Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritid på 1 år gammal MBP: 50 min

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-01-18 21:52

La precis nu märke till att jag bara kunde sitta ganska exakt 50 mins utan strömkabeln... Under dessa 50 mins har jag enbart slösurfat, haft igång programmen Transmission, Mail, Adium och då Firefox. Jag har även haft bluetooth påslagen.

Datorn är köpt i december 2006.

Jag har nu laddat datorn i ca 5-7 mins och och har redan en batteristyrka på 30% .. Det påstås dessutom att det nu bara skall ta 35 minuter till batteriet är laddat igen...

Edit: Tiden ökar ist för sjunker.. hmmm. För det är väl så att när man har sladden i så räknar den ner tiden tills det är fulladdat.. Så var det iaf på min PB17...

hmmmm....

Vad göra?

Jag har en MBP 15" CD 2,0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 22:00

Försök att reklamera batteriet om du har APP. Annars testa att kalibrera det.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-01-18 22:05
Ursprungligen av foccus:

Försök att reklamera batteriet om du har APP. Annars testa att kalibrera det.

Har inte APP..

Kalibrera.. Man laddar ur det helt och sedan laddar det fullt igen.. Är det så det går till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 22:12
Ursprungligen av Hallon:

Har inte APP..

Kalibrera.. Man laddar ur det helt och sedan laddar det fullt igen.. Är det så det går till?

Dags för lite läsning

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86284

Ursprungligen av foccus:

Försök att reklamera batteriet om du har APP. Annars testa att kalibrera det.

Nja, det ser bara till att laddningsindikatorn visar rätt och gör inte att det får tillbaka någon kapacitet. Om den inte visar väldigt fel under användning sliter det snarare bara onödigt mycket på batteriet att göra en djupurladdning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 16:00
Ursprungligen av Marcus K:

Nja, det ser bara till att laddningsindikatorn visar rätt och gör inte att det får tillbaka någon kapacitet. Om den inte visar väldigt fel under användning sliter det snarare bara onödigt mycket på batteriet att göra en djupurladdning.

Det kan du ha rätt i men om batteriet ger så lite som han säger så är det nog dags för ett nytt i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 22:53

Kolla om du uppfyller kraven för ett nytt batteri - min MB från juni 2006 gjorde det och jag fick ett nytt batteri i onsdags. Tror främst att Apple kollar att man har mindre än 300 laddningscykler i det nuvarande batteriet.

http://www.apple.com/se/support/macbook_macbookpro/batteryupdate/

Det låter som om du har ett defekt batteri, vilket troligen är ett tillverkningsfel. I så fall får du ett nytt utan kostnad, även om du inte har APP.

Jag hade själv samma fel och fick ett nytt batteri utan allt för mycket krångel.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-01-19 09:40

Jag "håller på" att kalibrera den. Skall köra slut på den så den får vila sina 5 timmar utan batteri i natt.

För ca ett halvår sedan (tror jag) hade jag datorn inne för den inte laddades ordentligt. Då var det fel på laddaren/strömkabeln. Han kollade då även upp om mitt batteri hörde till de som var dåliga (med hjälp av serenumret). Dock var inte fallet så.
Men uppenbarligen är det nån vajsning..

Jag har skött batteriet efter konstens alla regler. Så det beror inte på det.

Fungerar det inte med kalibreringen så skall jag slå en pingla till Macsupport på måndag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 13:28
Ursprungligen av Hallon:

Jag "håller på" att kalibrera den. Skall köra slut på den så den får vila sina 5 timmar utan batteri i natt.

För ca ett halvår sedan (tror jag) hade jag datorn inne för den inte laddades ordentligt. Då var det fel på laddaren/strömkabeln. Han kollade då även upp om mitt batteri hörde till de som var dåliga (med hjälp av serenumret). Dock var inte fallet så.
Men uppenbarligen är det nån vajsning..

Jag har skött batteriet efter konstens alla regler. Så det beror inte på det.

Fungerar det inte med kalibreringen så skall jag slå en pingla till Macsupport på måndag.

Enligt Apples support, när jag ringde om mitt batteri, är det en längre periods batterier för både MB och MBP som inte håller måttet. Man kan alltså inte se det med hjälp av serienumret utan du får kolla om ditt batteri lever upp till kraven för ett nytt. Jag postade länken längre upp, bara att lyfta på luren och ringa.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-19 14:32
Ursprungligen av odelsteken:

Enligt Apples support, när jag ringde om mitt batteri, är det en längre periods batterier för både MB och MBP som inte håller måttet. Man kan alltså inte se det med hjälp av serienumret utan du får kolla om ditt batteri lever upp till kraven för ett nytt. Jag postade länken längre upp, bara att lyfta på luren och ringa.

Jag har lite liknande problem med en MBP 2,16GHz från hösten 2006. Tyckte batteritiden var bra i början, men nu är den som nämts ovan. Finns det någon länk till vilka serienummer som gäller för de batterier som påverkas av utbytesprogrammet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 19:49
Ursprungligen av koze:

Jag har lite liknande problem med en MBP 2,16GHz från hösten 2006. Tyckte batteritiden var bra i början, men nu är den som nämts ovan. Finns det någon länk till vilka serienummer som gäller för de batterier som påverkas av utbytesprogrammet?

Som jag skrev, det finns ingen lista över serienummer på batterier som är drabbade, vissa visar symptom och de byts ut kostnadsfritt inom 24mån. Vissa visar ingen symptom och då är allt frid och fröjd.

Detta borde vara tankeväckande läsning för den som funderar på MacBook Air. Det är väldigt svårt att sköta batteriet enligt "konstens alla regler", och hur man än gör så går ju kapaciteten ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 11:42
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Detta borde vara tankeväckande läsning för den som funderar på MacBook Air. Det är väldigt svårt att sköta batteriet enligt "konstens alla regler", och hur man än gör så går ju kapaciteten ner.

