Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Mac Mini och 720p/1080p

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har nu testat den nya C2D 1.83GHz modellen, standard med 1gb ram.

Kör den mot en 40" 1080p LCD (sony KDL-40W2000).

Både 720p och 1080p filer i x264 mkv format fungerar att spela upp. 720p klarar den i både quicktime och VLC, hackar ibland när man hoppar mycket fram och tillbaka i filmer.

1080p går att spela upp, men klarar inte riktigt att hoppa i filmen eller spola fram/bakåt.

Skulle nog sammanfatta det som att den inte riktigt orkar med. Skulle vara intressant att se om resultatet blir bättre med 2gb ram eller 2.0GHz modellen.

/d

ser fram emot ett test av nya 2.0 ghz. Funderar på att köpa en full HD tv och vill veta om minin klarar att driva skiten

Eftersom Mac Mini delar grafikminnet med vanliga minnet så kan jag tänka mig att det blir bättre med mer minne. En högupplöst film förbrukar nog en stor del av grafikdelen av minnet, som då konkurrerar med annat på datorn.

Köpte en likadan igår och är helnöjd! Nu måste jag bara köpa ny TV.. Gammal CRTgör inte minin rättvisa...

Kör för övrigt med MediaCentral och är helnöjd. Inte lika snyggt som Front Row, men kan så mycket mer. T ex visa foton som inte finns i iPhoto..

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-08-15 09:10
Ursprungligen av dogsknob:

Har nu testat den nya C2D 1.83GHz modellen, standard med 1gb ram.

Kör den mot en 40" 1080p LCD (sony KDL-40W2000).

Både 720p och 1080p filer i x264 mkv format fungerar att spela upp. 720p klarar den i både quicktime och VLC, hackar ibland när man hoppar mycket fram och tillbaka i filmer.

1080p går att spela upp, men klarar inte riktigt att hoppa i filmen eller spola fram/bakåt.

Skulle nog sammanfatta det som att den inte riktigt orkar med. Skulle vara intressant att se om resultatet blir bättre med 2gb ram eller 2.0GHz modellen.

/d

Kul och bra test! En lite mer jordnära fråga appropå din konfiguration: Hur funkar Minin generellt med denna TV? (som jag själv funderar starkt på att köpa...); jag tänker närmast på om det gått att få till en bra skärmrepresentation, högsta möjliga upplösning utan problem med konstig "overscan", svarta kanter eller avklippta delar av OSX-skrivbordet.

Intel mac mini fungerar klockrent med denna tv. Pixelmappar perfekt 1920x1080 via HDMI (DVI-HDMI kabel). Inga svarta kanter, helnöjd.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-08-15 14:51
Ursprungligen av dogsknob:

Intel mac mini fungerar klockrent med denna tv. Pixelmappar perfekt 1920x1080 via HDMI (DVI-HDMI kabel). Inga svarta kanter, helnöjd.

Låter otäckt bra!
Får se, hur mycket var det nu hushållskassan tålde..?

Ingen som äger en mini + en Samsung LE-37M86BD som kan berätta om den lyckas pixalmappa perfekt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-03 00:05
Ursprungligen av zingoalla:

Ingen som äger en mini + en Samsung LE-37M86BD som kan berätta om den lyckas pixalmappa perfekt?

Jag har skaffat en sån TV och får 1920x1080 över HDMI, MEN det blir feta svarta kanter på alla sidor av bilden. Resultatet blir lite suddigt såklart

Intressant nog täcker bilden hela skärmen när macen bootar. Ser två möjliga orsaker:
* jag har installerat nåt program som ställer till det (såg nån post nånstans som hävdade det)
* man behöver finjustera timing (har laborerat med SwitchResX men det finns ju många kombinationer...)

Hittar jag ingen lösning inom dom närmsta två dagarna får jag lov att returnera tv:n innan öppet-köp tiden går ut

Underbart!

Vi har spanat in W2000 under lång tid och priserna har gått ner ordentligt i väntan på den nya W3000. Kanske dags att slå till nu då

Ursprungligen av petterf:

Underbart!

