Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera 9.1?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hittar 9.22 på Apples sida ingen 9.23 etc.. finns det mer eller är det 10 som gäller därefter ?

  • Medlem
  • 2008-01-15 19:45

Gamla Mac OS slutar på 9.2.2. Sedan är det OS X som gäller.

Jag försöker uppdatera från 9.1 till 9.2.2 men det går inget vidare.
Jag hittar länkar på apples hemsida sedan försvinner de och de filer jag får hem ger errors eller är typ sådana som bara går att uppdatera från 9.2 till 9.2.2 ???

Mac OS 9.1 har en programmuppdaterare bland inställningarna. Fungerar det inte att uppdatera med den? Det finns även en uppdaterare till 9.2.1 som du ska köra först.

den inbyggda software update hittar bara program inget os.
den klarar att installera alla program den hittar utom dvdplayer den får bara error när den försöker hämta den.
jag vet att jag måste köra 9.2.1 först men jag hittar den inte på apples hemsida jag hittar bara den från 9.2.1 till 9.2.2

Du sökte kanske på deras framsida? Systemuppdateringar hittar man enklast om man söker från supportsidorna. Här är i all fall en sida för att ladda ner 9.2.1-uppdateringen som uppdaterar från minst 9.1: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120030

Jag vet att detta inte är någon hjälp till problemet ifråga, men;

Om du, som din profil, säger, precis fått en G3a rekommenderar jag starkt att du installerar Mac OS X 10.4. Mycket stark rekommendation... Använder just nu min PowerMac G3 med 10.4. Går som en klocka, verkligen. Mac OS 9 är värdelöst.

Jag försöker köpa Panther men det är ursvårt att få tag i.
Jag har funderat på Tiger som är mycket lättare att hitta men det sägs att Tiger är långsam och seg även på en G4 med 1Gb minne ?

Ursprungligen av italienaren:

Jag försöker köpa Panther men det är ursvårt att få tag i.
Jag har funderat på Tiger som är mycket lättare att hitta men det sägs att Tiger är långsam och seg även på en G4 med 1Gb minne ?

Jag är upplever att Tiger är snabbare än Panther överlag och på en G4 med 1 Gb minne är Tiger helt klart ett bättre val. Satsa på Tiger.

EDIT: Blåsten väckte mig kl 6, när det blir ljust ska jag ut och kolla om takpannorna sitter kvar. Fram till dess sitter jag här

Ursprungligen av italienaren:

Jag har funderat på Tiger som är mycket lättare att hitta men det sägs att Tiger är långsam och seg även på en G4 med 1Gb minne ?

Som referens kör jag Tiger på en Mac med 400 MHz G3 och 640 MB minne, inga problem och datorn kan göra betydligt mer än med Mac OS 9. Tunga saker som att spela Flash-filmer klarar den inte av, men då den inte klarar av det med Mac OS 9 heller ser jag ingen anledningen att inte köra Tiger.

jag hat testat att köpe tiger eller panther här och på eniro utan napp några tips betala över 1000 kr för en ny vill jag inte men laglig ska den vara.

Vad är ett rimligt pris ?

Det är lite otydligt vad målet är.

- Vill du köra en bättre OS 9? Då tillför 9.2 knappast någonting. 9.1 är troligen stabilare.
- Vill du köra Classic i OSX? Då behöver man 9,2. Men Classic är ett nerköp mot OS9.
- Vill du uppdatera bara för att vara så modern som möjligt? Vilket problem löser du med det? En G4 med 1 Gb minne fungerar bra med Tiger, den är långsammare än med OS9 men helt acceptabel.

Själv har jag Tiger, 9.0.4 och 9.2 på min Pismo/G4 (med just 1 Gb minne). 9 "rent" går toksnabbt, Tiger med Classic avstängt eller i vila går bra, med Classic blir det lite segare. Många OS9-program fungerar visserligen, men det enda vettiga för att få något gjort är att starta om i OS9.

