Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksproblem med äldre G3:a

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2002-07-25 22:10

Hej.

Jag har lite problem med en äldre G3:a (266mhz) och OS 9.0.4 (Svenskt)..

Det är så att jag får inte igång ethernet, har testat med både "interna" ethernet och ett annat PCI-kort (som garanterat funkar) med Mac-drivrutiner och allt, fast ingenting funkar..

Kollat man på "info" i tcp/ip inställningar så säger den "inte tillgängligt" på MAC-adressen, och det tycks vara lite konstigt.. (blir så både på interna och pci-kortet)

Är det någon som har något litet tips?
Har inte möjlighet att uppgradera till nyare system...

Skulle tro att det är nåt med open transport som fuckat ur. Enklast att testa är att installera en ren systemmapp och se om det funkar med den.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2002-07-26 18:28

Så, nu har jag iaf lyckats installera en *ren* Mac OS 9.2.1.

Men tror du inte samma jäkla problem är kvar? Jo då.

Jag kör med en vanlig tp-kabel till en 10mbits hub, som funkar utmärkt för t.ex PC:n jag skriver det här på.. Struntar man i hubben och kör Mac -> pc så tycker PC:n att "network cable unplugged", och ja; funkar gör det fortfarande inte (t.ex ping).

En annan lustig sak är att när man försöker välja att Appletalk ska ansluta via t.ex "Inbyggd ethernet" (när macen är kopplad till hubben) så lyser hub-dioden i ca 10 sekunder innan Appletalk säger ifrån "Meeep, fel. Kontrollera nätverksanslutningarna".

Jag blir tokig, vad fasen är det som krånglar?!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2002-07-26 18:36

liten update:

Hub-dioden tänds en stund om man ändrar TCP/IP inställning till/från DHCP/manuellt..

(dhcp-server finns i nätverket)

Lurigt problem. Har du bytt kabel? Den kan möjligen vara något hårdvarufel på G3:an, men det borde i så fall funkat med PCI-kortet.

problemet är löst. Hjälpte honom över ICQ.... låsa asantékortet på 10 mbit plus att byta kabel löste problemet.

1
Bevaka tråden