Vi har spanat in W2000 under lång tid och priserna har gått ner ordentligt i väntan på den nya W3000. Kanske dags att slå till nu då

Hur skiljer sig W2000 och W3000 från varandra? (mer än 1000?)

Ursprungligen av Saffran:

Hur skiljer sig W2000 och W3000 från varandra? (mer än 1000?)

Vad jag kommer ihåg så stöder w3000 1080p/24Hz, det gör inte W2000. Vet inte hur stor roll detta spelar i relation till minin, har inte koll på om den spottar ut 24Hz. Har även 3 HDMI ingångar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-16 14:40

Jag fick min 2.0ghz med 1 gb minne i tisdags, har dock inte hunnit testa så mycket. 720p mkv fungerade helt utan problem. Men ska testa lite mer, har dock inte 1080p på TV:n så jag kommer nog inte att testa det.

Är grymt nöjd med den hittills, knäpptyst och tar lite plats.

Ursprungligen av mope:

Jag fick min 2.0ghz med 1 gb minne i tisdags, har dock inte hunnit testa så mycket. 720p mkv fungerade helt utan problem. Men ska testa lite mer, har dock inte 1080p på TV:n så jag kommer nog inte att testa det.

Är grymt nöjd med den hittills, knäpptyst och tar lite plats.

Hej! har du hunnit testa nån 1080p-film än?
Jag r lite sugen på att skaffa en mini Core 2 Duo, 2 GHz att ha som media center.
Min MacBook Core Duo 2GB RAM funkar bra med att spela up 1080-filmer, så då borde väl en Mac Mini som har bättre processor klara biffen också, lr?

  • Medlem
  • 2007-12-06 15:47
Ursprungligen av tobiwan:

Hej! har du hunnit testa nån 1080p-film än?
Jag r lite sugen på att skaffa en mini Core 2 Duo, 2 GHz att ha som media center.
Min MacBook Core Duo 2GB RAM funkar bra med att spela up 1080-filmer, så då borde väl en Mac Mini som har bättre processor klara biffen också, lr?

Vad spelar du upp med för program då? Bitrate och containers på filmer osv? Har testat med mPlayer och VLC och är inte alls helt nöjd med resultatet. Antar att sista vägen ut är att köra dualboot med windows där det finns bättre codecs...

Men när kommer w3000, någon som vet? Den finns på Sonys amerikanska sajt, men den verkar inte lanserad ännu...

Ursprungligen av torbjorn2000:

Men när kommer w3000, någon som vet? Den finns på Sonys amerikanska sajt, men den verkar inte lanserad ännu...

Ligger på sony.se. Finns att köpa från september 2007!

uppdatering, nyss köpt en Samsung m86 37" med 1080´

Kör just nu min imac 20´ 2ghz core duo, 1,5 gb minne till Samsungen med mini-dvi - hdmi, använder utökad skärmyta. 1680 på imac och 1920 på Samsung

Spelar 720 felfritt
Spelar 1080 felfritt

så jag antar att en ny min/macbook med snabbare processor kommer klara det kanon med.

Dock har nya iMacen ett grafikkort som klarar av att spela upp hd, så det hjälper endel, men tror att mac mini 2.0 klarar 1080p rätt bra ändå !

Snackade en del om att ändra storlekenpå video med nåra kollegor. Det är det som verkar väldigt jobbigt för datorer, inte att spela rakt av. Spelar man 1080p-film i mindre upplösning måste datorn skala ner den vilket tar kraft.

Så, slutsats, man får ha rätt upplösning inställd på datan!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-05 21:23
Ursprungligen av dogsknob:

Har nu testat den nya C2D 1.83GHz modellen, standard med 1gb ram.

Kör den mot en 40" 1080p LCD (sony KDL-40W2000).

Både 720p och 1080p filer i x264 mkv format fungerar att spela upp. 720p klarar den i både quicktime och VLC, hackar ibland när man hoppar mycket fram och tillbaka i filmer.

1080p går att spela upp, men klarar inte riktigt att hoppa i filmen eller spola fram/bakåt.

