Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes/QuickTime har nu stöd för undertexter

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, precis som titeln säger så har nya iTunes och Quciktime stöd för undertexter för filmer som kan spelas upp i din iPod/iPhone, vore intressant att veta hur man gör för att visa dessa undertexter och hur man för att lägga in undertexter i filmer.

Vi får hoppas på att det kommer att läggas in i Handbrake så småningom, vore ju perfekt.

Jag tror quicktime redan sendan tidigare har stöd för undertexter.
Det som är nytt är att iphone och touch har stöd för undertexter. Stödet för undertexter är ju en förutsättnig för att movie rentals ska fungera i tex Sverige.

Ursprungligen av Macaddict:

Jag tror quicktime redan sendan tidigare har stöd för undertexter.
Det som är nytt är att iphone och touch har stöd för undertexter. Stödet för undertexter är ju en förutsättnig för att movie rentals ska fungera i tex Sverige.

Jaså? Jag uppdaterade Quicktime idag på morgonen, och då fanns det ett val som heter "språk" och "text (eller liknande)", och dessa fanns inte innan vad jag minns iallafall.

Vad är för sorts "teknik" som Apple använder för undertexter? Jag hittar ingen information på deras hemsida.

Jag är mycket nyfiken på hur detta är implementerat!

Ursprungligen av mikotekniko:

Jag är mycket nyfiken på hur detta är implementerat!

Se: apple.com/quicktime/tutorials/texttracks.html

Tack för länken! Det är inte jätteroligt att de inte använder något av de befintliga formaten.

Ursprungligen av mikotekniko:

Tack för länken! Det är inte jätteroligt att de inte använder något av de befintliga formaten.

Ett av de stora problemen men detta är att man troligen aldrig kommer att kunna använda undertexter från DVD-skivor eftersom det inte är text, utan bilder i princip.

Väldigt tråkigt!

Ursprungligen av mikotekniko:

Tack för länken! Det är inte jätteroligt att de inte använder något av de befintliga formaten.

Jo, det är lite synd, speciellt när MPEG4 redan har en slags standard för undertexter (som iofs är hur förvirrande som helst). Men det är ett enkelt och avancerat format: RTF med tidstämplar.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jo, det är lite synd, speciellt när MPEG4 redan har en slags standard för undertexter (som iofs är hur förvirrande som helst). Men det är ett enkelt och avancerat format: RTF med tidstämplar.

På den tiden jag hade en PSP (Playstation Portable) så kom jag ihåg hur enkelt det var att använda undertexterna på filmerna man brände, eftersom man kunde använda dom som följde med DVD skivorna, väldigt enkelt, synd att Apple inte följer samma väg.

Ursprungligen av Patrik D:

På den tiden jag hade en PSP (Playstation Portable) så kom jag ihåg hur enkelt det var att använda undertexterna på filmerna man brände, eftersom man kunde använda dom som följde med DVD skivorna, väldigt enkelt, synd att Apple inte följer samma väg.

Det kan du, lägg undertextfilmen (bilderna) som ett nytt spår i filmen i QuickTime Player.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det kan du, lägg undertextfilmen (bilderna) som ett nytt spår i filmen i QuickTime Player.

Men.. det funkar väl inte i iPod och iPhone? Det är ju det jag vill.

Ursprungligen av Patrik D:

Men.. det funkar väl inte i iPod och iPhone? Det är ju det jag vill.

Funkar fint. Testade precis att lägga två videospår på varandra, valde spara för iPod, la in i iTunes och spelade upp på min iPhone.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Funkar fint. Testade precis att lägga två videospår på varandra, valde spara för iPod, la in i iTunes och spelade upp på min iPhone.

Bränns dom in i filmen, eller blir det som ett extra lager? Om det blir riktig undertext så har jag missat något isåfall.

Vill få undertexterna att funka på iPhone!

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Funkar fint. Testade precis att lägga två videospår på varandra, valde spara för iPod, la in i iTunes och spelade upp på min iPhone.

Hur gör du när du "lägger två videospår på varandra" ?
Använder du .sub eller .srt för undertexter eller är jag helt fel ute?

Skulle uppskatta hjälp, letat igenom forumet som en galning men jag är ju så trög!

/Pontus

Dom bränns in precis som du beskriver på din PSP. Det går ju göra i Handbrake också om man vill, så slipper man koda om filmen.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Dom bränns in precis som du beskriver på din PSP. Det går ju göra i Handbrake också om man vill, så slipper man koda om filmen.

Nej, nu har du nog missuppfattat lite, i PSP bränns dom INTE in i filmen, jag kunde byta mellan flera olika underetexter och ljudspår.

Jag tror det hette H.264 AVC eller något liknande.

Senast redigerat 2008-01-22 09:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 13:14

Någon som vet ett verktyg för att konvertera mellan .srt och det format som används i iPhone?

1
Bevaka tråden