Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign: Rastrera länkade filer vid export till PDF

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jobbar med ett stort katalogprojekt i InDesign CS3 där jag länkat in en massa skisser. Skisserna är gjorda i illustrator, sparade som pdf och vissa av dem är väldigt stora och väger in på åtskilliga MB.

Själva katalogen är redan tryckt och jag lyckades exportera hela katologen till tryckfärdig pdf efter mycket strul. InDesign hängde sig hela tiden så jag var tvungen att exportera ett fåtal sidor i taget för att sedan sätta ihop allt i Acrobat. Pga de stora skisserna blev pdf:en till slut över 200MB. Inga problem för tryckeriet, men jag behöver nu göra en skärmanpassad version som enkelt kan mailas eller laddas ned från en hemsida.

Problemet är dock att jag inte kan få ned filstorleken på pdf:en. Det beror ju på att de skisser i pdf-format jag länkat in i dokumentet bara bakas in i den slutliga pdf:en. Jag har inte hittat något sätt att få InDesign att komprimera dessa filer.

Så min fråga till er InDesign-hackers där ute är om det finns något sätt att få ned filstorleken på min mastodont-pdf.

En lösning är att exportera varje sida som jpeg och sen skapa en pdf av dem i Acrobat. Problemet är att varken InDesign eller Acrobat exporterar PDF till jpeg särskilt snyggt då de inte använder antialiasing. En omväg via photshop skulle kunna funka då resultatet blir mycket snyggare. Men som sagt, det är ju en omväg. En ytterligare nackdel är att all text rastreras.

Vad jag skulle vilja, och som jag hoppas nån av er har en lösning på, är att från InDesign (eller från Acrobat), kunna exportera hela dokumentet till en pdf, där all text bevaras och inte rastreras, men att alla länkade bilder och filer rastreras till punktuppbyggda bilder för att få ned filstorleken. Är detta möjligt?

Mycket tacksam för svar.
//Ola

  • Medlem
  • 2008-01-17 11:29

Exporterar du till PDF från InDesign kan du väl välja bildkvalitet i exportinställningarna du måste klicka dig igenom vid export?

Jo det stämmer, men de inställningarna du nämner gäller ju endast för länkade punktuppbyggda bilder, t.ex. tiff, jpeg. De bilder som jag har länkat in är pdf-filer som är skapade i Illustrator. De påverkas inte av dessa inställningar tyvärr.

Om jag förstår dig korrekt så är Illustratorfilerna mestadels vektorgrafik?

I så fall är det lite knepigare. Vad jag tycker du kan prova är att från Acrobat exportera till en postscript-fil (Level 3, ej tidigare) och sedan köra den filen genom distiller, så att det skapas en ny PDF-fil.

Att det kan ge mindre filer, ibland väsentligt mindre, är flera och jag går inte in på dem här, men i korthet handlar det dels om att InDesign sparar mer info i filerna samt att den metod du använde, att slå ihop flera filer, inte ger en optimal struktur i PDF-filen.

  • Medlem
  • 2008-01-17 11:52

Aha. jag läste väl lite slarvigt...

Är det vektorgrafik gissar jag att du inte kan få ner storleken på dem annat än i Illustrator, och knappt då heller.

Har du testat exportinställningen på bilden ovan fast Output/Color/Profile Inclusion Policy/Don't Include Profiles?

Mina pdf-filer som är gjorda i illustrator är som ni skrev vektorgrafik, men många av dem har dessutom högupplösta punktuppbyggda bilder i sig.

Sammanlagt är det nog en 400st skisser som jag använder. De tar upp ca 500MB på hårddisken så InDesign gör ju faktiskt någon form av komprimering då den slutgiltiga pdf-filen hamnar på drygt 200MB.

Citat:

Har du testat exportinställningen på bilden ovan fast Output/Color/Profile Inclusion Policy/Don't Include Profiles?

Ja jag testade detta men det blev ingen skillnad i filstorlek att prata om.

Citat:

Vad jag tycker du kan prova är att från Acrobat exportera till en postscript-fil (Level 3, ej tidigare) och sedan köra den filen genom distiller, så att det skapas en ny PDF-fil.

Testade detta och jag fick ned filstorleken från 200MB till 60MB. Stor skillnad, tack för tipset!