Skulle nog sammanfatta det som att den inte riktigt orkar med. Skulle vara intressant att se om resultatet blir bättre med 2gb ram eller 2.0GHz modellen.

/d

Tack for infon!

Sitter och funderar pa om jag ska skaffa en mac mini eller ej. Har testat en kompis mac mini som han kopte i vintras. Den orkar i min mening natt och jamnt spela upp x264 i 1080p men inte tillrackligt for att jag vill ha den som mediacenter. Andra format funkade daligt imo.

Fragan ar om du tycker den ar battre an forra modellen? Det blev ju inget nytt grafikkort men snabbar buss/processor kanske hjalper lite?

Har du provat andra format an x264 i t ex VLC? Hur verkar de?

Skaffar jag en mac mini kommer jag kora den pa samma tv modell som dig och hade dromt om att Steve slappt en Mac Mini med nytt gfx kort och hdmi.. men kanske flyter den haer modellen bra anda.. Ska tillagga att jag ar petig med vad jag koper.

Ar hemskt tacksam for alla asikter har!

// Masse

(ar for tillfallet i Costa Rica och har inte alla tangenter.. )

Att tänka på.

"Bitraten" på filen måste ni tänka på, bara för att en 720 eller 1080p x264 fungerar behöver inte en annan göra det då den kan vara rippad i dubbelt så hög bitrate.

1080P rippar x264 brukar ligga runt 10000
720P runt 6000

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-06 20:35
Ursprungligen av masseb:

Tack for infon!

Sitter och funderar pa om jag ska skaffa en mac mini eller ej. Har testat en kompis mac mini som han kopte i vintras. Den orkar i min mening natt och jamnt spela upp x264 i 1080p men inte tillrackligt for att jag vill ha den som mediacenter. Andra format funkade daligt imo.

Fragan ar om du tycker den ar battre an forra modellen? Det blev ju inget nytt grafikkort men snabbar buss/processor kanske hjalper lite?

Har du provat andra format an x264 i t ex VLC? Hur verkar de?

Skaffar jag en mac mini kommer jag kora den pa samma tv modell som dig och hade dromt om att Steve slappt en Mac Mini med nytt gfx kort och hdmi.. men kanske flyter den haer modellen bra anda.. Ska tillagga att jag ar petig med vad jag koper.

Ar hemskt tacksam for alla asikter har!

// Masse

(ar for tillfallet i Costa Rica och har inte alla tangenter.. )

Jag är helt inne på din linje. Vill gärna köpa en Mac Mini men den känns inte så klockren att den är värd dom 7000kr den kostar.
Ge oss gfx med HD-stöd och hdmi så blir det en bokning på en gång.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-28 03:16

Någon som vet om man kan få ut 1080p i 24Hz från minin? eller är lägre Hz-tal inte möjliga?

Ursprungligen av Sethp:

Någon som vet om man kan få ut 1080p i 24Hz från minin? eller är lägre Hz-tal inte möjliga?

Sethp, om jag far teorisera lite kring din fraga:

Du vill ha 24Hz for att du vill ha en progressiv bild som matchar med originalmaterialet.

Tank da pa att video innehaller 24+0an, dvs 25 bilder per sekund.

Desstuom ar det inte nagon skillnad om du skulle kora 25 eller 50 bilder per sekund
eftersom det ar en jamn multipel.

Och eftersom allt formodligen visas pa en LCD skarm sa ar uppdateringsfrekvensen annu mindre viktig eftersom den ar uppbyggd av en fargpanel framfor ett lysror som ger ett kontstant sken, dvs bilden ritas ej upp i linjer som pa gamla goda tiden med CRT.

Jag kan inte svara pa fragan om du kan skicka ut signalen i 24hz, men kanske har mitt svar gett dig mer kott pa benen infor behovet av att minska frekvensen.

//K

  • Medlem
  • 2007-12-10 13:16
Ursprungligen av kebarb:

Sethp, om jag far teorisera lite kring din fraga:

Du vill ha 24Hz for att du vill ha en progressiv bild som matchar med originalmaterialet.

