Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur komma åt skärmlös B/W G3 över nätverk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en 300MHz Blå-vit G3 med Mac OS X 10.3.9 installerat som saknar skärm. Den vill jag komma åt på något sätt över nätverket för att kunna installera Remote Desktop. Har testat att på olika sätt montera den, starta i target mode (går ej) och så vidare för att lösa problemet, men jag går bet. Har någon en bra lösning tillgänglig?

Datorn jag försöker koppla den till är en första generationens intel-iMac.

Det finns ett verktyg för det som man kan komma åt om du kan nå den via t ex ssh. Det står beskrivet hur du gör hos Apple: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=108030

Ah, tack.
Nu till ett nytt problem: I 10.5 kan jag inte längre se datorns IP-adress i Findern, det gick bra i 10.4. Har inte heller ARD installerat på maskinen jag vill komma åt, kommer kommandot att fungera ändå?

Senast redigerat 2008-01-16 19:53

Datorns IP kanske du kan hitta i din router?

Men har du SSH aktiverat på blådåren då? Annars blir det ju svårt.

Lyckades få tag på den efter ett tags mekande. Hade den ansluten direkt med kabel till iMac:en. SSH är igång, AFP likaså. Problemet är att ARD inte är installerat på målmaskinen, därför fungerar inte länken Marcus K skickade.

Här finns en guide för att installera ARD på en annan dator via SSH, men det gäller för OS X 10.2 Jaguar Server. Ska leta lite till.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107145

Verkar som om samma guide skulle kunna fungera även med ARD 3. Tror det är dessa paket du ska använda, och du hittar dem på ARD-skivan på följande sökväg.:

/RemoteDesktop.mpkg/Contents/Installers/RemoteDesktopClient.mpkg/Contents/Installers

Tack för hjälpen!
Har lyckats installera ARD client på datorn genom att lägga över installationspaketet via AFP och sen styra Installer.app via Terminalen:

sudo installer -pkg RemoteDesktop.mpkg

Efter det behövde jag använda:

sudo /System/Library/CoreServices/ARD\ Agent.app/Contents/Resources/kickstart -activate -configure -access -on -restart -agent -privs -all

för att starta agenten, den är aktiv och syns när man använder ps -aux. För att vra säker på att kunna koppla upp mig mot datorn via ARD körde jag också

sudo ipfw -f flush

på brandväggen. Nu till ett sista problem: trots detta får jag felmeddelande om att jag inte kan ansluta till datorn med ARD, Access Denied helt enkelt. Någon idé om vad jag ska hitta på nu?

Har du provat gratisprogrammet VNC?
Försämringen i brandväggen i 10.5 map inställningsmöjligheter kan ställa till det

Ja, har testat JollyFastVNC också. Måldatorn har 10.3.9 som jag sa, dessutom har jag stängt av brandväggen som du ser.

1
Bevaka tråden