Tyvärr räcker inte detta. Jag skulle behöva få ned filstorleken till runt 10MB för att kunna emaila den. Katalogen är på 132 sidor och det gör inget om upplösningen på bilderna blir låg och pixligt. Däremot vill jag att all text fortfarande ska vara vektoriserad.

Det kanske inte finns någon lösning där man kan omvandla länkade (vektor)bilder till punktuppbyggda bilder men samtidigt bevara text som banor?

Ifall ni undrar så är det en katalog för en klädkollektion. Det är framför allt mönstrade kläder det gäller. Istället för fotografier använder vi skisser gjorda i Illustrator, sparade som pdf och importerade/länkade in till InDesign-dokumentet.

Det är knappast ett realistiskt mål att kunna emaila den. Nu vet jag inte hur mycket info det finns på sidan men du önskar en filstorlek som skulle ge cirka 75 kilobyte per sida, vilket är extremt lite för en katalogsida

Vad du kan göra utöver vad jag redan skrev är att se till att PDF-filen konverteras till RGB, att i Distiller-inställningarna sänka kvaliteten på bilderna ytterligare, använda den senaste PDF-versionen.

När du säger att du vill att texten ska vara vektoriserad blir jag lite orolig: Menar du att den ska använda en font (dvs ej pixeluppbyggd) eller har du på något sätt omvandlat texten till konturer/outlines?

Om du har omvandlat texten till konturer är det en mycket dålig strategi. Text skall vara fonter, inget annat.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

När du säger att du vill att texten ska vara vektoriserad blir jag lite orolig: Menar du att den ska använda en font (dvs ej pixeluppbyggd) eller har du på något sätt omvandlat texten till konturer/outlines?

Om du har omvandlat texten till konturer är det en mycket dålig strategi. Text skall vara fonter, inget annat.

Nej nej, Texten ska fortfarande använda en font, alltså inte vara omvandlad till banor eller vara punktuppbyggd.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är knappast ett realistiskt mål att kunna emaila den. Nu vet jag inte hur mycket info det finns på sidan men du önskar en filstorlek som skulle ge cirka 75 kilobyte per sida, vilket är extremt lite för en katalogsida

Jo det ska inte vara några problem. Jag har testat att exportera alla sidor till JPEG med tillräcklig upplösning/kvalitet och jag kommer bara upp i totalt 7MB då. Så egentligen kan jag slå ihop dessa jpeg-bilder till en ny pdf som kan användas för emailutskick t.ex.

Den stora nackdelen med detta är att varken InDesign eller Acrobat kan exportera jpeg med antialias. Så skisserna blir kantiga och fula men framför allt texten blir ful. Att gå omvägen via photoshop löser detta problem då antialiasing fungerar i detta program. Men det som jag helst skulle vilja se en lösning på är att all grafik, plaggskisserna t.ex, renderas som punktuppbyggda bilder så att jag kan komprimera dem med jpeg för att få ned filstorleken, men att all text lämnas orörd som fonter i pdf:en. Plaggskisserna är alltså vektoriserade med ibland inbakade högupplösta punktuppbyggda bilder. Vissa plaggskisser är väldigt komplicerade och tar upp mycket hårddiskutrymme.

Så att förtydliga min fråga lite mer:
Går det att exportera en pdf från InDesign eller Acrobat där texten lämnas orörd och använder en font, men där all vektoriserad grafik och bilder rastreras till punktuppbyggda bilder?

Du har testat att använda Acrobat Pro och spara som en optimerad PDF?

Vid den dialogen kan du ju detaljstyra hur bilderna ska komprimeras, vilken typ av komprimering som ska användas och även om hela filen därefter ska komprimeras.

Det finns även en trevlig liten info-knapp som visar vad i dokumentet som tar plats, i % och i b.

Ursprungligen av thevil:

Du har testat att använda Acrobat Pro och spara som en optimerad PDF?

Vid den dialogen kan du ju detaljstyra hur bilderna ska komprimeras, vilken typ av komprimering som ska användas och även om hela filen därefter ska komprimeras.

Det finns även en trevlig liten info-knapp som visar vad i dokumentet som tar plats, i % och i b.

Jag testade detta nu också men det hjälpte inte. Blev en marginell storleksskillnad, från 200MB till 180MB. Testade många olika inställningar.

Prova att köra ut en postscript-fil från InDesign där du väljer att skicka "begränsad data" eller vad det nu heter till filen och att sedan köra den genom distiller.

1
Bevaka tråden