Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MultiTouch i Laptops?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-15 19:38

"You can double-tap and move the whole window, not just the cursor. When you're in a large photo you can pan around with two fingers. When you want to rotate a photo, just rotate your fingers. We learned in the iPhone and we're putting it in our notebook computers."
-- http://www.engadget.com/2008/01/15/live-from-macworld-2008-steve-jobs-keynote/

Betyder det att alla existerande laptops också får det? Tex min älskade MacBook CD? *hoppas*

Med absolut största sannolikhet: NEJ!

Är rätt säker på att det är hårdvarurelaterat. De har ju till och med tagit patent på speciella saker för just detta...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 00:25
Ursprungligen av Archangel:

Med absolut största sannolikhet: NEJ!

Är rätt säker på att det är hårdvarurelaterat. De har ju till och med tagit patent på speciella saker för just detta...

Men vanliga touchpads klarar av att känna av två fingrar så det känns ju som att det bara är en mjukvarugrej ungefär som när de la till två fingrars scroll på PowerBook-arna?

Shandar: jag hoppas du har rätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-16 01:19

Jag tror att det kan göras helt i mjukvara. Därmed inte sagt att det kommer i andra modeller.

jag vill ha en lös platta med multitouch för att komplettera musen.. skulle vara hur fräckt som helst att ha till imacen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 23:09

Mycket av det Jobs nämnde fungerar ju redan i Apples bärbara. Tex att dubbelklicka och hålla i ett fönster och sedan dra runt det använder jag hela tiden. Att använda två fingrar för att dra runt i ett uppzoomat foto fungerar ju också redan nu. Det som inte fungerar är väl rotera, zooma med "pinch" och bläddra mellan olika foton.

Johan

Mousepad gestures?

Den nya macbook air är ju rätt intressant manick, men det som jag blev mest intresserad av är den nya(?) trackpaden, som stödjer mouse gestures.

Finns det någon möjlighet att få samma funktionalitet på min macbook (köpt hösten 2007)?

Solid-state trackpad with multi-touch gesture support for precise cursor control; supports two-finger scrolling, pinch, rotate, swipe, tap, double-tap, and drag capabilities

..kan bara säga att det vore det bästa som hänt min macbook sen jag fick den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 19:19

Knappast, kräver nog annan hårdvara i trackpad-en.

men macbooken klarar ju flerfingrars, tex scroll osv.. jag har svårt o tänka mig att det vore tekniskt omöjligt..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-16 22:46

Jag är helt övertygad om att det är 100 % mjukvara.

Har slagit ihop två trådar som handlar om samma ämne, därav den lite konstiga ordningen som inläggen kommer i.

/Mod

Jag minns att jag körde 2-finger scroll på min 12" PowerBook, med ett litet hack.

Ja, med tanke på iScroll och liknande, som är en ny drivrutin för datorer som officiellt inte stöder tvåfingerskroll (dock inte min gamla Powerbook 867MHz ) så borde det ju inte vara helt omöjligt att även detta går att lösa via mjukvara. Ge det några månader efter att Air har börjat skickas så kommer det nog ett hack. Om inte Apple själva lägger till detta i någon uppdatering, men det har jag svårt att tro.

Åhh, jag vill kunna gå framåt eller backåt i safari med tre fingrar som AIR! Gud så skönt!

Frågan är hur nuvarande touchpads känner av flera fingrar/beröringspunkter. Risken finns att dom bara kan känna av en rörelse, men kan känna av hur många punkter det är. Ett högst ovetenskapligt test på min MacBook av senaste modell visar att man kan scrolla med ett finger stilla, scrollen funkar inte (vettigt) med mer än 2 fingrar, men om man har fingrarna så att dom är "ovanför" varandra så funkar det. (som om fingertopparna är hörnen i en rektangel, sätter man dom i någon annan form så funkar det inte.) Tänker man sig touchpaden som ett rutnät så stämmer det hela rätt bra, är fingrarna i en rektangel så känner den ändå inte av mer än två punkter.

Mao, tänker jag rätt så känner inte touchpaden av fler än 2 punkter, och bara en rörelse.

Om det går att läsa av fler än 2 punkter så kan man åtminstone ordna framåt/bakåt (3-fingerssvep), men det blir jobbigt med knip/vrid, iom att dom kräver två rörelser. Sen kan det vara så att jag har helt fel med.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-20 02:35
Ursprungligen av irrelogical:

Frågan är hur nuvarande touchpads känner av flera fingrar/beröringspunkter. Risken finns att dom bara kan känna av en rörelse, men kan känna av hur många punkter det är. Ett högst ovetenskapligt test på min MacBook av senaste modell visar att man kan scrolla med ett finger stilla, scrollen funkar inte (vettigt) med mer än 2 fingrar, men om man har fingrarna så att dom är "ovanför" varandra så funkar det. (som om fingertopparna är hörnen i en rektangel, sätter man dom i någon annan form så funkar det inte.) Tänker man sig touchpaden som ett rutnät så stämmer det hela rätt bra, är fingrarna i en rektangel så känner den ändå inte av mer än två punkter.