Jag provar mac inför ett evantuellt mac köp. Jag har fått en G3 med 9.1, 6gb hd, 3 st 128 mb minnen i.

Jag vill helst uppgradera så långt jag kan för att sedan köpa en nyare mac.

Helst skulle jag vilja lägga in Leopard men det är omöjligt utan hack har jag fått reda på här.

Tiger har jag fått erbjudande om att köpa men är osäker om den fungerar även om jag köper mer minne.

Panther är nog det bästa men den har jag inte lyckats hitta än trots annonser.

Så just nu verkar uppdatering avd os 9.1 till 9.22 vara det enda möjliga.

Jag har letat efter en G4 men inte hittat någon billig som inte redan var såld.

Ursprungligen av italienaren:

Jag provar mac inför ett evantuellt mac köp. Jag har fått en G3 med 9.1, 6gb hd, 3 st 128 mb minnen i.

Jag vill helst uppgradera så långt jag kan för att sedan köpa en nyare mac.

Helst skulle jag vilja lägga in Leopard men det är omöjligt utan hack har jag fått reda på här.

Tiger har jag fått erbjudande om att köpa men är osäker om den fungerar även om jag köper mer minne.

Panther är nog det bästa men den har jag inte lyckats hitta än trots annonser.

Så just nu verkar uppdatering avd os 9.1 till 9.22 vara det enda möjliga.

Jag har letat efter en G4 men inte hittat någon billig som inte redan var såld.

Det enda problemet för Tiger är att du har en så liten hårddisk. Jag har en PowerMac G3 400 MHz, 768 MiB RAM och 40 GiB hårddisk. Den är hur snabb som helst. Det enda som är lite laggigt är grafiska effekter. OS 9 är som sagt helt värdelöst, och ger ungefär lika mycket uppfattning om hur en ny Mac är som Windows 95 vs Vista..

Man bör väl påpeka att 9.1 är det sista systemet som stöds på vissa äldre Macar:

http://macs.about.com/od/osclassic/a/os8_os9_compat.htm

Säker på att du har en riktig G3-Mac och inte bara en med G3-kort?

Ursprungligen av Mikamar:

Man bör väl påpeka att 9.1 är det sista systemet som stöds på vissa äldre Macar:

Stöd och stöd. Bara för att det inte går att installera rakt av betyder det ju inte att det inte fungerar. Apple satte rätt orimliga systemkrav på Mac OS 9.2 till skillnad mot 9.1, vilket de fick ganska ordentlig kritik för 2001. Det finns ett verktyg som heter OS9 Helper som kan användas för att installera Mac OS 9.2-uppdateringar på datorer som inte har officiellt stöd för 9.2 men som kör 9.1. Om jag förstått italienaren rätt ska det dock inte vara nödvändigt i det här fallet.

Ursprungligen av italienaren:

Jag provar mac inför ett evantuellt mac köp. Jag har fått en G3 med 9.1, 6gb hd, 3 st 128 mb minnen i.

Om du ska "prova för ett eventuellt Mac-köp", så måste du släppa tanken på OS 9. Du måste köra OSX för att kunna utvärdera om Mac är något för dig.

Du verkar ha så orimliga krav. Du vill kunna testa hur det känns att köra en modern Mac, men det ska kunna göras på din urgamla Mac som du har fått, och du vill inte lägga några pengar på att uppgradera den.

Du måste ju bjuda till lite!

1. Antingen uppgraderar du din gamla G3 med mer minne, större hårddisk, och köper en Panther- eller Tiger-skiva.

2. Eller så hittar du en begagnad G4, med Panther eller Tiger förinstallerat. Detta tror jag blir billigare.

3. Eller så får du väl stanna kvar i OS 9, och fortsätta gnälla på att det är omodernt och att saker inte fungerar.

4. Eller så struntar du i att utvärdera först, utan går ut och köper en modern Mac, ny eller begagnad.

Jag håller på alternativ 4, men om du är så osäker som du verkar, så är nog alternativ 2 bäst för dig.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du ska "prova för ett eventuellt Mac-köp", så måste du släppa tanken på OS 9. Du måste köra OSX för att kunna utvärdera om Mac är något för dig.

