Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ikoner i Dockan borta

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det finns någon i detta avlånga land som kan hjälpa mig att
få tillbaka försvunna ikoner i dockan?

Det är inte alla som har försvunnit utan bara några stycken.
Jag har provat att repererat skivan/behörigheterna, flera omstarter, bara startat om Finder osv. Även tittat efter Bibl/Pref/apple.finder för att ta bort den filen, men jag hade inte den.:confused:

Ikonerna är inte tillfälligt borta utan HELT borta. (5 av ca. 15 st.) Jag har även "tagit" bort den osynliga ikonen ur dockan och försökt dra en "ny" ikon direkt från programmappen.

De försvann bara jag förde musen över ikonen innan jag öppnade programmet. Mail ikonen får jag alltid tillbaka av någon underlig anledning....

Tack på förhand/ Hélène

Det verkar som det bara gäller apples egna ikoner.... inte program från andra tillverkare

Försvunna ikoner är - safari, adressbok, mail kommer alltid tillbaka, garageband, iPhoto, iWeb och föresten Firefox...då stämde inte min teori...

Finns det någon som kan hjälpa mig?

Hélène

Applikationerna som ikonerna tillhör, finns de kvar i Program-mappen? Kan du dra en applikation till dockan? Om inte, vad händer då?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Applikationerna som ikonerna tillhör, finns de kvar i Program-mappen? Kan du dra en applikation till dockan? Om inte, vad händer då?

Jag kan dra en app. till dockan, men ingenting händer. Jag släpper den och bilden "försvinner". Ingen ny ikonbild alltså...

Fortfarande osynliga ikoner i dockan...

Ingen som vet?

Hélène

Hmm... så om du startar t ex Firefox (ur program mappen) så syns inte ikonen i dockan?

/ o z o n e

Det stämmer. Bara en pil som "bekräftar" att Firefox öppet....

Hade liknande problem med just Skype. Jag öppnade det, ikonen hoppar i dockan en stund och försvinner sedan. Programmet går inte att använda (kan inte hitta det) och försöker jag starta om det så blir det likadant. Enligt activity monitor så är dock programmet igång.

Nog inget alternativ för dig, men för mig funkade det med att ta bort programmet och installera om det två gånger... Ja, två gånger! Första gången var det likadant igen, efter andra gången så är det normalt igen. Fett skumt!

Ursprungligen av Archangel:

Hade liknande problem med just Skype. Jag öppnade det, ikonen hoppar i dockan en stund och försvinner sedan. Programmet går inte att använda (kan inte hitta det) och försöker jag starta om det så blir det likadant. Enligt activity monitor så är dock programmet igång.

Nog inget alternativ för dig, men för mig funkade det med att ta bort programmet och installera om det två gånger... Ja, två gånger! Första gången var det likadant igen, efter andra gången så är det normalt igen. Fett skumt!

Fast mina program fungerar. Jag har Mail (vars ikon alltid kommer tillbaka när jag öppnar mail) och Firefox, Safari öppet just nu och funkar precis som vanligt.

Känns också lite jobbigt att avinstallera iPhoto, iWeb, Adressbok osv. ::tveksam:
Som du säger inget alternativ för mig.... just nu iaf.

Kanske blir som sista utväg när min "irritationströskel" är uppnådd

Tack iaf

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2008-02-11 19:27

Testat med att radera dock.plist?

Ursprungligen av Onken:

Testat med att radera dock.plist?

Har tagit bort den i prefmappen... ingen förändring

Onyx

Har du kört Onyx eller något liknande program? Den reparerar fel i systemet och på hårddisken. Jag brukar använda det när det strular och det funkar oftast fint. Avinstallera inga program innan du prövat med det här! Programmet är gratis och du kan hämta det på denna sida: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20070
Håkan

Ursprungligen av HåkanO:

Har du kört Onyx eller något liknande program? Den reparerar fel i systemet och på hårddisken. Jag brukar använda det när det strular och det funkar oftast fint. Avinstallera inga program innan du prövat med det här! Programmet är gratis och du kan hämta det på denna sida: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20070
Håkan

Testade Onyx och iWeb kom tillbaka en liten stund, men efter omstart är ikonerna fortfarande spårlöst försvunna...

Tack för era tips Håkan och Onken !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 17:10

Väcker liv i en äldre tråd. Jag har lekt med programmet IconBox (och det skulle jag inte ha gjort). Saken är den att jag ville återställa ikonerna i sitt ursprungsläge. Tryckte därför på reset icons i IconBox och vips, ikonerna nere på dockan försvann. Finder blev i sitt originalutförande, papperskorgen lika så, men Spotify, Mail, Firefox, Destroy Twitter, Xcode och National Velocity är bara vita med pennor som formar ett "A". Jag har provat att återställa dockan (killall Dock) utan resultat, startat om datorn, loggat ut/in och avinstallerat IconBox. Inget hjälper. Jag använder Time Machine men har endast en backup som är över 7 dagar. Ska jag installera om samtliga program eller finns det ett annat sätt? Usch, aldrig att jag leker med att byta ikoner efter det här scenariot

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 18:37

Se där, lyckades på egen hand och Time Machine. Drog över program från tidigare backuper och vips! Ikonerna är på plats igen, inställningar intakta osv. Härligt!

PS: Kanske är det den kreativa stämningen här på 99.se som gör att man ibland klarar av saker och ting på egen hand. Kanske..

1
Bevaka tråden