prisjakt.nu) exempelvis har jag själv hittat 2*2 gb ram här:http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1118011&ReferId=36 och 250 gb hårddisk 5400 rpm här: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=180716 sen är det bara att installera det själv gratis, så kommer du undan så billigt som möjligt!

Tack för tipset!

Dock handlar det inte så mycket om att priset ska vara så lågt som möjligt, utan att jag ska kunna motivera köpet. Det är därför Macbook-alternativet är mellanvarianten(bla. har den Superdrive som jag vill ha i maskinen) och inte den svarta som jag inte känner motiverar ett så pass högre pris. Däremot försöker jag hålla priset på en rimlig nivå och som passar för mina behov.

Det jag mest undrar är om jag kan motivera en MBP och om jag skulle bli besviken på MB:n eller om MB:n räcker gott och väl. Det, plus ryktes/uppgraderings-faktorn.

Jag kommer att lägga till ramminnet och hårddisken själv. Förstår inte Apples vansinnespriser.

Kan begagnad vara ett alternativ?
I så fall kan du få den senaste (kanske) macbook Pro:n till samma pris som en ny macbook.
Om du har tur kanske du kan få med en massa smaskiga tillbehör om du köper begagnat;)
Om jag hade varit du skulle jag ta en sväng på blocket:)
Några exempel http://www.blocket.se/vi/14856755.htm?ca=15_s 14 500kr 2gig ram
http://www.blocket.se/vi/14821348.htm?ca=15_s 13 000kr 4gig ram
http://www.blocket.se/vi/14706469.htm?ca=15_s 11 500kr
Leta själv så tror jag du hittar vad du söker
Lycka till du kommer att bli nöjd vilken mac du än köper;)

//Svante

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-18 16:10

Jag tror att det är bara du som kan svara på din fråga. Men skall jag lämna ett råd, baserat på mina egna erfarenheter så blir svaret enkelt. Köp en Pro.

  • Medlem
  • Krokom
  • 2008-01-18 19:03

köp pro, bättre prestanda, även om du kanske inte behöver det nu, så kommer en tid i ditt liv då du ångrar att du inte köpte något värre...
det är alltid en bättre investering att köpa en bättre dator än vad du behöver idag.
så slipper du ångra dig om ett halvår eller så...

tips; fläska på mer ram och hd än vad du behöver! å köp pro!

jag kör själv en macbook pro och det är min enda dator med BT Mus och tangentbord. Jag har en extern skärm till dvi, när jag kör den hemma som stationär dator. En 15Tum MacBook Pro som har en Led TFT är en bra grunddator även om den kostar mer än MacBook. Tänk så att du kanske ska ha datorn i ett par år då är det en MacBook Pro som gäller. Datorn med egen grafik på 256MB bättre skärm och snabbare CPU m.m. gör att den är än mycket bättre dator än MacBook samt att den håller längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 01:10

Instämmer med de senaste inläggen. Jag bytte till min första mac i juni 2006 och köpte då en Macbook eftersom den var i rätt prisläge. Idag, 18 månader senare, är jag helt såld på OS X och känner att jag vill ha en större skärm, bättre grafikkort och större hårddisk.

Har du råd att köpa en Macbook Pro så gör det, jag tror att den har längre livslängd än en Macbook. Men om du har tid, vänta några veckor eftersom det ryktas om en uppdatering snart. Jag väntar...

Uppskattar era svar väldigt mycket.

Kommer nog att köra på en Macbook Pro 15", men har några frågor.

Hur känns bärbarheten, är den klumpig om man snabbt ska ta med den, är den tung?
Vilka skillnader i portabilitet finns det jämfört med Macbooken? Är den skör eller kan man "hafsa" lite med den, tex när man ska sätta den i sin väska?

Sitter själv nämligen med en 15,4tummare(bärbar med Windows) och även fast det är otroligt skönt att ha det, så skulle jag inte vilja bära runt på den. Och då försvinner en stor del av poängen med att ha en bärbar. I sådana fall är en iMac ett billigare och mer logiskt val. Varför jag frågar är för att erfarenheter klår allt vad spec:sen kan visa ifråga om vikt, bredd, djup etc.

Och till sist; tror ni uppdateringen inte är alltför avlägsen, eller kan det gå ett halvår till nästa, ifall den överhuvudtaget kommer?

Senast redigerat 2008-01-19 13:26

Jag bär omkring med min MBP 15" (om det är den du åsyftar på med Macbook 15"). Inte för att jag kastar ner den i väskan men kan inte påstå att jag är överdrivet försiktig -- det är ju en bärbar dator som är till för att bäras omkring!