Detta är helt sant. OS9 är trevligt på många sätt, men det rullar inte på nya Macar, annat än under emulering. Du ska använda det (på äldre Mac) om du behöver program som bara finns där, men för de flesta behov finns det något liknande till OSX. Ska du mest surfa så ska du absolut köra OSX. Men, utvärdera inte Tigers hastighet med för lite minne. Har du en halv gig eller mindre så blir det många "badbollar".

Hej Italienaren!
Jag har en Panther i originalförpackning och har tänkt byta till en Tiger (det kanske man kunde göra nånting av?).
Angående installation av operativsystem: Vad har du för typ av G3:a? Den enda riktigt anpassade G3:an för de där nya systemen är "blådåren" (den blåvita).
Man kan lyckas i den beiga (sägs det) med hjälp av XpostFacto, men jag har försökt och inte lyckats.

alternativ 4 är det jag helst vill men inte riktigt råd med än.
jag har i allafall nu lyckats installera Tiger på min blå G3 det gick bra.
Den började dock spela en massa musik högt så jag fick snabbt rycka ur elsladden för att bebisen inte skulle vakna
Finns det någon tangent knapp som jag kan använda när jag startar för att komma upp i mute tyst läge till jag hittat volymknapparna Jag tänker typ som c som ju gör att datorn startar från cd ?
Ja jag är mycket intresserad av en Panther som går att installera på alla macar det kan ju visa sig att Tiger blir lite mycket för g3 innnan kjag hittat mer minnne och större hd:-)
Jag letare även efter Leopard för att förbreda om jag hittar en kraftfullare begagnad mac som inte har den med.

Ursprungligen av italienaren:

...så jag fick snabbt rycka ur elsladden

Detta är inte att rekommendera. Hoppas att inget gick sönder i datorn...

Ursprungligen av italienaren:

Finns det någon tangent knapp som jag kan använda när jag startar för att komma upp i mute tyst läge till jag hittat volymknapparna Jag tänker typ som c som ju gör att datorn startar från cd ?

Nej, någon sådan knapp finns inte. Om man vill "starta upp i tyst läge", så får man sänka volymen innan man stänger av, eller koppla in ett par externa högtalare där man kan reglera volymen, eller koppla in ett par hörlurar.

Ursprungligen av italienaren:

Ja jag är mycket intresserad av en Panther som går att installera på alla macar det kan ju visa sig att Tiger blir lite mycket för g3 innnan kjag hittat mer minnne och större hd:-)

Med så lite minne så spelar det ingen roll om du kör Panther eller Tiger - det är ändå för lite. Håll dig till Tiger - ju modernare desto bättre - om du nu ska vänja dig vid Mac och lära dig Mac.

Senast redigerat 2008-01-22 14:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med så lite minne så spelar det ingen roll om du kör Panther eller Tiger - det är ändå för lite.

Visst är 384 MB i nederkant, men knappast för lite för att köra Tiger. Beroende på vad man ska göra är det fullt godkänt, även om det inte skulle skada med mer.

