Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme + MB Pro C2D + Leo fungerar dåligt, varför?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har snokat runt på nätet och fått en del info i denna fråga men är inte nöjd. Tänkte att den samlade expertisen på 99mac skulle öka min förståelse och kunskap samt finna lösningen på mina problem.

Har en MacBook Pro 2.33GHz C2D, 3 GB Ram med ett nyinstallerat Leopard fullt uppdaterat.
En sprillans ny Airport Extreme, den med gigabitportarna. Firmware 7.2.1.

Har en 10Mb anslutning till ett nätverksuttag direkt i väggen i min lägenhet. Att surfa går med snigelhastighet via det trådlösa men när jag kopplar nätverkskabeln direkt till datorn rullar det på precis som det ska. Kan någon förklara varför det är såhär och hur jag löser det? Och om det inte finns en lösning just nu, när kan vi i så fall vänta oss en sådan?

Känner mig liksom lite blåst på min investering.

Må gott alla Macheads!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-12 14:39

Hur snabbt är snigelhastighet? Har du bra signalstyrka och är du ensam om frekvensen? Har du testat att köra basstationen i 5GHz?

Okej, snigelhastighet i siffror kan jag inte ge dig men om jag skriver såhär: Att ladda min startsida på Facebook tar kanske en sekund med nätverkskabeln direkt i datorn. Med Airporten tar det i alla fall en minut. Signalstyrkan är perfekt, sitter just nu med mindre än en meter mellan Extreme och laptopen. Har inga trådlösa telefoner som kan störa och inga metallytor runt basstation eller dator.

Verifierade också att jag verkligen körde med n-standard i laptopen. Det kanske man gör automatiskt med Leo?

10 minuter senare:
Jag bytte till 5Ghz (endast n) och upplevde sedan ingen förändring. Men tio minuter senare rullar det plötsligt på som man kan begära verkar det som. Vet ej varför. Jag vet garanterat att det inte var problem tidigare med ISP:n eftersom jag bytte mellan Airport och kabel i datorn.
Jag gjorde ett snabbhetstest via http://www.bredbandskollen.se/ och vill minnas att jag tidigare hade en responstid på runt 90 ms. Men nu är den nere på 5-7 ms. Överföringshastigheten är även den helt acceptabel just nu.

Detta verkar skumt som fanken. Om det blir sämre igen så skriver jag åter här. Tills dess surfar jag med gott hopp.

Okej, nyheter från det trådlösa hemmet:
Efter att ha surfat utan problem i många timmar har nu Airport Extreme bestämt sig för att börja krångla igen. Den bryter helt enkelt förbindelsen rätt vad det är, utan att jag på något sätt provocerat fram det hela eller låtit datorn gå i sleep-läge. Lampan lyser fortfarande grönt på Extremen men jag blir liksom utkastad ur nätverket. När jag ånyo väljer mitt nätverk i listan ber den om ett lösenord och när jag klickar ok försöker den ansluta utan att lyckas. Det går heller inte att ansluta via en kabel från en gigabitport direkt till datorn. Jag måste helt enkelt koppla förbi Extremen, direkt till bredbandsuttaget i min lägenhet om jag ska surfa ostört och felfritt.

Att bryta strömmen och starta upp Extremen igen hjälper, tills förbindelsen bryts igen. Jag har också provat en riktigt reset av Extremen och börjat om från början så att säga.

Jag hatar det här.

Om nätet lägger av kan du prova att sätta till "Endast Lokal länk" i IPv6 under avancerat i Airport Verktyg. Nätet strulade för mig och då ändrade jag detta, och sen dess lägger det inte av alls. Testa, och skriv hur det gick. Lycka till!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-01-17 19:15
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Om nätet lägger av kan du prova att sätta till "Endast Lokal länk" i IPv6 under avancerat i Airport Verktyg. Nätet strulade för mig och då ändrade jag detta, och sen dess lägger det inte av alls. Testa, och skriv hur det gick. Lycka till!

Tack för tipset Pierre gick upp till 7.2.1 igen och gjorde som du sa och nu har Extremen gått som en klocka i 2 dygn.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Om nätet lägger av kan du prova att sätta till "Endast Lokal länk" i IPv6 under avancerat i Airport Verktyg. Nätet strulade för mig och då ändrade jag detta, och sen dess lägger det inte av alls. Testa, och skriv hur det gick. Lycka till!

Okej, jag har precis ändrat inställningarna. Håller tummarna och skriver sedan här om vad som händer.

Må/Tommy

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-01-14 21:23

Hade samma problem med Firmware 7.2.1 att Extremen frös ett par gånger om dagen enda sättet att få igång det var att göra den spänningslös och sen boota om den.
Snackade med supporten dom gav mig ett casenummer men det enda dom rekommenderade var att gå tillbaka till firmware 7.2 gjorde det och det fungerar bättre. Nu tappar den kontakten ibland men hoppar igång av sig själv.
Apple känner till problemet och rekommenderade att låta det vara som det är till nästa firmware kommer.
Så här går du tillbaka till FW 7.2 få till AirPort verktyg-manuell inställning, klicka på Version välj 7.2 så drar programmet ner FW.
Det är risigt men det fungerar bättre.

Gött att jag kunde hjälpa till. Vad IPv6 gör har jag ingen som helst aning om, men huvudsaken var ju att det skulle funka att surfa utan avbrott och det gör det ju.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Gött att jag kunde hjälpa till. Vad IPv6 gör har jag ingen som helst aning om, men huvudsaken var ju att det skulle funka att surfa utan avbrott och det gör det ju.

Jodå, det verkar ha varit lösningen för mig också. Surfar snabbt och utan avbrott sedan flera dagar. Har inte haft datorn igång 24/7 men mååånga timmar i sträck utan problem.

Tack, jag dyrkar den mark du går på.

Pierre, Stort tack för att du lyft mig också ur den djupaste misär!

Jag har den äldre Airporten ( UFO't ) med samma problem. Den crashar o måste startas om. Ibland Slutar det trådlösa nätet att funka. MAn får som beskrevs ovan att man inte kan logga in i nätet. Att det misslyckades.

Jag ska testa det som står ovan och återkomma. / Midmus

1
Bevaka tråden