Köpte en jävligt snygg Tiger-läder-portfölj som sitter som ett skinn på den, är hur nöjd som helst.

Ursprungligen av Vinterhund:

... Kommer nog att köra på en Macbook 15", men har några frågor. ...

Det finns ingen Macbook 15. Det är ganska lätt att ana att du menar MacBook Pro 15, men det är alltid bättre att skriva rätt namn, för att undvika missförstånd.

Om det är för jobbigt att skriva ut hela namnet, använd de vedertagna förkortningarna i stället: MB och MBP.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns ingen Macbook 15. Det är ganska lätt att ana att du menar MacBook Pro 15, men det är alltid bättre att skriva rätt namn, för att undvika missförstånd.

Om det är för jobbigt att skriva ut hela namnet, använd de vedertagna förkortningarna i stället: MB och MBP.

Haha! Onödigt fel. Läser igenom mina texter en 3-4 gånger innan jag postar, men den råkade slinka med. Håller med dig om att korrekt skrivning är guld värd. Speciellt när det kommer till t ex ordböjelser och användning av komma. Ibland kan man tyvärr vara lite väl hetsig att få ut sina tankar.

misthv: Pro, ja. ^__~ Har själv tänkt, ifall det blir ett köp, skaffa en liknande portföljd som din eller en väska. Time will tell.

odelsteken: Jo, ser nu att skillnaden är liten. Är därför intresserad av vilka erfarenheter ägarna har haft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 19:46
Ursprungligen av Vinterhund:

odelsteken: Jo, ser nu att skillnaden är liten. Är därför intresserad av vilka erfarenheter ägarna har haft.

Skrev mina erfarenheter lite längre upp, är som sagt inne på en MBP nu. Väntar på nästa uppdatering bara.

Okej, hoppas att uppdateringen medför ett MB-tangentbord. Var nämligen hos en Apple-återförsäljare här i stan och testade på både MBP 15" och MB. Kan bara säga att jag blev kär i Macbooken och dess tangentbord, vilket gjorde att jag numera är lika förvirrad som tidigare. Tangentbordet på Macbooken kändes mer tillförlitlig och skrivvänlig. MBP:n var inte direkt dålig, men kändes lite "sladdrig".

Så på så sätt var Macbooken mer angenäm, men det är svårt att bara gå på femminuters-testerna då man inte direkt kan testa datorns prestanda på den tiden.

Macbooken känns lite mysigare att använda och är billigare, men Macbook Pro:n klarar av lite värre saker och har andra tekniska fördelar såsom skärmen. Blir till att fundera rejält den kommande tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 13:24
Ursprungligen av Vinterhund:

Uppskattar era svar väldigt mycket.

Kommer nog att köra på en Macbook 15", men har några frågor.

Hur känns bärbarheten, är den klumpig om man snabbt ska ta med den, är den tung?
Vilka skillnader i portabilitet finns det jämfört med Macbooken? Är den skör eller kan man "hafsa" lite med den, tex när man ska sätta den i sin väska?

Sitter själv nämligen med en 15,4tummare(bärbar med windows) och även fast det är otroligt skönt att ha det, så skulle jag inte vilja bära runt på den. Och då försvinner en stor del av poängen med att ha en bärbar. I sådana fall är en iMac ett billigare och mer logiskt val. Varför jag frågar är för att erfarenheter klår allt vad spec:sen kan visa ifråga om vikt, bredd, djup etc.

Och till sist; tror ni uppdateringen inte är alltför avlägsen, eller kan det gå ett halvår till nästa, ifall den överhuvudtaget kommer?

Macbook Pro
Höjd: 2,59 cm
Bredd: 35,7 cm
Djup: 24,3 cm
Vikt: 2,45 kg

Macbook
Höjd: 2,75 cm
Bredd: 32,5 cm
Djup: 22,7 cm
Vikt: 2,27 kg

Inga stora skillnader tycker jag. Dessutom är MBP i aluminium så den tål nog lite mer stryk än en "vanlig laptop" då dessa oftast är gjorda i taskig plast. Men även Macbook, som är gjord i någon form av gummiklädd(?) plast, håller mycket bra.

Ursprungligen av Vinterhund:

Hur känns bärbarheten, är den klumpig om man snabbt ska ta med den, är den tung?

I en väska trivs den bra, Bara datorn i sig väger inte mycket det är all annan skit du stoppar i väskan som väger.