Tank da pa att video innehaller 24+0an, dvs 25 bilder per sekund.

Desstuom ar det inte nagon skillnad om du skulle kora 25 eller 50 bilder per sekund
eftersom det ar en jamn multipel.

Och eftersom allt formodligen visas pa en LCD skarm sa ar uppdateringsfrekvensen annu mindre viktig eftersom den ar uppbyggd av en fargpanel framfor ett lysror som ger ett kontstant sken, dvs bilden ritas ej upp i linjer som pa gamla goda tiden med CRT.

Jag kan inte svara pa fragan om du kan skicka ut signalen i 24hz, men kanske har mitt svar gett dig mer kott pa benen infor behovet av att minska frekvensen.

//K

Lite OT:
Detta låter lite konstigt. Speciellt då man får anta, precis som du säger att han vill kunna spela upp material i 1080p24. Fattar inte riktigt vad du menar med 24+0an. När man pratar HD-film i orginalformat (Blueray, HD-DVD osv) har dessa lagrats precis som orginalfilmen i 24 bilder per sekund. Detta gör att man slipper uppspeedning (vid PAL-format) och 3:2 jidder (vid NTSC-format). Länk från det eminenta minhembio.com

Så frågan kvarstår. Klarar Mac-minin 1080p24?

Det ser ut att TVIX M-5100SH klarar allt som man kan önska sig!
http://www.tvix.co.kr/Eng/products/5100sh.aspx

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-18 13:45

Jag lyckades skicka ut 24hz från minin till min tv (samsung m86) ändrade frekvensen till 48 fast med samma timings som för 24 i switchres-x och då gick det bättre. Trycker jag på infoknappen så säger tvn att den får en 24hz signal. Tanken med mina experiment var att använda minin för att visa HD-DVD i 1080@24p (med hjälp av en xbox hd dvd add-on). Men eftersom det inte finns ett ordentligt stöd i OSX för hd dvd så lade jag ner det projektet och siktar in mig på en Stationär toshibaspelare. Macen får bli div-x-uppspelare, musikspelare etc. I nuläget ställer jag om outputsignalen till 50/60hz beroende på ursprungsmaterialets frekvens. Jag inbillar mig själv att det är bättre då.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-01 14:13
Ursprungligen av Sethp:

Jag lyckades skicka ut 24hz från minin till min tv (samsung m86) ändrade frekvensen till 48 fast med samma timings som för 24 i switchres-x och då gick det bättre. Trycker jag på infoknappen så säger tvn att den får en 24hz signal. Tanken med mina experiment var att använda minin för att visa HD-DVD i 1080@24p (med hjälp av en xbox hd dvd add-on). Men eftersom det inte finns ett ordentligt stöd i OSX för hd dvd så lade jag ner det projektet och siktar in mig på en Stationär toshibaspelare. Macen får bli div-x-uppspelare, musikspelare etc. I nuläget ställer jag om outputsignalen till 50/60hz beroende på ursprungsmaterialets frekvens. Jag inbillar mig själv att det är bättre då.

Vilka inställningar i Switchres använde du för att få 24hz till TV:n? Har själv en 40m86 som jag gärna skulle vilja testa detta på... Väldigt många divx-filmer ligger ju sparade i 24fps så man tycker ju att dessa borde flyta bättre också...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-18 13:50

kebarb: Det är väl bara pal video som innehåller 25 FPS medan NTSC innehåller 30fps som

30 är inte helt riktigt heller det är väl 29.97 eller hur det nu ligger till. Hursomhelst så var det HD DVD-film som vad jag vet ligger mastrat med 24 progressiva bildrutor per sekund.

Jag har en mac mini och 47¨full hd lcd (Toshiba 47Z3030D). När jag kopplar in den via vga får jag tyvärr bara möjlighet att köra 1280 x 768 och inte 1280 x 720. Detta resulterar i att tvn fulla bredd inte utnyttjas. Vad beror det på att jag inte kan ställa in 1280 x 720 och hur åtgärdar jag det?

Bevaka tråden