Mao, tänker jag rätt så känner inte touchpaden av fler än 2 punkter, och bara en rörelse.

Om det går att läsa av fler än 2 punkter så kan man åtminstone ordna framåt/bakåt (3-fingerssvep), men det blir jobbigt med knip/vrid, iom att dom kräver två rörelser. Sen kan det vara så att jag har helt fel med.

Rörelseigenkänningen sker med mjukvara, vad själva trackpaden gör är att läsa av var på plattan som fingrarna befinner sig. Med andra ord, plattan skickar bara positioner, interpolering och uträkning av rörelser sker via mjukvara, det finns ingen fysisk begränsning som säger att rörelserna bara kan vara åt sidan eller upp/ner. Btw, har en kompis med en helt vanlig bärbar pc som har ett program som visar hur mycket tryck det är på plattan. Det verkar utan problem kunna känna igen alla fem fingrar, så det känns verkligen som att allt hänger på om Apple vill släppa mjukvaran eller ej..

Ursprungligen av shandar:

Rörelseigenkänningen sker med mjukvara, vad själva trackpaden gör är att läsa av var på plattan som fingrarna befinner sig. Med andra ord, plattan skickar bara positioner, interpolering och uträkning av rörelser sker via mjukvara, det finns ingen fysisk begränsning som säger att rörelserna bara kan vara åt sidan eller upp/ner. Btw, har en kompis med en helt vanlig bärbar pc som har ett program som visar hur mycket tryck det är på plattan. Det verkar utan problem kunna känna igen alla fem fingrar, så det känns verkligen som att allt hänger på om Apple vill släppa mjukvaran eller ej..

Självklart sker uträkningen av rörelser via mjukvara. Men uppenbarligen kan man lura touchpaden att det bara är två fingrar på den. (3 fingrar vs. 4 fingrar i rektangel vs 4 fingrar i random form) Hur mycket tryck det är på plattan har väl inget med det här att göra egentligen, frågan är om PC-laptopen känner av fingrarna separat, och hur många fingrar det handlar om. Då blir det väldigt mycket mer intressant.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-22 10:17
Ursprungligen av irrelogical:

Självklart sker uträkningen av rörelser via mjukvara. Men uppenbarligen kan man lura touchpaden att det bara är två fingrar på den. (3 fingrar vs. 4 fingrar i rektangel vs 4 fingrar i random form) Hur mycket tryck det är på plattan har väl inget med det här att göra egentligen, frågan är om PC-laptopen känner av fingrarna separat, och hur många fingrar det handlar om. Då blir det väldigt mycket mer intressant.

Den visar det på en bild och man kan utan problem se alla fem "tryckzoner" om man sätter dit alla fem fingrar, den kan alltså då via mjukvara "se" att det är fem tryckpunkter/fingrar och därför också utnyttjas för sånt här. Det har alltså inget alls med vad "trackpaden" kan göra utan vad mjukvaran i datorn utnyttjar informationen från (d.v.s. hur den hanterar dessa tryckzoner som trackpaden faktiskt känner av).

Synaptics har jag för mig programmet/drivrutinen heter, finns till vissa compaq/hp datorer och säkert fler (då synaptics gör massa touchpads för flera olika företag).

Anledningen till att du kan "lura" macbookarna är helt enkelt för att drivrutinen ignorerar allt utöver de initiala 2 fingrarna och hanterar dom som om det vore 2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 08:00

Mer ved på brasan: http://theappleblog.com/2008/01/21/multi-touch-on-the-macbook-pro/

"This, then, makes me assume that we will see the full palette of multi-touch gestures on the MBP - but not as a hardware update.", utan kanske i 10.5.2?

På min svarta MacBook (Nov 2007) kan jag
a) bläddra mellan sidor i Firefox med cmd+(höger-/vänsterpil)
b) bläddra mellan sidor i Firefox med alt+tvåfingerrörelse på trackpaden åt höger/vänster
c) zooma med ctrl+tvåfingerscroll
Men hur mycket utav det här som kunnats göra i tidigare versioner vet jag inte! Kan också ligga i att jag installerat pluggen Mouse Gestures till firefox! http://www.mousegestures.org/

Skulle dock digga rotations- och pinchmöjligheter!

Ursprungligen av henkebarn:

På min svarta MacBook (Nov 2007) kan jag
a) bläddra mellan sidor i Firefox med cmd+(höger-/vänsterpil)
b) bläddra mellan sidor i Firefox med alt+tvåfingerrörelse på trackpaden åt höger/vänster
c) zooma med ctrl+tvåfingerscroll
Men hur mycket utav det här som kunnats göra i tidigare versioner vet jag inte! Kan också ligga i att jag installerat pluggen Mouse Gestures till firefox! http://www.mousegestures.org/

Skulle dock digga rotations- och pinchmöjligheter!

Har du verkligen fått det att fungera till mac os? står på sidan att den endast har stöd för windows och linux...

/ M

Det funkar i firefox ja
Jag har kört det i flera år.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/39 Den funkar hur bra som helst och jag har likt RockyMontana använt den i flera år. Dock bara några månader på mac

1
Bevaka tråden