Vad spelar det för roll om man har en MBP eller en MBA då? Du måste i vilket fall köpa ett nytt batteri när det gamla ger upp. Enda skillnaden är att i MBP så sätter du i det nya själv och i MBA så byter Apple det åt dig utan kostnad.

Ursprungligen av prince:

Vad spelar det för roll om man har en MBP eller en MBA då? Du måste i vilket fall köpa ett nytt batteri när det gamla ger upp. Enda skillnaden är att i MBP så sätter du i det nya själv och i MBA så byter Apple det åt dig utan kostnad.

Det spelar en sjujäkla skillnad när det man sätter i själv är en tredjepartare som kostar en tredjedel. Dessutom skaffar du reserven långt innan så du har dubbla kapaciteten när den behövs. I stället för att lida med en halvtimmes kapacitet sista tiden innan bytet (för att slippa byta bara för att det är nere på hälften) så låter du det gamla somna in i det tempo den vill medan det nya fasas in.

Jag kan inte se ett enda rätt med batterier som vi inte kan byta sjäva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 00:10
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det spelar en sjujäkla skillnad när det man sätter i själv är en tredjepartare som kostar en tredjedel. Dessutom skaffar du reserven långt innan så du har dubbla kapaciteten när den behövs. I stället för att lida med en halvtimmes kapacitet sista tiden innan bytet (för att slippa byta bara för att det är nere på hälften) så låter du det gamla somna in i det tempo den vill medan det nya fasas in.

Jag kan inte se ett enda rätt med batterier som vi inte kan byta sjäva.

Då är det väl bara att inse att att om man vill trassla med tredjepartskomponenter för att spara hundralappar och vill lagra sina komponenter hemma i förebyggande syfte så ska man inte ha en dator byggd för att vara extremt tunn. Dina extrabatterier är väl lika tjocka i sig som MBA

Jag har kommit fram till att det inte är en dator för mig heller på grund av att jag inte kan leva med en del av kompromisserna - men jag tror att många kommer älska den.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är väldigt svårt att sköta batteriet enligt "konstens alla regler", och hur man än gör så går ju kapaciteten ner.

Fast det är ju precis vad det inte är. Bästa sättet att ta hand om ett litiumbatteri är just normal användning utan djupurladdningar och annat hokus pokus, samt att undvika extrema temperaturer. Folk har alldeles för mycket tvångstankar när det gäller att handskas med batterier, sunt förnuft räcker alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-19 19:44

Jag fick också nytt batteri av apple.. Fungerade skit smidigt!

Ursprungligen av Samuel K:

Fast det är ju precis vad det inte är. Bästa sättet att ta hand om ett litiumbatteri är just normal användning utan djupurladdningar och annat hokus pokus, samt att undvika extrema temperaturer. Folk har alldeles för mycket tvångstankar när det gäller att handskas med batterier, sunt förnuft räcker alldeles utmärkt.

I mångt och mycket har du rätt, djupurladdningar ska man undvika, och man behöver inte cykla det hela tiden, för det är ju inte nickel-kadmium. Jag har kvar originalbatteriet till min gamla Lombard, det är förvånansvärt piggt. Jag har många gånger hört påståendet att ett knädatorbatteri aldrig lever längre än tre år. Då måste det vara nån slags spökbatteri jag har som ger över två timmar efter åtta år! (Tre-års-folket verkar inte tro mig men det är absolut sant, batteriet är märkt så jag vet vilket det är.) Den har mest gått på nät, sällan varit långt ner, och det är ju det som gör det.

MEN, batteriernas inneboende "intelligens" gör dem sorgligt korkade, så man måste lura batteriet att glömma bort hur lite det tror att det klarar. Och djupurladdningar gör man lätt av misstag. Man kommer hem med knädator i väskan på fredagen, den står i vila efter lite jobb på tåget (som dessutom gör att det inte är så mycket kvar), och man bara lägger undan den och gör annat hela helgen... och sedan startar den inte på måndagen.

Hm, har för mig att det fanns sån skön grej man kunde göra.
Jag tror det kallades att "reset macbook pro SMC" (Sök på Google)

Erh, men jag vet inte vad jag talar om riktigt det kan va helt fel..

ciao

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 19:58
Ursprungligen av soul8o8:

Hm, har för mig att det fanns sån skön grej man kunde göra.
Jag tror det kallades att "reset macbook pro SMC" (Sök på Google)

Erh, men jag vet inte vad jag talar om riktigt det kan va helt fel..

ciao

Stämmer, det rekommenderas att man först kalibrerar batteriet och om inte det hjälper ska man reseta SMC som görs på följande sätt:

1. Stäng av datorn.

2. Ta ur batteri och strömsladd.

3. Håll powerknappen nedtryckt i ca 5 sekunder.

4. Stoppa tillbaka batteri och ström. Starta upp datorn.

För mig hjälpte det inte så jag ringde Apple och fick ett nytt batteri.

Kan tillägga att de som har en MB ska kontrollera om de har Battery Update 1.3 installerad. I så fall ska den avinstalleras (den är för MBP) och Battery Update 1.2 ska installeras via Programuppdatering.

1. Gå in under system > bibliotek > SystemConfiguration.

2. Leta upp filen BatteryUpdater.bundle.

3. Markera filen och tryck  + i (visa information).

4. Kontrollera vilken version du har genom att kolla på raden Version.

5. Är det version 1.3, släng den, starta om datorn och töm papperskorgen. Kör Programuppdatering efter för att att installera Battery Update 1.2.

1
Bevaka tråden