Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera samma sak som radera?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har satt i ny hårddisk i MacBook och ska formatera den.
Hittar bara inte ordet "formatera"?
Är det bara att välja "radera" i skivverktyg och det är det samma som att formatera?
Tacksam för snabbt svar.
VH
RN

Japp, det blir bra det.

Ja, radera eller partitionera.

Radera ELLER partionera?

Nu blev jag förvirrad;
är partionera det samma som radera??

Det är ju en helt ny (Samsung), hårddisk så hur formaterar jag den bäst –
genom att radera den eller partionera den?

VH
RN

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 20:37
Ursprungligen av Roger Nyström:

Nu blev jag förvirrad;
är partionera det samma som radera??

Det är ju en helt ny (Samsung), hårddisk så hur formaterar jag den bäst –
genom att radera den eller partionera den?

VH
RN

Partionera är inte samma sak som att radera. Välj radera och välj Mac OS X Extended (journalförd) så fungerar det bra.

TACK! Jag kör radera!
Det här forumet är guld värt när man känner sig dum,
snabba svar!
VH
RN

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 12:02

Ja, 99 är verkligen ett grymt ställe!

Om man gör en analog med en pärm.

Vi har plats i pärmen för 500 sidor (=500 Gigabyte).
Vi skall nu partitionera pärmen, vi har massa färger på papper att välja från...
Detta enbart för att kunna särskilja dem (om vi vill), vi kan t ex göra första 250 gula och resten vita - då har vi två delar.
Nä, vi bestämmer att vi kör 500 ark, vitt. Allt i en radda.

Nu skall vi formattera, så vi numrerar varje ark i ena kanten 1,2,3,4 ...
Samtidigt skriver vi upp ett register på de sista 15 sidorna. Än så länge är platsen reserverad för registret men registret innehåller inget.

När formateringen är klar är vår disk klar att använda.

När vi skall läsa en fil pyser vi iväg till registret och kollar upp var filen finns, jaha, sidan 420, OK, då läser vi den...

Skall vi skriva en fil, sticker vi till registret och kollar...var är ledigt...jo, sidan 123... då skriver vi den dit.

Nu till ett trick... om vi vill radera disken tar detta en mkt lång tid...vi måste radera varje sida ju.. så vi gör lat-varianten...vi river ut hela registret och sätter in ett nytt tomt... fusk fusk.

Fusket gör att om man har en disk man kanske formaterat av misstag så kan man rota runt på disken och hitta i princip allt bara man inte skrivit över den gamla filen med ngt nytt....

Ovan är kanske ngt förenklat men funkar bra som metafor...

wow! goflorp, det där har jag lagt till min scrapbook. jag älskar metaforer!

en fråga bara,

Citat:

Fusket gör att om man har en disk man kanske formaterat av misstag så kan man rota runt på disken och hitta i princip allt bara man inte skrivit över den gamla filen med ngt nytt....

kan alla formatteringar vara av misstag? eller är det bara vissa formatteringar som man kan klassa som misstag och därefter rota runt?

tack så mycket!

1
Bevaka tråden