Sedan tål en MBP mycket, klarade att jag halkade idag och landade på väskan med den i, i vila. Den startade lika snällt som vanligt när jag väl kom till jobbet mör och med en "krockskada" på maskinen. Så tur i oturen kan man säga.

Som musiker kan jag säga att jag
a) Inte störs utav glossy skärm
b) är nöjd med 2,2ghz core 2 duo-processor
c) med hjälp utav spaces njuter utav att ha mixerbordet och arrangemangsfönstret i logic separerade och klarar mig galant med 13" skärm
d) inte kan klaga på vad 4gb ram presterar i en MacBook
e) med Firewire och USB 2 kan ansluta vilket högkvalitativt ljudkort som helst och därför...

anser jag att du kan nöja dig med en MacBook.
Jag har själv en svart nov07-MacBook som jag inte kan klaga på. Stormtrivs. Men den kostar ju extra på grund av färgen, hehe. Tror absolut att du hade kunnat nöja dig med den billigaste MacBooken och trycka i mer minne och ny, större hårddisk från t.ex dustinhome.se eller komplett eller något för att spara pengar till eventuella ljudkortsuppgraderingar eller något.

Visst, om du känner att du har ett gäng tusenlappar över så kanske en MacBook Pro är starkare, men i mina ögon behövs inte den extra styrkan med dagens processorer och med 4gb ramminne. Dessutom förlorar man lite utav konceptet med en bärbar dator när den är så stor som en MacBook Pro...

EDIT: Angående storleken på en MBP;
Den är inte jättemycket större än en MacBook (tänker på 15,4"), men i ärlighetens namn, när man ser dem bredvid varandra så känns en MBP gigantisk i mina ögon. Den är dock tunnare... Men men, smaksak såklart!
Jag vill ha en liten dator! Hade helst haft en 12", men jag vill ha intelprocessor!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-25 14:42

Jag kikade pa en Vaio AR Series laptop idag och den hade irriterande bra specs. Turligt nog var den tyngre an en MBP, men for samma pris far man dubbelt RAM minne, dubbelt video minne samt en blue ray

*pustar ut*

Har nu efter ett bra tag äntligen bestämt mig. Och det blev en Macbook.

Jämförde och jämförde, läste och läste, diskuterade och diskuterade och kom fram till att Macbooken är datorn för mig.

Den har allt jag vill ha. Tillräckligt med prestanda, skönt tangentbord, behagligt pris. Just priset var en svår nöt att knäcka och spelade egentligen inte så stor roll, men jag kom till slut fram till att jag hellre lägger pengarna på en 20" skärm, extern hårddisk, mer ramminne och diverse andra nödvändiga saker. Och då ligger jag ungefär på vad MBP:n skulle kostat mig.

Macbook Pro:n känns mer som en dator för de som har ett jobb och har råd med det och mer därtill.

Men jag är glad för att jag fått era synpunkter och att jag därmed kan vara nöjd med mitt val och kunna motivera det för mig själv.

Första gången jag tänkte på Macbooken var som sagt förra året och slutade med att min väntan förlängdes med många månader. Idag har jag suttit och läst spekulationer och förstår nu att det spelar egentligen ingen roll. Jag skulle vara mer än nöjd med Macbooken även fast det skulle komma en ny inom tre-fyra månader. Och även om jag väntade tills dess så skulle en ännu bättre version komma efter 6 månader och sen en ännu bättre och då skulle jag kanske sitta i samma sits 2009 som jag gör nu.

Jag har upptäckt att jag har haft ett grymt tålamod, men även att väntan leder till ännu mer väntan.

Grattis till din köp, blev det en svart eller vit macbook du köpte?

Ursprungligen av Hunter78:

Grattis till din köp, blev det en svart eller vit macbook du köpte?

Ska snart skicka iväg beställningen. Så någon kan fortfarande slänga sig i luften skrikandes "Neeeej!" á la filmstyle.

Blir den vita mellanmodellen. Den svarta var ju helt klart riktigt snygg, men vill inte ha "synliga" fläckar på den. Därför jag köpte en vit DS Lite när den begav sig. Kände inte heller att den motiverade priset på 2k mer.

Den svarta är snygg, men som sagt är 2000 kanske lite i överkant för utseendet (ok, 40gb mer hårddisk också, hehe). Men jag hade suktat efter den svarta hur länge som helst när jag slutligen köpte den. Apnöjd

1
Bevaka tråden