Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerpc bättre än intel mac ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hört att powerpc mac är snabbare, stabilare och billigare än intel mac stämmer det ?
Det är väl i och för sig inte så konstigt Apple har ju många års erfarenhet av powerpc men är nya med intel. Så Apples kunkap om powerpc är självklart mycket större än deras kunskap om intel.
Jag har även hört att intel macar kommer att behöva bytas uppgraderas mycket oftare än powerpc behövde ?

Jag har fått dessa uppgifter från människor som älskar mac högt över windows och som använder mac mycket och dessutom är mycket kunniga inom Unix sedan länge långt innan Leopard (Unix baserad) fanns.
David

Inget av de du hört stämmer speciellt bra. Intel är billigare och de nya processorerna är snabbare än vad Power serien var. IBM/Motorola hade ju stora problem med att pressa ur sig snabbare processorer innan Apple gick över till Intel.

Visserligen så är ju G5 processorn kanske snabbare på vissa typer av beräkningar men eftersom det var så stora problem med uppdateringstakten på den arkitekturen så tror jag Apple gjorde ett bra val med bytet till Intel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-16 19:43

Sony Playstation 3 har ju en PPC-baserad cpu, och den lär vara ruskigt snabb. Undrar om det skulle gå att köra osx på den...

/genell

Ursprungligen av genell:

Sony Playstation 3 har ju en PPC-baserad cpu, och den lär vara ruskigt snabb. Undrar om det skulle gå att köra osx på den...

/genell

Inte omöjligt. Det ryktades nämligen rätt mycket om att det var den som skulle ersätta G5-processorn.

att intel cpu´erna är snabbare är helt klart men det gällde att operativsystemet är bättre anpassat för ppc än intel hitills. Apple har ju haft ett antal år på sig att öva träna på ppc medan de är nybörjare på intel:-)
Men det är helt korrekt att IBM inte klarade av att hantera värmeproblemet på de snabbare ppc och det tvingade Apple att byta cpu men jag undar om det inte had varit smartare med amd.

Dock är min fråga mer att det kanske är smartare att hålla sig till ppc tills Apple har blivit lite "varmare i kläderna med intel "

Ursprungligen av italienaren:

Dock är min fråga mer att det kanske är smartare att hålla sig till ppc tills Apple har blivit lite "varmare i kläderna med intel "

Alla versioner av OS X ända sedan år 2001 har kompilerats (i all hemlighet i Cupertino) för både PPC och x86.
Jag har både PPC- och Intel-Macar och det finns verkligen inga problem med OS X på intel.

Det är ingen tvekan att RISC-arkitekturer så som PowerPC och SPARC är bättre än x86 rent tekniskt.

I grunden skiljer sig Intels x86 inte mycket från det instruktionsset som användes på deras första processor från 1964. Det är klart att det inte är optimalt när man ska utveckla processorer för dagens ändamål.

Anledningen till att Intels x86-processorer är snabbast beror på att Intel lägger ner så mycket resurser på att utveckla dom. Om lika mycket pengar skulle ha lagts ner på att utveckla PowerPC-processorer så skulle vi antagligen sitta med snabbare processorer idag. Det är ju ingen slump att processorerna i Wii, Xbox360 och PS3 alla är PowerPC.

När skiftet skedde var G5 en mycket kraftfull processor och faktiskt inte sämre än Core Duo och Core Solo som den ersatte. Nuförtiden är dock intel-processorerna betydligt snabbare än G5:orna. Den stora fördelen var framförallt lägre strömförbrukning (antal Watt som processorn drog). G5:an gick helt enkelt inte att få in i en bärbar dator.

Tänk på att Apple sålt Intel-Macar i två år och dessutom. Redan 2005 hade Apple färdiga maskiner som utvecklare fick använda. Redan då hade ju Apple kört med intel-processorer i sina lab i flera år. De har all erfarenhet man kan ha. Att köra PowerPC idag om man kan köra intel är bara dumt.

Låter bra hoppas du har rätt Niklas det vore ju trevligt att kunna köra windows vista också det ska ju mac klara bättre än pc
Ända problemet med windows på mac är väl att mac än så länge kör med äldre grafik kort än de vassaste pc och lite mycket ati som ju är mycket sämre än nvidia geforce i spel sammanhang.
Jag har sett folk på youtube spela counter strike och guildwars på mac men de medger att även om det går så har de fortfarande en del grafik problem.

1
Bevaka tråden