Hej igen Italienaren!
Angående Panthern, vill du byta så är det okay för mig. Hur vi gör det prismässigt i så fall diskuterar vi då.
Jag vill ha en Tiger (jag har en G4 också och det är den jag har tänkt den till). Fundera på det?
Jag har en annan gammal G3:a också med komponenter i; usb-kort, firewire med mera. Men det kanske du har kan man tänka.
Du kan ringa mig om du vill; 08-59 99 79 64

Vänliga hälsningar Christer

Jag kör tiger nu det går mycket bättre än jag trodde
Jag försökte maila dig christer vi din profil här men mailet kom i retur ?
men nu har jag ju telefon numret:-)
är det bättre att ringa på några speciella tider ?
är det hemma eller jobb nummer ?
jag ser att du bor i Stockholm som jag så kan då kan vi kanske mötas ?
David

Ursprungligen av italienaren:

Jag kör tiger nu det går mycket bättre än jag trodde

Javisst gör det. Det är väldigt effektiv programvara. Inte som Windows Vista direkt Men hur mycket hårddiskutrymme tog det upp? Det är det enda problemet jag kan se med din programvara. Minnet är fullt tillräckligt för enkla saker som surfning, email, musik, etc.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Javisst gör det. Det är väldigt effektiv programvara. Inte som Windows Vista direkt Men hur mycket hårddiskutrymme tog det upp? Det är det enda problemet jag kan se med din programvara. Minnet är fullt tillräckligt för enkla saker som surfning, email, musik, etc.

Det gick bra tills jag idiotiskt nog körde update efter omstarten står bara datorn och surrar med den snurrande grejen jag misstänker att hård disken är full.

Jag avinstallerade alla språk utom engelska och svenska och gick från 900mb ledigt till 1,2 gb ledigt avd mina totalt 6 gb men sen uppdaterade jag rofl:tveksam:

Jag tänkte byte till en pc ide disk som är under 120 gb(den får visst inte vara större har jag hört) det ska väl fungera ?

Hej!
Du får känna dig för med Tigern. (Jag försökte maila dig också innan jag svarade här, men det var nobben både för mail och PM).
Det där var hemnumret, här har du mobil också; 073-580 1962.
Om inte annat kan vi ju snacka om G3, den tycker jag om och kan en del om.
Jag bor i Älvsjötrakten.
Hälsningar
Christer

Ursprungligen av JuliusC:

Hej!
Du får känna dig för med Tigern. (Jag försökte maila dig också innan jag svarade här, men det var nobben både för mail och PM).
Det där var hemnumret, här har du mobil också; 073-580 1962.
Om inte annat kan vi ju snacka om G3, den tycker jag om och kan en del om.
Jag bor i Älvsjötrakten.
Hälsningar
Christer

skickade precis sms till dig men det kanske är för tidigt du kanske sover:D
Jag jobbar i Liljeholmen idag men bor i Upplands Väsby kan vi mötas idag kanske Centralen ?
Mitt mobil nummer skickar jag dig i sms liksom min email
minnen och hårddisk kan var intressanta för mig också liksom om du har usb 2 kort

Senast redigerat 2008-01-23 07:30

Hårddisken på 120 GB ska inte vara något egentligt problem, däremot bör du kolla upp om du har rev 1 eller rev 2 av blåvit G3 då rev 1 har en bugg i IDE-controllern. Har du en sådan gör du klokt i att införskaffa ett separat kort att ansluta hårddisken till. Du kan se vilken du har genom att se om det står "402" på IDE-controller-chipet, i så fall har du en rev 2. Här finns bilder som visar var du letar: http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/newfeatures.html

Jag kör tiger nu på min G3 det går inte ens speciellt långsamt
Jag lyckades även spela upp en mp3 fil från en ntfs usb hård disk som jag anslöt.
Däremot lyckades jag inte ansluta till en utdelad resurs på min xp dator samma nätverk. Jag såg datornamnet och resursen från G3.
Men det är nog en fråga som jag ska lägga upp någon annan stans på 99.se.
Jag ska testa Leopard så snart jag köpt en.
Tiger skulle inte gå på G3 men det gör det, gå runt cpu stoppet, öka minne och hd vem vet

Jag gillar verkligen Tiger nu återstår bara att testa en intel mac men den får jag nog lov att köpa

Senast redigerat 2008-01-24 14:44
Bevaka tråden